Oppilaat koulun tilassa oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisessa koulutodellisuudessa oppilaat koulupäiviensä aikana elävät. Koulutodellisuutta tarkastellaan oppilaan tilan näkökulmasta pyrkien selvittämään, millainen tila oppilaalla koulussa on sekä miten oppilaat itse rakentavat koulussa omaa tilaansa....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lappalainen, Eevastiina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48120
_version_ 1828193115423375360
author Lappalainen, Eevastiina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lappalainen, Eevastiina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lappalainen, Eevastiina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lappalainen, Eevastiina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisessa koulutodellisuudessa oppilaat koulupäiviensä aikana elävät. Koulutodellisuutta tarkastellaan oppilaan tilan näkökulmasta pyrkien selvittämään, millainen tila oppilaalla koulussa on sekä miten oppilaat itse rakentavat koulussa omaa tilaansa. Tutkimuskohteena ovat erään keskisuomalaisen alakoulun kuudennen luokan oppilaat ja heidän oma luokanopettajansa. Tutkimusaineisto koostuu havainnointipäiväkirjasta sekä oppilashaastatteluista, jotka on kerätty syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Tutkimusprosessi on edennyt etnografisen tutkimusmetodin mukaisesti ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti perehtymällä aineistoon ja sieltä nouseviin ilmiöihin sekä teoriaan. Tutkimuksessa tulkittiin, että koulu muodostaa oppilaille tilan, jossa he koulupäiviensä aikana elävät. Koulu sekä opettajat rajaavat oppilaiden tilaa erilaisilla säännöillä ja määräyksillä. Tämän rajatun tilansa sisällä oppilaat hakevat omaa tilaansa luomalla omia tilojaan koulun tilan sisään. Tämä tiloista rakentuva kokonaisuus on tutkimuksessa nimetty koulun tilatodellisuudeksi. Tutkimuksessa todettiin, että oppilaiden tilan käytölle on koulussa asetettu tietynlaisia odotuksia ja että nämä odotukset vaikuttavat siihen, miten oppilas voi tilaansa käyttää. Lisäksi odotukset määrittelevät sen, millaiseksi oppilaan tila koulussa muodostuu. Tätä tilalle asetettujen odotusten ja tilan käytön välistä yhteyttä tarkasteltiin aktiivisuuden näkökulmasta. Aktiivisuutta tarkasteltaessa selvisi, että koulu odottaa oppilailtaan aktiivisuutta koulun tarjoamiin asioihin, mutta pyrkii rajoittamaan aktiivisuutta, joka ei kohdistu koulun odotuksiin. Koulun tilatodellisuuden ja oppilaiden aktiivisuuden tarkastelun pohjalta tutkimuksessa pohditaan, millaista aktiivisuus koulussa on ja millaiseksi se näyttää tutkimuksen valossa muodostuvan. Lisäksi pohditaan koulun odottaman aktiivisuuden ja oppilaan osoittamana aktiivisuuden välistä ristiriitaa sekä sitä, voitaisiinko oppilaan osoittama aktiivisuus ottaa koulussa paremmin huomioon.  
