Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi

Tässä tutkielmassa selvitetään mitkä ovat Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryh- tyä yrittäjiksi ja mitkä näistä motivaatiotekijöistä ovat kaikista tärkeimpiä yrittäjäksi ryh- tymisen kannalta. Tutkimuksen aihe valikoitui sillä perusteella, ettei sitä oltu tutkijan mielestä tutkittu vielä riit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtinen, Tero
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49040
_version_ 1826225764712841216
author Lehtinen, Tero
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtinen, Tero Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtinen, Tero Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtinen, Tero
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa selvitetään mitkä ovat Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryh- tyä yrittäjiksi ja mitkä näistä motivaatiotekijöistä ovat kaikista tärkeimpiä yrittäjäksi ryh- tymisen kannalta. Tutkimuksen aihe valikoitui sillä perusteella, ettei sitä oltu tutkijan mielestä tutkittu vielä riittävän paljon. Teoreettisesti tutkimusaihetta lähestytään kartoittamalla Y-sukupolven käsitettä sekä käydään läpi heidän näkemystään työelämää sekä yrittäjyyttä kohtaan. Tutkimuksessa tuodaan esille myös yrittäjyyden peruspiirteitä kuin myös yrittäjyyden prosessia, yrittä- jien psykologisia henkilötekijöitä sekä Y-sukupolven ja yrittäjäksi ryhtyvien psykologis- ten henkilötekijöiden yhteneväisyyksiä. Kolmantena käsitteenä tutkimuksessa toimivat motivaatiotekijät, jotka ovat ratkaisevia siihen miksi yksittäinen henkilö päättää ryhtyä yrittäjäksi. Tutkimuksen empiirinen osio on tehty kvalitatiivisia metodeja käyttäen. Tutkimusosio on toteutettu puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja tulosten esille tuonti on tehty teorialähtöisesti analysoimalla. Tutkimukseen osallistui viisi (5) päätoimista yrittäjää, jotka täyttivät Y-sukupolven kriteerit. Haastattelut ovat tehty keväällä 2015. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrittäjäksi ryhtymisen motivaatiotekijät ovat muut- tuneet hieman Y-sukupolven kohdalla verrattuna aikaisempaan tutkimustietoon kaiken ikäisistä yrittäjistä. Y-sukupolvelle ominaiset persoonallisuuden esiin tuominen sekä arvojen ja asenteiden korostaminen elämässä näkyvät myös motivaatiotekijöissä ryhtyä yrittäjäksi. Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että Y-sukupolven edustajat ryhtyvät yrittä- jiksi, koska he haluavat luoda itselleen työpaikan, jossa voivat itse määrätä työaikansa, työpaikkansa sijainnin sekä sen miten työnsä tekevät. Y-sukupolven edustajat ovat myös ryhtyneet yrittäjiksi vapaaehtoisesti tai parempien työolosuhteiden toivossa verrattuna palkansaajana olemiseen. This thesis is describing what are the motivation factors for the Y generation to become entrepreneurs and that which of these motivational factors are the most important ones when becoming an entrepreneur. The topic of this thesis was chosen because in the re- searcher’s opinion the matter hadn’t been studied enough yet. The topic will be theoretically approached first from the concept of the Y generation, how the Y generation sees today’s working life and making a career as an entrepreneur. In this research it was also made clear what entrepreneurship is, the process of starting a business, the entrepreneurs’ psychological personal factors, and the consistencies between the Y generation and the psychological personal factors of those becoming entre- preneurs. The third concept of the theoretical framework is the motivational factors, which are essential when an individual person decides to become an entrepreneur. The empirical part of this research has been conducted by utilizing qualitative methods. The research was conducted by a semi-structured theme interviews, and the results were presented by deductive analysis. The interviews were made for five (5) full-time entre- preneurs that fulfill the Y generation criteria. The interviews were conducted during the spring of 2015. This research showed that the motivational factors of becoming an entrepreneur have slightly changed compared to the previous theoretical framework of all-aged entrepreneurs. Adducing one’s personality and highlighting one’s values and attitudes in life, which are characteristic for the Y generation, shows also in the motivational factors when becoming an entrepreneur. According to the results the representatives of the Y generation want to become an entrepreneur because they want to create themselves a workplace where they can decide where to work, when to work and how to manage their working. The Y generation has also chosen to become an entrepreneur willingly or in hope of getting better working conditions compared to being an employee for someone else.
