Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa

Teknologisten kanavien kehitys on kasvattanut tutkijoiden kiinnostusta kuluttajien ostoprosessia kohtaan. Lisäksi verkossa esiintyvien tuotearvostelujen vaikutusta ostopää- tökseen on tutkittu nykyään paljon. Asiakkaan ostopolkua on hyvä tutkia, jotta tiedetään, miksi kuluttajat käyttävät tiettyj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Punkkinen, Toni
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48197
_version_ 1826225737369124864
author Punkkinen, Toni
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Punkkinen, Toni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Punkkinen, Toni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Punkkinen, Toni
datasource_str_mv jyx
description Teknologisten kanavien kehitys on kasvattanut tutkijoiden kiinnostusta kuluttajien ostoprosessia kohtaan. Lisäksi verkossa esiintyvien tuotearvostelujen vaikutusta ostopää- tökseen on tutkittu nykyään paljon. Asiakkaan ostopolkua on hyvä tutkia, jotta tiedetään, miksi kuluttajat käyttävät tiettyjä kanavia ostoprosesseissaan. Lisäksi tuotearvostelujen tutkiminen auttaa selvittämään, mikä kuluttajien ostopäätökseen verkossa vaikuttaa. Markkinoijien on helpompi olla asiakkaaseen yhteydessä jo ostopolun alkuvaiheessa, jos he ymmärtävät, miksi kuluttaja käyttää tiettyä kanavaa. Tuotearvosteluja on tutkittu paljon, mutta niiden vaikutus asiakkaan ostopolkuun on epäselvä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selittää tuotearvostelujen vaikutuksia asiakkaan ostopolkuun ja tätä kautta mahdolliseen ostoon. Tutkimus tarjoaa yksityiskohtaista tietoa tuotearvosteluista ja kuluttajan käyttäytymisestä verkkokaupassa. Tutkimus tehtiin yhteistyössä erään harrastusvälineitä myyvän verkkokaupan kanssa. Asiakasdata kerättiin heidän käyttämällään ohjelmalla, joka kerää asiakkaiden liikkeitä verkkosivuilla. Tämä kävijäanalytiikka muutettiin numeraalisiksi arvoiksi. Tä- män jälkeen dataa analysoitiin tarkemmin SPSS ohjelmiston avulla. Tulokset osoittavat, että ostoon päätyvillä kuluttajilla ja ostoon päätymättömillä kuluttajilla käyttäytyminen verkkokaupassa on erilaista. Näiden ryhmien vierailtujen sivujen määrä ja vierailun kesto verkkokaupassa erosi selvästi toisistaan. Lisäksi kuluttajat, jotka päätyvät ostoon, vierailevat todennäköisemmin useammin samalla tuotesivulla. Kun kuluttaja osti arvostellun tuotteen, hänen käyttämisessään verkkokaupassa ei löydetty tilastollisesti merkittävää eroa niihin kuluttajiin verrattuna, jotka ostivat tuotteen, joka ei ollut arvoteltu. Vaikuttaisi siltä tämän tutkimuksen pohjalta, että kuluttajat eivät muuta merkittävästi käyttäytymistään kohdatessaan tuotearvosteluja. Aikaisempien tutkimusten perusteella kuluttajat lukevat paljon tuotearvosteluja etsiessään informaatiota tai vertaillessaan tuotevaihtoehtoja keskenään. Tämä saattaisi selittää, miksi tuotearvostelut eivät näytä vaikuttavat kuluttajan ostopolkuun.
