Lasten osallisuus päiväkodin lapsiryhmässä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 2-5-vuotiaiden lasten kokemuksia osallisuudestaan päiväkodissa sekä tuoda esiin asioita, joista lapset kokevat saavansa päättää. Päätöksenteon lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kuulemista. Tutkimukseen osallistui 16 lasta erään Etelä-Pohjanmaalla sija...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kekoni, Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48025
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 2-5-vuotiaiden lasten kokemuksia osallisuudestaan päiväkodissa sekä tuoda esiin asioita, joista lapset kokevat saavansa päättää. Päätöksenteon lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kuulemista. Tutkimukseen osallistui 16 lasta erään Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan päiväkodin yhdestä lapsiryhmästä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin lasten teemahaastatteluilla ja havainnoimalla lapsiryhmän toimintaa. Analyysi toteutettiin teoriasidonnaisesti, jolloin aineiston analysoinnissa käytettiin apuna tutkimuksen teoreettista viitekehystä. Tutkimustulokset osoittivat, että lapset saivat päättää eniten leikeistään ja siitä, mitä he leikkivät. Sen lisäksi lapset saivat pääosin itse valita leikkipaikkansa sekä leikkitoverinsa. Lasten mielestä osa lapsista sai päättää muita enemmän. Päätöksentekomahdollisuuksia edisti esimerkiksi lapsen fyysinen koko ja ikä. Lapset kokivat, että heitä kuultiin jossakin määrin lapsiryhmässä. He kuitenkin toivoivat, että kasvattajat kuuntelisivat heitä enemmän ja ottaisivat heidät mukaan toiminnan suunnitteluun. Lasten toiveita, ajatuksia ja ideoita toteutettiin toisinaan, mutta aikuiset vastasivat tyypillisesti itse lapsiryhmän toiminnan suunnittelusta. Lasten näkökulmasta aikuiset päättivät pääosin pienryhmien toiminnasta sekä päiväkotipäivän rutiineista ja päiväjärjestyksestä. Tutkimuksen perustella voidaan todeta, että vaikka lapsilla onkin mahdollisuuksia vaikuttaa leikkeihinsä ja toimintoihin, aikuisten pitäisi pyrkiä lisää- mään lasten osallisuutta päiväkodin arjessa antamalla lapsille enemmän tilaisuuksia tehdä päätöksiä, kuulemalla sekä kysymällä ja toteuttamalla lasten toiveita ja ideoita.