Building self through foreign language learning a case study of four adult language learners' emerging identities

Oppiminen on vahvasti sidoksissa identiteettiin, sillä se voi saada aikaan muutoksen ihmisessä niin ajatuksen, toiminnan kuin tekojenkin tasolla. Vieraan kielen oppimista onkin verrattu uuden identiteetin omaksumiseen, sillä sen myötä oppijan käsitys itsestään muuttuu. Tarkempaa tietoa siitä, miten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Romo, Reetta
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48045
_version_ 1826225762396536832
author Romo, Reetta
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Romo, Reetta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Romo, Reetta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Romo, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Oppiminen on vahvasti sidoksissa identiteettiin, sillä se voi saada aikaan muutoksen ihmisessä niin ajatuksen, toiminnan kuin tekojenkin tasolla. Vieraan kielen oppimista onkin verrattu uuden identiteetin omaksumiseen, sillä sen myötä oppijan käsitys itsestään muuttuu. Tarkempaa tietoa siitä, miten oppijat kokevat muuttuvansa ja millaisia identiteettejä heillä on kielen oppimisen myötä, löytyy kuitenkin hyvin vähän. Tämän lisäksi suurin osa kielen oppimisen ja identiteetin yhdistävistä tutkimuksista on tehty toisen kielen kontekstissa, jolloin kohderyhmänä ovat pääsääntöisesti olleet maahanmuuttajat, joiden vieraan kielen identiteetin muodostamiseen liittyy kuitenkin hyvin erilaisia prosesseja ja tavoitteita kuin luokkahuonekontekstissa opiskelevien. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia identiteettejä liittyy vieraan kielen oppimiseen aikuisiällä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui neljä 30-50 – vuotiasta suomalaista vieraan kielen oppijaa Jyväskylän kansalaisopistosta, jotka kertoivat kielen oppimiskokemuksistaan menneisyydessä ja nykyhetkessä sekä kuvailivat tulevaisuuden suunnitelmiaan kielen parissa. Aineisto analysoitiin narratiivisesti, eli oppijoiden kokemuksista koottiin yksilölliset tarinat, jotka kuvasivat heidän identiteettejään. Tutkimuksen tulosten mukaan kielen opiskelu oli muuttanut oppijoita monella tavalla. Kielitaidon sekä kielen parissa syntyneiden kokemusten kautta jokaiselle oppijalle oli kehittynyt vieraan kielen identiteetti, joka koostui oppijoiden henkilökohtaisesta, työ-, oppija-, sekä kielellisestä identiteetistä. Identiteetit liittyivät vahvasti niihin yhteisöihin, joihin oppijat kokivat tai toivoivat kuuluvansa. Lisääntyneen kielitaitonsa sekä kulttuuritietoutensa myötä merkityksellisin yhteisöistä oli kohdekielisten ryhmä, mutta myös kansalaisopiston merkitys oppimisympäristönä näkyi kieliopinnoissa, sillä kenelläkään oppijoista ei ollut säännöllisiä kontakteja natiiveihin. Aikuisoppijoiden identiteettien muodostumista ennalta auttoi heidän positiivinen suhtautumisensa kielen opiskeluun, motivaatio sekä tulevaisuudensuunnitelmat. Vieras kieli nähtiin vahvasti sijoituksena omaan tulevaisuuteen, etenkin työelämän näkökulmasta katsottuna, mutta myös tärkeänä ja hyödyllisenä harrastuksena. Tutkimuksia vieraan kielen identiteeteistä tarvitaan kuitenkin lisää yksilöllisten muutosprosessien ymmärtämistä sekä opetuksen kehittämistä varten.
