Yhteenveto: | Tutkielmassa kartoitettiin Järvenpään kaupungin ala- ja yläkoulujen
opettajien mielipiteitä eri aktiivitaulumerkkien käyttäjäystävällisyydestä. Tutkimus
toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä pääkomponenttianalyysia,
jatkoanalyysina pääkomponenttipisteitä ja avoimia kysymyksiä
aktiivitaulumerkkien ongelmista. Pääkomponenteiksi valittiin käyttö, ongelmat sekä
koulutus ja tuki. Tulosten perusteella aktiivitaulu koettiin käyttäjäystävälliseksi
laitteeksi ja aktiivitaulujen välillä ei ollut merkittäviä eroja. Tutkimuksen tuloksena
näyttäisi siltä, että käyttäjät toivoisivat lisää koulutusta ja tukea.
To purpose of this work is investigate Järvenpää’s teachers opinions of
different kind of interactive whiteboards and their user-friendliness. The method of
the study had accomplished as a survey. In a case study we use principal component
analysis, in the further analysis principal factors and open questions about those
problems of interactive whiteboard. For principal components has chosen as "use",
"problems" and "education" and "support". Results shows that there were no special
differences between interactive whiteboards. According to the result, the users wish
more training and support.
|