Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua

Lukuvuonna 2016 / 2017 käyttöön otettavan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden myötä kemian opetuksen tulee muuttua tutkimuksellisemmaksi ja toiminnalliseksi. Eräs avain tämän tavoitteen saavuttamiseen on tutkivan oppimisen menetelmä. Tässä tutkielmassa selvitettiin tutkivan oppimisen mahdo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salo, Sakari
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49007
Description
Summary:Lukuvuonna 2016 / 2017 käyttöön otettavan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden myötä kemian opetuksen tulee muuttua tutkimuksellisemmaksi ja toiminnalliseksi. Eräs avain tämän tavoitteen saavuttamiseen on tutkivan oppimisen menetelmä. Tässä tutkielmassa selvitettiin tutkivan oppimisen mahdollisuuksia tukea oppilaan oppimista ja opiskelua kemian opetuksessa. Menetelmään perehdyttiin myös käytännössä sen soveltamisessa koettujen haasteiden ja arvioinnin näkökulmista. Tutkiva oppiminen jaetaan yleisesti neljään tasoon (vahvistaminen, jäsennelty, ohjattu ja avoin tutkiva oppiminen) sen mukaan miten paljon opetuksessa sovelletaan tutkimuksellisuutta osana perinteisempiä metodeja. Kirjallisuudesta kävi ilmi, että erityisesti tutkivan oppimisen ylemmät tasot (ohjattu ja avoin tutkiva oppiminen) olivat potentiaalisempia kehittämään oppilasta oppijana sekä motivoimaan opiskeluun. Lisäksi havaittiin, että kaikilla tasoilla oppilaiden viihtyminen opetuksessa paranee merkittävästi. Tutkielman osana toteutettiin haastattelututkimus kuudelle yläkoulun oppilaalle ja yhdelle opettajalle. Tutkimuksen tarkoituksena oli edelleen kartoittaa tutkivan oppimisen mahdollisuuksia kehittää oppilasta oppijana sekä kohottaa oppilaan motivaatiota ja viihtymistä opetuksessa. Lisäksi haettiin lisää näkemyksiä menetelmän käytännön soveltamiseen. Tässä osassa etsittiin myös eroja tutkivan oppimisen eri tasojen välillä. Tehtyjen havaintojen perusteella oppilaat kokivat viihtyvänsä opetuksessa hyvin kaikilla tutkivan oppimisen tasoilla. Muuten alempien tasojen (vahvistamien ja jäsennelty tutkiva oppiminen) mahdollisuudet oppilaan oppimisen ja opiskelun tukemisessa olivat rajalliset verrattuna ylempiin tasoihin. Tutkimuksen aineistoon pohjaten ohjattu ja avoin tutkiva oppiminen onnistui erityisesti kehittämään oppilaita opitun ymmärtämisessä ja kohottamaan heidän motivaatiotaan. Menetelmän käytännön soveltaminen osoittautui haastavaksi, etenkin ylemmillä tasoilla, joilla haasteita kohdattiin enemmän verrattuna alempiin tasoihin. Kuitenkin jo olemassa olevat opetuksen arviointikriteerit sopivat tutkivan oppimisen arviointiin painottamalla oppilaan tuotosten arviointia ja jatkuvaa havainnointia, mikä voi puolestaan helpottaa menetelmän soveltamista käytännössä.