Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa

Tutkimuksemme on osa Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) – tutkimusta. Selvitimme 7. ja 9. luokkalaisten nuorten kaveriryhmän koulutusennakointien samankaltaisuutta ja sitä, vaikuttavatko nuoret toistensa koulutusennakointien muodostumiseen tai toisaalta valikoivatko he k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kauppinen, Liina, Partanen, Maiju
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48894
_version_ 1826225684647772160
author Kauppinen, Liina Partanen, Maiju
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kauppinen, Liina Partanen, Maiju Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kauppinen, Liina Partanen, Maiju Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kauppinen, Liina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme on osa Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) – tutkimusta. Selvitimme 7. ja 9. luokkalaisten nuorten kaveriryhmän koulutusennakointien samankaltaisuutta ja sitä, vaikuttavatko nuoret toistensa koulutusennakointien muodostumiseen tai toisaalta valikoivatko he kavereikseen nuoria, joilla on samankaltaisia koulutusennakointeja kuin heillä itsellään. Lisäksi tutkimme vaikuttavatko kaverit nuoren koulutusennakointien muodostumiseen eri tavalla niiden nuorten kohdalla, joilla on oppimisvaikeus. Aineistomme koostui 964 keskisuomalaisesta nuoresta, joista 106 oli LKK – tutkimuksen seurantanuoria ja loput heidän luokkakavereitaan. Aineistomme kerättiin nuorten ollessa seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla. Heiltä kysyttiin kaverisuhteista, peruskoulun jälkeisistä sekä ylimmän koulutuksen koulutusennakoinneista ja heidän lukemisen sekä matematiikan taitotasonsa testattiin oppimisvaikeuksien määrittelyä varten. Koulutusennakointien samankaltaisuuksia tutkimme korrelaatiotarkasteluilla ja regressioanalyyseilla. Tulokset osoittivat nuorilla ja heidän kavereillaan olevan keskenään samankaltaisia koulutusennakointeja. Lisäksi kaveriryhmän havaittiin vaikuttavan nuoren koulutusennakointien kehittymiseen seitsemänneltä yhdeksännelle luokalle ja nuorten valikoivan kavereitaan samankaltaisten koulutusennakointien perusteella. Kavereiden vaikutus nuorten koulutusennakointeihin ei ollut erilaista riippuen siitä, oliko nuorella oppimisvaikeuksia vai ei. Nuoret, joilla on oppimisvaikeuksia, eivät siis eroa muista nuorista siinä, kuinka voimakkaasti kaverit vaikuttavat heidän koulutusennakointiensa kehittymiseen. Tulosten perusteella voidaan vahvistaa kavereiden vaikuttavan merkittävästi nuoren koulutusennakointeihin, mikä on hyvä ottaa huomioon pyrittäessä vähentämään keskeytyksiä koulutusurissa ohjaamalla nuori alusta alkaen hänelle sopivalle koulutuspolulle. Tuloksemme hyödyttävät niin vanhempia, kuin peruskoulun oppilaanohjausta auttamalla heitä ymmärtämään nuoren kaveriryhmän potentiaalin ja toisaalta mahdolliset haitalliset vaikutukset nuoren tulevaisuutta koskeviin valintoihin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:03Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eklund, Kenneth", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Liina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Partanen, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-02-23T09:50:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-02-23T09:50:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1523166", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme on osa Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) \u2013 tutkimusta. Selvitimme 7. ja 9. luokkalaisten nuorten kaveriryhm\u00e4n koulutusennakointien samankaltaisuutta ja sit\u00e4, vaikuttavatko nuoret toistensa koulutusennakointien muodostumiseen tai toisaalta valikoivatko he kavereikseen nuoria, joilla on samankaltaisia koulutusennakointeja kuin heill\u00e4 itsell\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkimme vaikuttavatko kaverit nuoren koulutusennakointien muodostumiseen eri tavalla niiden nuorten kohdalla, joilla on oppimisvaikeus. Aineistomme koostui 964 keskisuomalaisesta nuoresta, joista 106 oli LKK \u2013 tutkimuksen seurantanuoria ja loput heid\u00e4n luokkakavereitaan. Aineistomme ker\u00e4ttiin nuorten ollessa seitsem\u00e4nnell\u00e4 ja yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Heilt\u00e4 kysyttiin kaverisuhteista, peruskoulun j\u00e4lkeisist\u00e4 sek\u00e4 ylimm\u00e4n koulutuksen koulutusennakoinneista ja heid\u00e4n lukemisen sek\u00e4 matematiikan taitotasonsa testattiin oppimisvaikeuksien m\u00e4\u00e4rittely\u00e4 varten. Koulutusennakointien samankaltaisuuksia tutkimme korrelaatiotarkasteluilla ja regressioanalyyseilla.