Action-based teaching in primary school English language education in Finland

Toiminnallisuus ja toiminnalliset opetusmenetelmät ovat yleisiä termejä tämän päivän pedagogisessa kirjallisuudessa. Vuonna 2016 voimaan astuvissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat mainitaan kielten opetuksessa käytettävinä opetusmenetelm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Posio, Eveliina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48369
_version_ 1826225808778199040
author Posio, Eveliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Posio, Eveliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Posio, Eveliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Posio, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Toiminnallisuus ja toiminnalliset opetusmenetelmät ovat yleisiä termejä tämän päivän pedagogisessa kirjallisuudessa. Vuonna 2016 voimaan astuvissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat mainitaan kielten opetuksessa käytettävinä opetusmenetelminä. Toiminnallisuutta ei kuitenkaan ole paljoa tutkittu kielenopetuksen kontekstissa eikä termille ole laadittu yksiselitteistä ja kattavaa määritelmää. Tästä syystä on tärkeää selvittää, mitä toiminnallisuus on, miten sitä voidaan hyödyntää opetuksessa ja millaisia toiminnalliset opetusmenetelmät kielten opetuksessa ovat. Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten alaluokkien englanninopettajat ymmärtävät termin toiminnallisuus ja miten he käyttävät toiminnallisia menetelmiä opetuksessaan. Myös opettajien kokemuksia toiminnallisten menetelmien käytöstä ja niiden vaikutuksista oppimiseen tarkastellaan tutkielmassa. Käytetty aineisto koostuu kolmen englannin oppitunnin observointimuistiinpanoista ja kahden opettajan haastatteluista. Tutkielman aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä soveltaen. Tulosten mukaan opettajat käsittivät toiminnallisuuden melko yleisellä tasolla ja määrittelivät sen tarkoittavan kaikkea, mikä ei edellytä pulpetissa istumista ja työskentelyä kynän ja paperin kanssa. Opettajat käyttivät toiminnallisia menetelmiä melko paljon opetuksessaan, mutta niiden määrä ja luonne vaihtelivat opettajasta riippuen. Opettajat kokivat toiminnallisuuden edistävän oppimista nostamalla motivaatiota ja antamalla onnistumisen kokemuksia myös heikommille oppilaille. Rajallisuudestaan huolimatta tutkielma esittää näkökulmia toiminnallisten opetusmenetelmien käytöstä alaluokkien englannin opetuksesta sekä tarjoaa tietoa opettajien kokemuksista ja asenteista sitä kohtaan.
first_indexed 2016-01-17T21:00:12Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Posio, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-17T14:02:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-17T14:02:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48369", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toiminnallisuus ja toiminnalliset opetusmenetelm\u00e4t ovat yleisi\u00e4 termej\u00e4 t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n pedagogisessa kirjallisuudessa. Vuonna 2016 voimaan astuvissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) toiminnallisuus ja toiminnalliset ty\u00f6tavat mainitaan kielten opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4vin\u00e4 opetusmenetelmin\u00e4. Toiminnallisuutta ei kuitenkaan ole paljoa tutkittu kielenopetuksen kontekstissa eik\u00e4 termille ole laadittu yksiselitteist\u00e4 ja kattavaa m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 toiminnallisuus on, miten sit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksessa ja millaisia toiminnalliset opetusmenetelm\u00e4t kielten opetuksessa ovat.\n\nTutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten alaluokkien englanninopettajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t termin toiminnallisuus ja miten he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t toiminnallisia menetelmi\u00e4 opetuksessaan. My\u00f6s opettajien kokemuksia toiminnallisten menetelmien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja niiden vaikutuksista oppimiseen tarkastellaan tutkielmassa. K\u00e4ytetty aineisto koostuu kolmen englannin oppitunnin observointimuistiinpanoista ja kahden opettajan haastatteluista. Tutkielman aineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 soveltaen.\n\nTulosten mukaan opettajat k\u00e4sittiv\u00e4t toiminnallisuuden melko yleisell\u00e4 tasolla ja m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t sen tarkoittavan kaikkea, mik\u00e4 ei edellyt\u00e4 pulpetissa istumista ja ty\u00f6skentely\u00e4 kyn\u00e4n ja paperin kanssa. Opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t toiminnallisia menetelmi\u00e4 melko paljon opetuksessaan, mutta niiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja luonne vaihtelivat opettajasta riippuen. Opettajat kokivat toiminnallisuuden edist\u00e4v\u00e4n oppimista nostamalla motivaatiota ja antamalla onnistumisen kokemuksia my\u00f6s heikommille oppilaille.\n\nRajallisuudestaan huolimatta tutkielma esitt\u00e4\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia toiminnallisten opetusmenetelmien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 alaluokkien englannin opetuksesta sek\u00e4 tarjoaa tietoa opettajien kokemuksista ja asenteista sit\u00e4 kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eveliina Posio (evelposi) on 2016-01-17 14:02:29.036069. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-17T14:02:29Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601171131.pdf: 717547 bytes, checksum: 770fce82aa48784f500abb73dca3b51f (MD5)\nlicense.html: 4822 bytes, checksum: 8465b9956ada4f69d37300cf3ea00c51 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-17T14:02:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601171131.pdf: 717547 bytes, checksum: 770fce82aa48784f500abb73dca3b51f (MD5)\nlicense.html: 4822 bytes, checksum: 8465b9956ada4f69d37300cf3ea00c51 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Action-based teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "observation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interview", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Action-based teaching in primary school English language education in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601171131", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-17T14:02:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48369
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2655e4c7-2bdb-440d-97dc-e665890817b3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601171131.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Posio, Eveliina Action-based teaching in primary school English language education in Finland Action-based teaching toiminnallisuus observation interview English Englannin kieli
title Action-based teaching in primary school English language education in Finland
title_full Action-based teaching in primary school English language education in Finland
title_fullStr Action-based teaching in primary school English language education in Finland Action-based teaching in primary school English language education in Finland
title_full_unstemmed Action-based teaching in primary school English language education in Finland Action-based teaching in primary school English language education in Finland
title_short Action-based teaching in primary school English language education in Finland
title_sort action based teaching in primary school english language education in finland
title_txtP Action-based teaching in primary school English language education in Finland
topic Action-based teaching toiminnallisuus observation interview English Englannin kieli
topic_facet Action-based teaching Englannin kieli English interview observation toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48369 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601171131
work_keys_str_mv AT posioeveliina actionbasedteachinginprimaryschoolenglishlanguageeducationinfinland