Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista työssä oppimista ja erityisesti ammatillista
toimijuutta edistävää työssä oppimista IT-alan organisaatiossa esiintyy. Tutkimuksessa
tarkasteltiin työssä oppimisen kohteita ja tapoja. Tämän lisäksi tavoitteena oli
tunnistaa tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät työssä oppimista. Tämän laadullisen
tutkimuksen tarkoituksena oli ammatillista toimijuutta edistävän työssä oppimisen
kvantitatiivisen mittarin kehittely. Tutkimusaineisto kerättiin kuuden fokusryhmähaastattelun
avulla. Haastattelua täydensivät lyhyet lomakepohjaiset kyselyt. Haastatteluihin
osallistui yhteensä 21 työntekijää, jotka edustivat yrityksen seuraavia työntekijäryhmiä:
testaajat, myyjät, hallinto- ja tukifunktioiden työntekijät, graafikot, ohjelmistonkehittäjät
sekä asennus- ja installaatioasiantuntijat. Aineisto analysoitiin temaattisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittavat, että IT-alan organisaatiossa tapahtui jatkuvaa
oppimista ja kehittymistä esimerkiksi omassa työn sisällöllisessä osaamisessa, työkäytänteissä
sekä yleisissä työelämätaidoissa, kuten vuorovaikutustaidoissa. Oppiminen tapahtui
eniten työnteon lomassa ja työtä tekemällä. Oppimista tapahtui myös sosiaalisessa
kanssakäymisessä. Ammatillista toimijuutta edistävän työssä oppimisen eri komponentit
toteutuivat osittain tutkimuksen kohteena olleessa IT-alan organisaatiossa. Parhaiten
toteutuivat vaikutusmahdollisuudet työssä ja heikoimmin identiteettitoimijuus.
Tärkeimpinä työssä oppimista edistävinä tekijöinä työntekijät pitivät vaikutusmahdollisuuksia,
yksilön halua oppia ja innostusta työstään sekä avointa ja oppimismyönteistä
ilmapiiriä. Tärkeimpinä työssä oppimista estävinä tekijöinä pidettiin ajan puutetta, laskutettavan
työn priorisointia sekä jossain määrin myös ammatillisen kehittymisen tuen
vähäisyyttä ja johtajuutta asiakasprojektityöskentelyssä.
Jatkossa olisi tarvetta tutkia ammatillista toimijuutta edistävää työssä oppimista
määrällisin tutkimusmenetelmin eri aloilla sekä määritellä käsite laajemmin.
|