Luokka-asteen ja sukupuolen vaikutus matematiikan ja lukemisen minäpystyvyyteen 2- 5 luokkalaisilla

Tässä Pro gradu – tutkielmassa tarkastellaan luokka- asteen ja sukupuolen vaikutusta 1) matematiikan ja 2) lukemisen minäpystyvyyteen. Tutkittavat ovat 2-5 luokkalaisia perusopetuksen oppilaita. Tutkimus on osa isompaa Jyväskylän yliopiston sekä Niilo Mäki Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeus...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Seppänen, Heidi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47938
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä Pro gradu – tutkielmassa tarkastellaan luokka- asteen ja sukupuolen vaikutusta 1) matematiikan ja 2) lukemisen minäpystyvyyteen. Tutkittavat ovat 2-5 luokkalaisia perusopetuksen oppilaita. Tutkimus on osa isompaa Jyväskylän yliopiston sekä Niilo Mäki Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot - tutkimushanketta, jonka aineiston keräys on tehty vuosina 2013–2015. Tämän tutkimuksen aineisto on osa hankkeen alkumittausta. Tutkimustulokset osoittavat, että poikien minäpystyvyysarviot ovat tyttöjä korkeampia matematiikassa. Poikien arviot ovat korkeampia kaikissa matematiikan minäpystyvyyttä mittaavissa muuttujissa. Lukemisessa sukupuolen vaikutus minäpystyvyysarvioihin on vähäistä. Iällä on vaikutusta sellaisiin minäpystyvyys muuttujiin, joihin kuuluu oleellisesti taidon lisääntyminen. Minäpystyvyysarviot omasta lukunopeudesta nousevat kaikkien luokka-asteiden välillä, mutta laskunopeuden arvioissa muutosta tapahtuu vain toisen ja kolmannen luokan välillä.