first_indexed 2023-03-22T10:00:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Romo, Reetta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-12-10T13:22:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-12-10T13:22:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1505744", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48045", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppiminen on vahvasti sidoksissa identiteettiin, sill\u00e4 se voi saada aikaan muutoksen ihmisess\u00e4 niin ajatuksen, toiminnan kuin tekojenkin tasolla. Vieraan kielen oppimista onkin verrattu uuden identiteetin omaksumiseen, sill\u00e4 sen my\u00f6t\u00e4 oppijan k\u00e4sitys itsest\u00e4\u00e4n muuttuu. Tarkempaa tietoa siit\u00e4, miten oppijat kokevat muuttuvansa ja millaisia identiteettej\u00e4 heill\u00e4 on kielen oppimisen my\u00f6t\u00e4, l\u00f6ytyy kuitenkin hyvin v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi suurin osa kielen oppimisen ja identiteetin yhdist\u00e4vist\u00e4 tutkimuksista on tehty toisen kielen kontekstissa, jolloin kohderyhm\u00e4n\u00e4 ovat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti olleet maahanmuuttajat, joiden vieraan kielen identiteetin muodostamiseen liittyy kuitenkin hyvin erilaisia prosesseja ja tavoitteita kuin luokkahuonekontekstissa opiskelevien. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia identiteettej\u00e4 liittyy vieraan kielen oppimiseen aikuisi\u00e4ll\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 30-50 \u2013 vuotiasta suomalaista vieraan kielen oppijaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n kansalaisopistosta, jotka kertoivat kielen oppimiskokemuksistaan menneisyydess\u00e4 ja nykyhetkess\u00e4 sek\u00e4 kuvailivat tulevaisuuden suunnitelmiaan kielen parissa. Aineisto analysoitiin narratiivisesti, eli oppijoiden kokemuksista koottiin yksil\u00f6lliset tarinat, jotka kuvasivat heid\u00e4n identiteettej\u00e4\u00e4n. \r\n\r\nTutkimuksen tulosten mukaan kielen opiskelu oli muuttanut oppijoita monella tavalla. Kielitaidon sek\u00e4 kielen parissa syntyneiden kokemusten kautta jokaiselle oppijalle oli kehittynyt vieraan kielen identiteetti, joka koostui oppijoiden henkil\u00f6kohtaisesta, ty\u00f6-, oppija-, sek\u00e4 kielellisest\u00e4 identiteetist\u00e4. Identiteetit liittyiv\u00e4t vahvasti niihin yhteis\u00f6ihin, joihin oppijat kokivat tai toivoivat kuuluvansa. Lis\u00e4\u00e4ntyneen kielitaitonsa sek\u00e4 kulttuuritietoutensa my\u00f6t\u00e4 merkityksellisin yhteis\u00f6ist\u00e4 oli kohdekielisten ryhm\u00e4, mutta my\u00f6s kansalaisopiston merkitys oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 n\u00e4kyi kieliopinnoissa, sill\u00e4 kenell\u00e4k\u00e4\u00e4n oppijoista ei ollut s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 kontakteja natiiveihin. Aikuisoppijoiden identiteettien muodostumista ennalta auttoi heid\u00e4n positiivinen suhtautumisensa kielen opiskeluun, motivaatio sek\u00e4 tulevaisuudensuunnitelmat. Vieras kieli n\u00e4htiin vahvasti sijoituksena omaan tulevaisuuteen, etenkin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna, mutta my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja hy\u00f6dyllisen\u00e4 harrastuksena. Tutkimuksia vieraan kielen identiteeteist\u00e4 tarvitaan kuitenkin lis\u00e4\u00e4 yksil\u00f6llisten muutosprosessien ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 opetuksen kehitt\u00e4mist\u00e4 varten.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Reetta Romo (rekaromo) on 2015-12-10 13:22:43.975772. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-12-10T13:22:44Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512103975.pdf: 707253 bytes, checksum: d485c38e5b12b5c9b7c1314c882d05c0 (MD5)\r\nlicense.html: 4868 bytes, checksum: 73e1931b93e6105ad806937b636b2985 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-12-10T13:22:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201512103975.pdf: 707253 bytes, checksum: d485c38e5b12b5c9b7c1314c882d05c0 (MD5)\r\nlicense.html: 4868 bytes, checksum: 73e1931b93e6105ad806937b636b2985 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (96 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adult learner", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narrative approach", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Case study of four adult language learners' emerging identities", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201512103975", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-12-10T13:22:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48045
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41529c76-23bd-4342-ad2a-ebbcd8e1b972\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201512103975.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Romo, Reetta Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities identity foreign language learning adult learner narrative approach Englannin kieli English 301 identiteetti kielen oppiminen aikuiset oppimiskokemukset
title Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities
title_alt Case study of four adult language learners' emerging identities
title_full Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities
title_fullStr Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities
title_full_unstemmed Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities
title_short Building self through foreign language learning
title_sort building self through foreign language learning a case study of four adult language learners emerging identities
title_sub a case study of four adult language learners' emerging identities
title_txtP Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners' emerging identities
topic identity foreign language learning adult learner narrative approach Englannin kieli English 301 identiteetti kielen oppiminen aikuiset oppimiskokemukset
topic_facet 301 Englannin kieli English adult learner aikuiset foreign language learning identiteetti identity kielen oppiminen narrative approach oppimiskokemukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48045 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512103975
work_keys_str_mv AT romoreetta buildingselfthroughforeignlanguagelearningacasestudyoffouradultlanguagelearnersemergi