Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien käsityksiä lasten varhai- sista sosioemotionaalisen tuen tarpeista sekä selvittää, millaisia varhaisia sosioemotionaalisen tuen menetelmiä lastentarhanopettajat käyttävät yleisen tuen portaalla. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruu to...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48438
_version_ 1826225747658801152
author Laitinen, Katja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laitinen, Katja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laitinen, Katja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laitinen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien käsityksiä lasten varhai- sista sosioemotionaalisen tuen tarpeista sekä selvittää, millaisia varhaisia sosioemotionaalisen tuen menetelmiä lastentarhanopettajat käyttävät yleisen tuen portaalla. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin eräässä keskisuomalaisessa kunnassa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kunnan päiväkodeissa työskentelevät lastentarhanopettajat. Aineisto kerättiin etnografisesti suuntautuneella, keskustelunomaisella, puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Lastentarhanopettajien kokemusten perusteella varhaiset sosioemotionaalisen tuen tarpeet näkyvät usein käyttäytymisen kautta. Varhaiset käyttäytymiseen liittyvät sosioemotionaalisen tuen tarpeet jakautuvat ulospäin ja sisäänpäin suuntautuviin tuen tarpeisiin. Ulospäin suuntautuvia tuen tarpeita ovat tarkkaavaisuuteen ja yliaktiivisuuteen liittyvät kasautuvat haasteet sekä toistuva aggressiivisuus ja epäsosiaalinen käyttäytyminen. Sisäänpäin suuntautuvia tuen tarpeita ovat yleinen ahdistuneisuus ja masentuneisuus sekä itsetuhoisuus. Sosioemotionaalisen tuen tarpeen syytaustan syytulkinnat jakautuvat yksilön sisäisiin ja ulkoisiin syytulkintoihin. Yksilön sisäisiä syytulkintoja ovat muun muassa puutteelliset tunne- ja leikkitaidot. Yksilön ulkoisia syytulkintoja ovat erilaiset kotiin ja päiväkotiin liittyvät tekijät. Lastentarhanopettajien mukaan varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla on merkityksellistä, koska sen avulla voidaan ennaltaehkäistä sosioemotionaalista erityisen tuen tarvetta. Varhainen sosioemotionaalinen tuki voi olla sekä yksi- lötasoista että ryhmätasoista tukea. Lastentarhanopettajat tukevat lasta yleisen tuen portaalla joko suoraan itse tai epäsuorasti lapsen vanhempien, vertaisten, päivähoidon muun henkilökunnan sekä eri alojen asiantuntijoiden kautta. Kasvattajilla voi olla vaikeuksia erottaa, mikä on normaalia kehitystä, varhaista sosioemotionaalisen tuen tarvetta tai jo pidemmälle edennyttä oirehdintaa. Tästä syys- tä lapsen arvioiminen ja seuraaminen, esimerkiksi havainnoimalla, on tärkeää. Laadu- kas peruspedagogiikka sekä aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutussuhde muodostavat varhaisen sosioemotionaalisen tuen perustan. Moniammatillinen yhteistyö sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on myös tärkeää. Rajanveto yleisen ja tehostetun tuen välille voi olla vaikeaa.
