Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan sekä sen kehittymisestä. Tällaista vertailevaa tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä noudattaen. Aineisto kerät...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hallikainen, Emmi, Komu, Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48032
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan sekä sen kehittymisestä. Tällaista vertailevaa tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä noudattaen. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä kymmenen, joista neljä keväällä 2013 ja kuusi kevättalvella 2015. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksesta selvisi, että opettajan auktoriteetin rakentumiseen vaikuttavat opettajan henkilökohtaiset ominaisuudet, opettajan asiantuntijuus, vuorovaikutus sekä luokanhallinta. Opettajan auktoriteetin kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat työkokemus, koulutus, elämänkokemus, kollegat, yhteiskunta sekä reflektio. Tutkimus osoitti, että opettaja voi itse kehittää omaa auktoriteettiaan. Kaikki opettajat eivät kuitenkaan näin tee. Nuorten ja kokeneiden opettajien auktoriteettikokemusten välillä ei löytynyt merkittäviä eroja. Nuorista opettajista poiketen kokeneet opettajat toivat esiin yhteiskunnan muutosten vaikutukset auktoriteettiinsa. Johtopäätöksenä esitämme, että auktoriteetti on vuorovaikutuksessa luotava suhde, ja sen kehittämiseksi on tehtävä jatkuvasti töitä. Reflektio on merkittävä auktoriteetin kehittämisen työkalu. Auktoriteetin kehittyminen liittyy kokonaisvaltaiseen opettajuuden kehittymiseen.