first_indexed 2023-03-22T10:00:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Punkkinen, Toni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-19T12:37:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-19T12:37:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1506219", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48197", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologisten kanavien kehitys on kasvattanut tutkijoiden kiinnostusta kuluttajien ostoprosessia\r\nkohtaan. Lis\u00e4ksi verkossa esiintyvien tuotearvostelujen vaikutusta ostop\u00e4\u00e4-\r\nt\u00f6kseen on tutkittu nyky\u00e4\u00e4n paljon. Asiakkaan ostopolkua on hyv\u00e4 tutkia, jotta tiedet\u00e4\u00e4n,\r\nmiksi kuluttajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tiettyj\u00e4 kanavia ostoprosesseissaan. Lis\u00e4ksi tuotearvostelujen\r\ntutkiminen auttaa selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 kuluttajien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen verkossa vaikuttaa.\r\nMarkkinoijien on helpompi olla asiakkaaseen yhteydess\u00e4 jo ostopolun alkuvaiheessa,\r\njos he ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t, miksi kuluttaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tietty\u00e4 kanavaa. Tuotearvosteluja on tutkittu\r\npaljon, mutta niiden vaikutus asiakkaan ostopolkuun on ep\u00e4selv\u00e4.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selitt\u00e4\u00e4 tuotearvostelujen vaikutuksia asiakkaan\r\nostopolkuun ja t\u00e4t\u00e4 kautta mahdolliseen ostoon. Tutkimus tarjoaa yksityiskohtaista\r\ntietoa tuotearvosteluista ja kuluttajan k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 verkkokaupassa.\r\nTutkimus tehtiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 er\u00e4\u00e4n harrastusv\u00e4lineit\u00e4 myyv\u00e4n verkkokaupan\r\nkanssa. Asiakasdata ker\u00e4ttiin heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4\u00e4n ohjelmalla, joka ker\u00e4\u00e4 asiakkaiden\r\nliikkeit\u00e4 verkkosivuilla. T\u00e4m\u00e4 k\u00e4vij\u00e4analytiikka muutettiin numeraalisiksi arvoiksi. T\u00e4-\r\nm\u00e4n j\u00e4lkeen dataa analysoitiin tarkemmin SPSS ohjelmiston avulla.\r\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 ostoon p\u00e4\u00e4tyvill\u00e4 kuluttajilla ja ostoon p\u00e4\u00e4tym\u00e4tt\u00f6mill\u00e4\r\nkuluttajilla k\u00e4ytt\u00e4ytyminen verkkokaupassa on erilaista. N\u00e4iden ryhmien vierailtujen\r\nsivujen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja vierailun kesto verkkokaupassa erosi selv\u00e4sti toisistaan. Lis\u00e4ksi kuluttajat,\r\njotka p\u00e4\u00e4tyv\u00e4t ostoon, vierailevat todenn\u00e4k\u00f6isemmin useammin samalla tuotesivulla.\r\nKun kuluttaja osti arvostellun tuotteen, h\u00e4nen k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4\u00e4n verkkokaupassa ei\r\nl\u00f6ydetty tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 eroa niihin kuluttajiin verrattuna, jotka ostivat tuotteen,\r\njoka ei ollut arvoteltu. Vaikuttaisi silt\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen pohjalta, ett\u00e4 kuluttajat\r\neiv\u00e4t muuta merkitt\u00e4v\u00e4sti k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n kohdatessaan tuotearvosteluja.\r\nAikaisempien tutkimusten perusteella kuluttajat lukevat paljon tuotearvosteluja etsiess\u00e4\u00e4n\r\ninformaatiota tai vertaillessaan tuotevaihtoehtoja kesken\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 saattaisi\r\nselitt\u00e4\u00e4, miksi tuotearvostelut eiv\u00e4t n\u00e4yt\u00e4 vaikuttavat kuluttajan ostopolkuun.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Toni Punkkinen (tomipunk) on 2015-12-19 12:37:34.222621. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-19T12:37:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512194112.pdf: 213151 bytes, checksum: d6a378aa418490ba9a1172d67b8995c7 (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: 9c5a5c5a37f830bdd450ab497c7912b6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-19T12:37:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512194112.pdf: 213151 bytes, checksum: d6a378aa418490ba9a1172d67b8995c7 (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: 9c5a5c5a37f830bdd450ab497c7912b6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (67 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512194112", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-19T12:37:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48197
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f6a750ff-7e37-4bd5-a27c-cf9cd1eb2172\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512194112.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Punkkinen, Toni Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa Markkinointi Marketing 20423 kuluttajat verkkokauppa ostopäätökset päätöksenteko
title Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa
title_alt Tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa
title_full Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa
title_fullStr Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa
title_full_unstemmed Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa
title_short Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut
title_sort asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa
title_sub tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa
title_txtP Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa
topic Markkinointi Marketing 20423 kuluttajat verkkokauppa ostopäätökset päätöksenteko
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi kuluttajat ostopäätökset päätöksenteko verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48197 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512194112
work_keys_str_mv AT punkkinentoni asiakkaanostopolkujatuotearvosteluttuotearvostelujenvaikutusasiakkaanostopolkuunve