\n Tulokset osoittivat nuorilla ja heid\u00e4n kavereillaan olevan kesken\u00e4\u00e4n samankaltaisia koulutusennakointeja. Lis\u00e4ksi kaveriryhm\u00e4n havaittiin vaikuttavan nuoren koulutusennakointien kehittymiseen seitsem\u00e4nnelt\u00e4 yhdeks\u00e4nnelle luokalle ja nuorten valikoivan kavereitaan samankaltaisten koulutusennakointien perusteella. Kavereiden vaikutus nuorten koulutusennakointeihin ei ollut erilaista riippuen siit\u00e4, oliko nuorella oppimisvaikeuksia vai ei. Nuoret, joilla on oppimisvaikeuksia, eiv\u00e4t siis eroa muista nuorista siin\u00e4, kuinka voimakkaasti kaverit vaikuttavat heid\u00e4n koulutusennakointiensa kehittymiseen.\n Tulosten perusteella voidaan vahvistaa kavereiden vaikuttavan merkitt\u00e4v\u00e4sti nuoren koulutusennakointeihin, mik\u00e4 on hyv\u00e4 ottaa huomioon pyritt\u00e4ess\u00e4 v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n keskeytyksi\u00e4 koulutusurissa ohjaamalla nuori alusta alkaen h\u00e4nelle sopivalle koulutuspolulle. Tuloksemme hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4t niin vanhempia, kuin peruskoulun oppilaanohjausta auttamalla heit\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n nuoren kaveriryhm\u00e4n potentiaalin ja toisaalta mahdolliset haitalliset vaikutukset nuoren tulevaisuutta koskeviin valintoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2016-02-23 09:50:26.718764. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-02-23T09:50:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201602231651.pdf: 735030 bytes, checksum: 79d96138ce0b4078312897904964267a (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-02-23T09:50:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201602231651.pdf: 735030 bytes, checksum: 79d96138ce0b4078312897904964267a (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (33 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaverisuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutusennakoinnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosialisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201602231651", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-02-23T09:50:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosialisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48894
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Liina Partanen, Maiju Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa kaverisuhteet koulutusennakoinnit sosialisaatio selektio oppimisvaikeus Psykologia Psychology 202 ystävyys nuoret koulutus oppimisvaikeudet
title Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa
title_full Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa
title_fullStr Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa
title_full_unstemmed Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa
title_short Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa
title_sort kavereiden merkitys 7 ja 9 luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa
title_txtP Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa
topic kaverisuhteet koulutusennakoinnit sosialisaatio selektio oppimisvaikeus Psykologia Psychology 202 ystävyys nuoret koulutus oppimisvaikeudet
topic_facet 202 Psychology Psykologia kaverisuhteet koulutus koulutusennakoinnit nuoret oppimisvaikeudet oppimisvaikeus selektio sosialisaatio ystävyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48894 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602231651
work_keys_str_mv AT kauppinenliina kavereidenmerkitys7ja9luokkalaistennuortenkoulutusennakointienmuodostumisessa