Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students

Kielitaidon kehittymistä on tutkittu paljon, mutta korkeakouluissa tapahtuvaa kielellisestä kehitystä ei niinkään, varsinkaan Suomessa. Opiskelijat ovat muutaman pakollisen kielikurssin jälkeen oman motivaationsa varassa, jaksavatko he pitää yllä kielitaitoaan. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda es...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pajakoski, Tiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48293
_version_ 1826225811425853440
author Pajakoski, Tiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pajakoski, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pajakoski, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pajakoski, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Kielitaidon kehittymistä on tutkittu paljon, mutta korkeakouluissa tapahtuvaa kielellisestä kehitystä ei niinkään, varsinkaan Suomessa. Opiskelijat ovat muutaman pakollisen kielikurssin jälkeen oman motivaationsa varassa, jaksavatko he pitää yllä kielitaitoaan. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esille, kuinka ensimmäisen vuoden historian opiskelijat näkevät oman kielitaitonsa ja sen kehittymisen joko parempaan tai huonompaan suuntaan vieraiden kielten kanssa heidän omasta mielestään. Tutkimusmateriaali kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin opiskelijoille heidän ensimmäisen vuotensa maaliskuussa. Kyselylomake oli jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa keskittyi heidän kielitaitonsa syntymiseen sekä kehitykseen ennen yliopistossa aloittamista, toinen osa heidän kielitaitonsa kehitykseen ensimmäisen vuotensa aikana ja kolmas heidän tulevaisuuden suunnitelmiinsa kieliä kohtaan. Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat eivät nähneet suuria eroja kielitaidoissaan, vaikka heillä olisi ollut opiskelujensa välissä välivuosia ja vaikka he eivät olleet pitäneet kielitaitoaan yllä aktiivisesti. Englannin kielitaito oli poikkeus, sillä sen nähtiin yleisesti kasvavan jo aikaisemmasta korkeasta tasostaan huolimatta. Opiskelijat pitivät kieliä, etenkin englantia, ja kielitaitoa tärkeänä yhä globalisoituvammassa maailmassa varsinkin tulevan työllistymisensä vuoksi. Sivuaineenaan historiaa lukevat näkivät kielet tärkeämpinä kuin he, jotka lukivat historiaa pääaineenaan. Molempien ryhmien motivaatio kieliä kohtaan oli kuitenkin erittäin tavoitekeskeistä. Tutkimuksesta voitiin päätellä, että opiskelijoilla on mahollisesti hieman vääristynyt kuva omasta kielitaidostaan, sillä vähäinen harjoitus rapistaa jokaista kielitaidon osa-aluetta; kielitaito on jatkuvasti kehittyvä osa osaamista. Sen tärkeys on yhä kasvava kansainvälistyvässä maailmassa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajakoski, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-08T13:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-08T13:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielitaidon kehittymist\u00e4 on tutkittu paljon, mutta korkeakouluissa tapahtuvaa kielellisest\u00e4 kehityst\u00e4 ei niink\u00e4\u00e4n, varsinkaan Suomessa. Opiskelijat ovat muutaman pakollisen kielikurssin j\u00e4lkeen oman motivaationsa varassa, jaksavatko he pit\u00e4\u00e4 yll\u00e4 kielitaitoaan. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esille, kuinka ensimm\u00e4isen vuoden historian opiskelijat n\u00e4kev\u00e4t oman kielitaitonsa ja sen kehittymisen joko parempaan tai huonompaan suuntaan vieraiden kielten kanssa heid\u00e4n omasta mielest\u00e4\u00e4n. Tutkimusmateriaali ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, joka jaettiin opiskelijoille heid\u00e4n ensimm\u00e4isen vuotensa maaliskuussa. Kyselylomake oli jaettu kolmeen osaan. Ensimm\u00e4inen osa keskittyi heid\u00e4n kielitaitonsa syntymiseen sek\u00e4 kehitykseen ennen yliopistossa aloittamista, toinen osa heid\u00e4n kielitaitonsa kehitykseen ensimm\u00e4isen vuotensa aikana ja kolmas heid\u00e4n tulevaisuuden suunnitelmiinsa kieli\u00e4 kohtaan.\n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opiskelijat eiv\u00e4t n\u00e4hneet suuria eroja kielitaidoissaan, vaikka heill\u00e4 olisi ollut opiskelujensa v\u00e4liss\u00e4 v\u00e4livuosia ja vaikka he eiv\u00e4t olleet pit\u00e4neet kielitaitoaan yll\u00e4 aktiivisesti. Englannin kielitaito oli poikkeus, sill\u00e4 sen n\u00e4htiin yleisesti kasvavan jo aikaisemmasta korkeasta tasostaan huolimatta. Opiskelijat pitiv\u00e4t kieli\u00e4, etenkin englantia, ja kielitaitoa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 yh\u00e4 globalisoituvammassa maailmassa varsinkin tulevan ty\u00f6llistymisens\u00e4 vuoksi. Sivuaineenaan historiaa lukevat n\u00e4kiv\u00e4t kielet t\u00e4rke\u00e4mpin\u00e4 kuin he, jotka lukivat historiaa p\u00e4\u00e4aineenaan. Molempien ryhmien motivaatio kieli\u00e4 kohtaan oli kuitenkin eritt\u00e4in tavoitekeskeist\u00e4. Tutkimuksesta voitiin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 opiskelijoilla on mahollisesti hieman v\u00e4\u00e4ristynyt kuva omasta kielitaidostaan, sill\u00e4 v\u00e4h\u00e4inen harjoitus rapistaa jokaista kielitaidon osa-aluetta; kielitaito on jatkuvasti kehittyv\u00e4 osa osaamista. Sen t\u00e4rkeys on yh\u00e4 kasvava kansainv\u00e4listyv\u00e4ss\u00e4 maailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Pajakoski (timapaja) on 2016-01-08 13:24:44.944066. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-08T13:24:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601081046.pdf: 820053 bytes, checksum: 3be31a1659c1972f7c42fdf9f50a6a3e (MD5)\nlicense.html: 4882 bytes, checksum: 4d22cd224020dc1d0812f16452041c0e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-08T13:24:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601081046.pdf: 820053 bytes, checksum: 3be31a1659c1972f7c42fdf9f50a6a3e (MD5)\nlicense.html: 4882 bytes, checksum: 4d22cd224020dc1d0812f16452041c0e (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language acquisition", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language skill development", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adult language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "higher education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Striving to learn versus \"I know all I need\": the perceived foreign language skill development of first-year university history students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601081046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-08T13:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48293
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/729bc899-0990-437e-b532-062c7ef55a4f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601081046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pajakoski, Tiina Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students second language acquisition language skill development adult language learning higher education English Englannin kieli
title Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students
title_full Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students
title_fullStr Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students
title_full_unstemmed Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students
title_short Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students
title_sort striving to learn versus i know all i need the perceived foreign language skill development of first year university history students
title_txtP Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students
topic second language acquisition language skill development adult language learning higher education English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English adult language learning higher education language skill development second language acquisition
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48293 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601081046
work_keys_str_mv AT pajakoskitiina strivingtolearnversusiknowallineedtheperceivedforeignlanguageskilldevelopmentoffi