Aktiivitaulun käyttäjäystävällisyydestä

Tutkielmassa kartoitettiin Järvenpään kaupungin ala- ja yläkoulujen opettajien mielipiteitä eri aktiivitaulumerkkien käyttäjäystävällisyydestä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä pääkomponenttianalyysia, jatkoanalyysina pääkomponenttipisteitä ja avoimia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riikonen, Maritta
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48909
Description
Summary:Tutkielmassa kartoitettiin Järvenpään kaupungin ala- ja yläkoulujen opettajien mielipiteitä eri aktiivitaulumerkkien käyttäjäystävällisyydestä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä pääkomponenttianalyysia, jatkoanalyysina pääkomponenttipisteitä ja avoimia kysymyksiä aktiivitaulumerkkien ongelmista. Pääkomponenteiksi valittiin käyttö, ongelmat sekä koulutus ja tuki. Tulosten perusteella aktiivitaulu koettiin käyttäjäystävälliseksi laitteeksi ja aktiivitaulujen välillä ei ollut merkittäviä eroja. Tutkimuksen tuloksena näyttäisi siltä, että käyttäjät toivoisivat lisää koulutusta ja tukea. To purpose of this work is investigate Järvenpää’s teachers opinions of different kind of interactive whiteboards and their user-friendliness. The method of the study had accomplished as a survey. In a case study we use principal component analysis, in the further analysis principal factors and open questions about those problems of interactive whiteboard. For principal components has chosen as "use", "problems" and "education" and "support". Results shows that there were no special differences between interactive whiteboards. According to the result, the users wish more training and support.