Summary: | Samanaikaisopetus (co-teaching) on erittäin ajankohtainen ilmiö tämänhetkisessä koulujärjestelmässä, koska kouluun kaivataan yhä parempia keinoja inklusiivisen kasvatuksen edistämiseksi. Samanaikaisopetusta on tutkittu Suomessa melko laajasti, mutta erityisesti valmiiden opettajien näkökulmasta ja opettajaksi opiskelevien, tulevien opettajien, näkemykset eivät ole juurikaan olleet tutkimuksen kohteina samanaikaisopetusta tarkasteltaessa.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä samanaikaisopetuksesta. Tutkielman aineisto koostui 23 englannin opettajaopiskelijan vastauksista verkkokyselyyn. Opettajaopiskelijoiden vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Vaikka opettajaopiskelijoiden käsitykset ja näkemykset samanaikaisopetuksesta vaihtelivat, heidän käsityksensä samanaikaisopetuksesta olivat lähinnä positiivisia. Lisäksi englannin opettajaopiskelijat kokivat, että yliopisto-opinnot eivät ole tarjonneet tarpeeksi tietoa samanaikaisopetusta, ja että tälle olisi tarvetta.
Vaikka tutkielma on tietyltä osin rajallinen, sen tarjoamaa tietoa opettajaopiskelijoiden mielipiteistä voidaan käyttää aineopettajaopiskelijoiden opintojen kehittämiseen. Tutkielmaa voisikin jatkaa laajemmalla otannalla ja vertaamalla eri opettajaopiskelijaryhmien näkemyksiä samanaikaisopetuksesta.
|