Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa etnografinen lähestymistapa

Huusko, Henna. 2015. Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa. – Etnografinen lähestymistapa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 113 sivua + 2 liitettä. Tämä tutkimus avaa lasten sukupuolen moninaisuutta, sukupuoli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huusko, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48065
_version_ 1828193115395063808
author Huusko, Henna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huusko, Henna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huusko, Henna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huusko, Henna
datasource_str_mv jyx
description Huusko, Henna. 2015. Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa. – Etnografinen lähestymistapa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 113 sivua + 2 liitettä. Tämä tutkimus avaa lasten sukupuolen moninaisuutta, sukupuolittunutta toimintaa päiväkodissa ja pyrkii sitä kautta tekemään kasvattajat tietoiseksi omista sukupuoleen liittyvistä arvoista, asenteistaan ja stereotyyppisestä ajattelusta sekä siitä, miten ne sopivat varhaiskasvatukseen. Tässä etnografisessa havainnointitutkimuksessa selviteltiin sitä, miten lapset ilmentävät sukupuolittunutta toimintaa ja keskinäistä vallankäyttöä päiväkodissa. Tutkimuskysymykset muodostuivat seuraavaksi: 1) Millaisia odotuksia, arvostuksia ja osaamista sukupuoleen liitetään? 2) Miten sukupuoli näkyy lasten toiminnassa päiväkodin vertaisryhmässä? 3) Miten valta näkyy lasten vertaissuhteissa? Aineisto kerättiin etnografisin menetelmin havainnoimalla erään jyväskyläläisen päiväkodin 5-6-vuotiaiden ryhmän lapsia ja kasvattajia. Havainnointi keskittyi erityisesti lasten vapaan leikin tilanteisiin sekä ohjattuun toimintaan päiväkodin sisätiloissa ja havainnot kirjoitettiin suoraan tietokoneelle. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen teorianmuodostuksen keinoin, mutta analysoinnin loppuvaiheessa käytettiin myös teoriasidonnaisen analyysin tapaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että päiväkodin arjessa ilmenee paljon sukupuolittuneita odotuksia, arvostuksia ja osaamista ja lapset tekevät omalla toiminnallaan sukupuolierot näkyväksi päiväkodin arjessa. Sukupuolittavien jakojen lisäksi lapset myös rikkoivat omalla toiminnallaan heteronormatiivista ajattelutapaa ja toimivat perinteisten sukupuolioletusten vastaisesti. Lapset ilmensivät vertaissuhteissaan keskinäistä vallankäyttöä, joka näkyi muun muassa lasten epätasa-arvoisena osallistumisena päiväkodin arjessa. Tutkimukseni tulokset vahvistavat aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia ja tuovat esiin tasa-arvoisen ja sukupuolisensitiivisen kasvatuksen tärkeyden. Avainsanat: sukupuoli, valta, varhaiskasvatus, päiväkoti, sukupuolisensitiivisyys, etnografia Keywords: gender, power, early education, kindergarten, gender sensitivity, etnography
first_indexed 2024-09-11T08:52:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huusko, Henna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-12T08:42:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-12T08:42:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1505906", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48065", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Huusko, Henna. 2015. Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskin\u00e4inen valta p\u00e4iv\u00e4kodissa. \u2013 Etnografinen l\u00e4hestymistapa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 113 sivua + 2 liitett\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus avaa lasten sukupuolen moninaisuutta, sukupuolittunutta toimintaa p\u00e4iv\u00e4kodissa ja pyrkii sit\u00e4 kautta tekem\u00e4\u00e4n kasvattajat tietoiseksi omista sukupuoleen liittyvist\u00e4 arvoista, asenteistaan ja stereotyyppisest\u00e4 ajattelusta sek\u00e4 siit\u00e4, miten ne sopivat varhaiskasvatukseen.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 etnografisessa havainnointitutkimuksessa selviteltiin sit\u00e4, miten lapset ilment\u00e4v\u00e4t sukupuolittunutta toimintaa ja keskin\u00e4ist\u00e4 vallank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa. Tutkimuskysymykset muodostuivat seuraavaksi: 1) Millaisia odotuksia, arvostuksia ja osaamista sukupuoleen liitet\u00e4\u00e4n? 2) Miten sukupuoli n\u00e4kyy lasten toiminnassa p\u00e4iv\u00e4kodin vertaisryhm\u00e4ss\u00e4? 