first_indexed 2024-09-11T08:49:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Patja, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Tero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-11T09:02:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-11T09:02:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1524262", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49040", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n mitk\u00e4 ovat Y-sukupolven ik\u00e4isten motivaatiotekij\u00e4t ryh- ty\u00e4 yritt\u00e4jiksi ja mitk\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 motivaatiotekij\u00f6ist\u00e4 ovat kaikista t\u00e4rkeimpi\u00e4 yritt\u00e4j\u00e4ksi ryh- tymisen kannalta. Tutkimuksen aihe valikoitui sill\u00e4 perusteella, ettei sit\u00e4 oltu tutkijan mielest\u00e4 tutkittu viel\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4n paljon.\nTeoreettisesti tutkimusaihetta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n kartoittamalla Y-sukupolven k\u00e4sitett\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi heid\u00e4n n\u00e4kemyst\u00e4\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 sek\u00e4 yritt\u00e4jyytt\u00e4 kohtaan. Tutkimuksessa tuodaan esille my\u00f6s yritt\u00e4jyyden peruspiirteit\u00e4 kuin my\u00f6s yritt\u00e4jyyden prosessia, yritt\u00e4- jien psykologisia henkil\u00f6tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 Y-sukupolven ja yritt\u00e4j\u00e4ksi ryhtyvien psykologis- ten henkil\u00f6tekij\u00f6iden yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4. Kolmantena k\u00e4sitteen\u00e4 tutkimuksessa toimivat motivaatiotekij\u00e4t, jotka ovat ratkaisevia siihen miksi yksitt\u00e4inen henkil\u00f6 p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 ryhty\u00e4 yritt\u00e4j\u00e4ksi.\nTutkimuksen empiirinen osio on tehty kvalitatiivisia metodeja k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimusosio on toteutettu puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja tulosten esille tuonti on tehty teorial\u00e4ht\u00f6isesti analysoimalla. Tutkimukseen osallistui viisi (5) p\u00e4\u00e4toimista yritt\u00e4j\u00e4\u00e4, jotka t\u00e4yttiv\u00e4t Y-sukupolven kriteerit. Haastattelut ovat tehty kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 yritt\u00e4j\u00e4ksi ryhtymisen motivaatiotekij\u00e4t ovat muut- tuneet hieman Y-sukupolven kohdalla verrattuna aikaisempaan tutkimustietoon kaiken ik\u00e4isist\u00e4 yritt\u00e4jist\u00e4. Y-sukupolvelle ominaiset persoonallisuuden esiin tuominen sek\u00e4 arvojen ja asenteiden korostaminen el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4t my\u00f6s motivaatiotekij\u00f6iss\u00e4 ryhty\u00e4 yritt\u00e4j\u00e4ksi. Tulosten pohjalta voidaan sanoa, ett\u00e4 Y-sukupolven edustajat ryhtyv\u00e4t yritt\u00e4- jiksi, koska he haluavat luoda itselleen ty\u00f6paikan, jossa voivat itse m\u00e4\u00e4r\u00e4t\u00e4 ty\u00f6aikansa, ty\u00f6paikkansa sijainnin sek\u00e4 sen miten ty\u00f6ns\u00e4 tekev\u00e4t. Y-sukupolven edustajat ovat my\u00f6s ryhtyneet yritt\u00e4jiksi vapaaehtoisesti tai parempien ty\u00f6olosuhteiden toivossa verrattuna palkansaajana olemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis is describing what are the motivation factors for the Y generation to become entrepreneurs and that which of these motivational factors are the most important ones when becoming an entrepreneur. The topic of this thesis was chosen because in the re- searcher\u2019s opinion the matter hadn\u2019t been studied enough yet.\nThe topic will be theoretically approached first from the concept of the Y generation, how the Y generation sees today\u2019s working life and making a career as an entrepreneur. In this research it was also made clear what entrepreneurship is, the process of starting a business, the entrepreneurs\u2019 psychological personal factors, and the consistencies between the Y generation and the psychological personal factors of those becoming entre- preneurs. The third concept of the theoretical framework is the motivational factors, which are essential when an individual person decides to become an entrepreneur.\nThe empirical part of this research has been conducted by utilizing qualitative methods. The research was conducted by a semi-structured theme interviews, and the results were presented by deductive analysis. The interviews were made for five (5) full-time entre- preneurs that fulfill the Y generation criteria. The interviews were conducted during the spring of 2015.\nThis research showed that the motivational factors of becoming an entrepreneur have slightly changed compared to the previous theoretical framework of all-aged entrepreneurs. Adducing one\u2019s personality and highlighting one\u2019s values and attitudes in life, which are characteristic for the Y generation, shows also in the motivational factors when becoming an entrepreneur. According to the results the representatives of the Y generation want to become an entrepreneur because they want to create themselves a workplace where they can decide where to work, when to work and how to manage their working. The Y generation has also chosen to become an entrepreneur willingly or in hope of getting better working conditions compared to being an employee for someone else.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tero Lehtinen (teanjule) on 2016-03-11 09:02:50.068123. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-11T09:02:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603111824.pdf: 806660 bytes, checksum: e7db3698fc19b924f0e69cefb1ccb071 (MD5)\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: 0da4a909846eceab12dd115dd83040a8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-11T09:02:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603111824.pdf: 806660 bytes, checksum: e7db3698fc19b924f0e69cefb1ccb071 (MD5)\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: 0da4a909846eceab12dd115dd83040a8 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (58 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Y-sukupolvi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Motivaatiotekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Y-sukupolven ik\u00e4isten motivaatiotekij\u00e4t ryhty\u00e4 yritt\u00e4j\u00e4ksi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603111824", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yritt\u00e4jyys", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Entrepreneurship", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-11T09:02:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20422", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "y-sukupolvi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49040
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/68e1a19c-6517-4a07-8d4c-92c0e4e72155\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603111824.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Tero Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi Y-sukupolvi Yrittäjyys Motivaatiotekijät Entrepreneurship 20422 y-sukupolvi työ yrittäjyys motivaatio
title Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi
title_full Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi
title_fullStr Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi
title_full_unstemmed Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi
title_short Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi
title_sort y sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi
title_txtP Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi
topic Y-sukupolvi Yrittäjyys Motivaatiotekijät Entrepreneurship 20422 y-sukupolvi työ yrittäjyys motivaatio
topic_facet 20422 Entrepreneurship Motivaatiotekijät Y-sukupolvi Yrittäjyys motivaatio työ y-sukupolvi yrittäjyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49040 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603111824
work_keys_str_mv AT lehtinentero ysukupolvenikäistenmotivaatiotekijätryhtyäyrittäjäksi