first_indexed 2024-09-11T08:51:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappalainen, Eevastiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-15T14:00:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-15T14:00:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1505960", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48120", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisessa koulutodellisuudessa oppilaat koulup\u00e4iviens\u00e4 aikana el\u00e4v\u00e4t. Koulutodellisuutta tarkastellaan oppilaan tilan n\u00e4k\u00f6kulmasta pyrkien selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millainen tila oppilaalla koulussa on sek\u00e4 miten oppilaat itse rakentavat koulussa omaa tilaansa. \r\nTutkimuskohteena ovat er\u00e4\u00e4n keskisuomalaisen alakoulun kuudennen luokan oppilaat ja heid\u00e4n oma luokanopettajansa. Tutkimusaineisto koostuu havainnointip\u00e4iv\u00e4kirjasta sek\u00e4 oppilashaastatteluista, jotka on ker\u00e4tty syksyn 2013 ja kev\u00e4\u00e4n 2014 aikana. Tutkimusprosessi on edennyt etnografisen tutkimusmetodin mukaisesti ja aineisto on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isesti perehtym\u00e4ll\u00e4 aineistoon ja sielt\u00e4 nouseviin ilmi\u00f6ihin sek\u00e4 teoriaan. \r\nTutkimuksessa tulkittiin, ett\u00e4 koulu muodostaa oppilaille tilan, jossa he koulup\u00e4iviens\u00e4 aikana el\u00e4v\u00e4t. Koulu sek\u00e4 opettajat rajaavat oppilaiden tilaa erilaisilla s\u00e4\u00e4nn\u00f6ill\u00e4 ja m\u00e4\u00e4r\u00e4yksill\u00e4. T\u00e4m\u00e4n rajatun tilansa sis\u00e4ll\u00e4 oppilaat hakevat omaa tilaansa luomalla omia tilojaan koulun tilan sis\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 tiloista rakentuva kokonaisuus on tutkimuksessa nimetty koulun tilatodellisuudeksi.\r\nTutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 oppilaiden tilan k\u00e4yt\u00f6lle on koulussa asetettu tietynlaisia odotuksia ja ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 odotukset vaikuttavat siihen, miten oppilas voi tilaansa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi odotukset m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t sen, millaiseksi oppilaan tila koulussa muodostuu. T\u00e4t\u00e4 tilalle asetettujen odotusten ja tilan k\u00e4yt\u00f6n v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 tarkasteltiin aktiivisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Aktiivisuutta tarkasteltaessa selvisi, ett\u00e4 koulu odottaa oppilailtaan aktiivisuutta koulun tarjoamiin asioihin, mutta pyrkii rajoittamaan aktiivisuutta, joka ei kohdistu koulun odotuksiin. \r\nKoulun tilatodellisuuden ja oppilaiden aktiivisuuden tarkastelun pohjalta tutkimuksessa pohditaan, millaista aktiivisuus koulussa on ja millaiseksi se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tutkimuksen valossa muodostuvan. Lis\u00e4ksi pohditaan koulun odottaman aktiivisuuden ja oppilaan osoittamana aktiivisuuden v\u00e4list\u00e4 ristiriitaa sek\u00e4 sit\u00e4, voitaisiinko oppilaan osoittama aktiivisuus ottaa koulussa paremmin huomioon. \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\u2003", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eevastiina Lappalainen (eemalait) on 2015-12-15 14:00:57.028487. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-15T14:00:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512154045.pdf: 665698 bytes, checksum: c6d5679d049a754e25d39fe8af4814a9 (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 260448b6edb28b2aa5449bf4923164aa (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-15T14:00:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512154045.pdf: 665698 bytes, checksum: c6d5679d049a754e25d39fe8af4814a9 (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 260448b6edb28b2aa5449bf4923164aa (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tila", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan k\u00e4yt\u00f6n ja aktiivisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Oppilaan tilan tarkastelu tilan k\u00e4yt\u00f6n ja aktiivisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512154045", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-15T14:00:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tila", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48120
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:19Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/99e7d2e5-cd3f-4d9a-b339-fa7036b99462\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512154045.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lappalainen, Eevastiina Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta oppilas tila aktiivisuus koulu opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat opettajat
title Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_alt Oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_full Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_fullStr Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_full_unstemmed Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_short Oppilaat koulun tilassa
title_sort oppilaat koulun tilassa oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_sub oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_txtP Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
topic oppilas tila aktiivisuus koulu opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aktiivisuus koulu opettaja opettajat oppilaat oppilas tila
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48120 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512154045
work_keys_str_mv AT lappalaineneevastiina oppilaatkouluntilassaoppilaantilantarkastelutilankäytönjaaktiivisuudennäkö