Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista työssä oppimista ja erityisesti ammatillista toimijuutta edistävää työssä oppimista IT-alan organisaatiossa esiintyy. Tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen kohteita ja tapoja. Tämän lisäksi tavoitteena oli tunnistaa tekijöitä, jotka ma...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vilkki, Iida-Lotta
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49117
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista työssä oppimista ja erityisesti ammatillista toimijuutta edistävää työssä oppimista IT-alan organisaatiossa esiintyy. Tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen kohteita ja tapoja. Tämän lisäksi tavoitteena oli tunnistaa tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät työssä oppimista. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli ammatillista toimijuutta edistävän työssä oppimisen kvantitatiivisen mittarin kehittely. Tutkimusaineisto kerättiin kuuden fokusryhmähaastattelun avulla. Haastattelua täydensivät lyhyet lomakepohjaiset kyselyt. Haastatteluihin osallistui yhteensä 21 työntekijää, jotka edustivat yrityksen seuraavia työntekijäryhmiä: testaajat, myyjät, hallinto- ja tukifunktioiden työntekijät, graafikot, ohjelmistonkehittäjät sekä asennus- ja installaatioasiantuntijat. Aineisto analysoitiin temaattisella sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittavat, että IT-alan organisaatiossa tapahtui jatkuvaa oppimista ja kehittymistä esimerkiksi omassa työn sisällöllisessä osaamisessa, työkäytänteissä sekä yleisissä työelämätaidoissa, kuten vuorovaikutustaidoissa. Oppiminen tapahtui eniten työnteon lomassa ja työtä tekemällä. Oppimista tapahtui myös sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ammatillista toimijuutta edistävän työssä oppimisen eri komponentit toteutuivat osittain tutkimuksen kohteena olleessa IT-alan organisaatiossa. Parhaiten toteutuivat vaikutusmahdollisuudet työssä ja heikoimmin identiteettitoimijuus. Tärkeimpinä työssä oppimista edistävinä tekijöinä työntekijät pitivät vaikutusmahdollisuuksia, yksilön halua oppia ja innostusta työstään sekä avointa ja oppimismyönteistä ilmapiiriä. Tärkeimpinä työssä oppimista estävinä tekijöinä pidettiin ajan puutetta, laskutettavan työn priorisointia sekä jossain määrin myös ammatillisen kehittymisen tuen vähäisyyttä ja johtajuutta asiakasprojektityöskentelyssä. Jatkossa olisi tarvetta tutkia ammatillista toimijuutta edistävää työssä oppimista määrällisin tutkimusmenetelmin eri aloilla sekä määritellä käsite laajemmin.