3) Miten valta n\u00e4kyy lasten vertaissuhteissa?\r\n\r\nAineisto ker\u00e4ttiin etnografisin menetelmin havainnoimalla er\u00e4\u00e4n jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen p\u00e4iv\u00e4kodin 5-6-vuotiaiden ryhm\u00e4n lapsia ja kasvattajia. Havainnointi keskittyi erityisesti lasten vapaan leikin tilanteisiin sek\u00e4 ohjattuun toimintaan p\u00e4iv\u00e4kodin sis\u00e4tiloissa ja havainnot kirjoitettiin suoraan tietokoneelle. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen teorianmuodostuksen keinoin, mutta analysoinnin loppuvaiheessa k\u00e4ytettiin my\u00f6s teoriasidonnaisen analyysin tapaa.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa ilmenee paljon sukupuolittuneita odotuksia, arvostuksia ja osaamista ja lapset tekev\u00e4t omalla toiminnallaan sukupuolierot n\u00e4kyv\u00e4ksi p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa. Sukupuolittavien jakojen lis\u00e4ksi lapset my\u00f6s rikkoivat omalla toiminnallaan heteronormatiivista ajattelutapaa ja toimivat perinteisten sukupuolioletusten vastaisesti. Lapset ilmensiv\u00e4t vertaissuhteissaan keskin\u00e4ist\u00e4 vallank\u00e4ytt\u00f6\u00e4, joka n\u00e4kyi muun muassa lasten ep\u00e4tasa-arvoisena osallistumisena p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa. Tutkimukseni tulokset vahvistavat aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia ja tuovat esiin tasa-arvoisen ja sukupuolisensitiivisen kasvatuksen t\u00e4rkeyden.\r\n\r\n\r\nAvainsanat: sukupuoli, valta, varhaiskasvatus, p\u00e4iv\u00e4koti, sukupuolisensitiivisyys, etnografia\r\nKeywords: gender, power, early education, kindergarten, gender sensitivity, etnography", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henna Huusko (heelhuus) on 2015-12-12 08:42:56.955915. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-12T08:42:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512123994.pdf: 682322 bytes, checksum: 2c440c4d1ca1722322d0e62d49324e7c (MD5)\r\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: 19c9a13db87f5f44d9a33786ecb9ba67 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-12T08:42:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512123994.pdf: 682322 bytes, checksum: 2c440c4d1ca1722322d0e62d49324e7c (MD5)\r\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: 19c9a13db87f5f44d9a33786ecb9ba67 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (118 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskin\u00e4inen valta p\u00e4iv\u00e4kodissa : etnografinen l\u00e4hestymistapa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512123994", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-12T08:42:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48065
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:28Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1a8133ef-9f18-4b70-9caf-858d44e64575\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512123994.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huusko, Henna Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa sukupuoli valta varhaiskasvatus päiväkoti sukupuolisensitiivisyys etnografia Varhaiskasvatus Early Childhood Education Etnografia 104 lapset päiväkodit
title Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa
title_full Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa
title_fullStr Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa
title_full_unstemmed Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa
title_short Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa
title_sort lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa etnografinen lähestymistapa
title_sub etnografinen lähestymistapa
title_txtP Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa
topic sukupuoli valta varhaiskasvatus päiväkoti sukupuolisensitiivisyys etnografia Varhaiskasvatus Early Childhood Education Etnografia 104 lapset päiväkodit
topic_facet 104 Early Childhood Education Etnografia Varhaiskasvatus etnografia lapset päiväkodit päiväkoti sukupuoli sukupuolisensitiivisyys valta varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48065 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512123994
work_keys_str_mv AT huuskohenna lastensukupuolittunuttoimintajakeskinäinenvaltapäiväkodissaetnografinenlähestymistap