first_indexed 2023-03-22T09:56:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-22T19:24:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-22T19:24:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1510508", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48438", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 lasten varhai- sista sosioemotionaalisen tuen tarpeista sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millaisia varhaisia sosioemotionaalisen tuen menetelmi\u00e4 lastentarhanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t yleisen tuen portaalla. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin er\u00e4\u00e4ss\u00e4 keskisuomalaisessa kunnassa. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 oli kunnan p\u00e4iv\u00e4kodeissa ty\u00f6skentelev\u00e4t lastentarhanopettajat. Aineisto ker\u00e4ttiin etnografisesti suuntautuneella, keskustelunomaisella, puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nLastentarhanopettajien kokemusten perusteella varhaiset sosioemotionaalisen tuen tarpeet n\u00e4kyv\u00e4t usein k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kautta. Varhaiset k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen liittyv\u00e4t sosioemotionaalisen tuen tarpeet jakautuvat ulosp\u00e4in ja sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuviin tuen tarpeisiin. Ulosp\u00e4in suuntautuvia tuen tarpeita ovat tarkkaavaisuuteen ja yliaktiivisuuteen liittyv\u00e4t kasautuvat haasteet sek\u00e4 toistuva aggressiivisuus ja ep\u00e4sosiaalinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen. Sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuvia tuen tarpeita ovat yleinen ahdistuneisuus ja masentuneisuus sek\u00e4 itsetuhoisuus. Sosioemotionaalisen tuen tarpeen syytaustan syytulkinnat jakautuvat yksil\u00f6n sis\u00e4isiin ja ulkoisiin syytulkintoihin. Yksil\u00f6n sis\u00e4isi\u00e4 syytulkintoja ovat muun muassa puutteelliset tunne- ja leikkitaidot. Yksil\u00f6n ulkoisia syytulkintoja ovat erilaiset kotiin ja p\u00e4iv\u00e4kotiin liittyv\u00e4t tekij\u00e4t.\nLastentarhanopettajien mukaan varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla on merkityksellist\u00e4, koska sen avulla voidaan ennaltaehk\u00e4ist\u00e4 sosioemotionaalista erityisen tuen tarvetta. Varhainen sosioemotionaalinen tuki voi olla sek\u00e4 yksi- l\u00f6tasoista ett\u00e4 ryhm\u00e4tasoista tukea. Lastentarhanopettajat tukevat lasta yleisen tuen portaalla joko suoraan itse tai ep\u00e4suorasti lapsen vanhempien, vertaisten, p\u00e4iv\u00e4hoidon muun henkil\u00f6kunnan sek\u00e4 eri alojen asiantuntijoiden kautta.\nKasvattajilla voi olla vaikeuksia erottaa, mik\u00e4 on normaalia kehityst\u00e4, varhaista sosioemotionaalisen tuen tarvetta tai jo pidemm\u00e4lle edennytt\u00e4 oirehdintaa. T\u00e4st\u00e4 syys- t\u00e4 lapsen arvioiminen ja seuraaminen, esimerkiksi havainnoimalla, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Laadu- kas peruspedagogiikka sek\u00e4 aikuisen ja lapsen v\u00e4linen vuorovaikutussuhde muodostavat varhaisen sosioemotionaalisen tuen perustan. Moniammatillinen yhteisty\u00f6 sek\u00e4 vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4 yhteisty\u00f6 on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Rajanveto yleisen ja tehostetun tuen v\u00e4lille voi olla vaikeaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katja Laitinen (kakrkurv) on 2016-01-22 19:24:43.561004. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-22T19:24:43Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601221259.pdf: 805638 bytes, checksum: 5383f4216fe8a7b7e132a51c7ee6b7fd (MD5)\nlicense.html: 4849 bytes, checksum: 42334f705e6ca5f04a637ea29f1be306 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-22T19:24:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601221259.pdf: 805638 bytes, checksum: 5383f4216fe8a7b7e132a51c7ee6b7fd (MD5)\nlicense.html: 4849 bytes, checksum: 42334f705e6ca5f04a637ea29f1be306 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (99 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sosioemotionaalinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiset sosioemotionaalisen tuen tarpeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen sosioemotionaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601221259", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-22T19:24:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48438
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:08Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/61916fdf-0fc3-40e4-a2ba-b15f013aefb3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601221259.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Katja Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana Sosioemotionaalinen kehitys sosiaalinen kompetenssi emotionaalinen kompetenssi varhaiset sosioemotionaalisen tuen tarpeet varhainen sosioemotionaalinen tuki yleinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 lapset sosioemotionaaliset taidot kehitys tukeminen
title Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana
title_full Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana
title_fullStr Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana
title_full_unstemmed Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana
title_short Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana
title_sort varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana
title_txtP Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana
topic Sosioemotionaalinen kehitys sosiaalinen kompetenssi emotionaalinen kompetenssi varhaiset sosioemotionaalisen tuen tarpeet varhainen sosioemotionaalinen tuki yleinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 lapset sosioemotionaaliset taidot kehitys tukeminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Sosioemotionaalinen kehitys Special Education emotionaalinen kompetenssi kehitys lapset sosiaalinen kompetenssi sosioemotionaaliset taidot tukeminen varhainen sosioemotionaalinen tuki varhaiset sosioemotionaalisen tuen tarpeet yleinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48438 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601221259
work_keys_str_mv AT laitinenkatja varhainensosioemotionaalinentukiyleisentuenportaallalastentarhanopettajienarvioima