Luokka-asteen ja sukupuolen vaikutus matematiikan ja lukemisen minäpystyvyyteen 2- 5 luokkalaisilla

Tässä Pro gradu – tutkielmassa tarkastellaan luokka- asteen ja sukupuolen vaikutusta 1) matematiikan ja 2) lukemisen minäpystyvyyteen. Tutkittavat ovat 2-5 luokkalaisia perusopetuksen oppilaita. Tutkimus on osa isompaa Jyväskylän yliopiston sekä Niilo Mäki Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppänen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47938
Description
Summary:Tässä Pro gradu – tutkielmassa tarkastellaan luokka- asteen ja sukupuolen vaikutusta 1) matematiikan ja 2) lukemisen minäpystyvyyteen. Tutkittavat ovat 2-5 luokkalaisia perusopetuksen oppilaita. Tutkimus on osa isompaa Jyväskylän yliopiston sekä Niilo Mäki Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot - tutkimushanketta, jonka aineiston keräys on tehty vuosina 2013–2015. Tämän tutkimuksen aineisto on osa hankkeen alkumittausta. Tutkimustulokset osoittavat, että poikien minäpystyvyysarviot ovat tyttöjä korkeampia matematiikassa. Poikien arviot ovat korkeampia kaikissa matematiikan minäpystyvyyttä mittaavissa muuttujissa. Lukemisessa sukupuolen vaikutus minäpystyvyysarvioihin on vähäistä. Iällä on vaikutusta sellaisiin minäpystyvyys muuttujiin, joihin kuuluu oleellisesti taidon lisääntyminen. Minäpystyvyysarviot omasta lukunopeudesta nousevat kaikkien luokka-asteiden välillä, mutta laskunopeuden arvioissa muutosta tapahtuu vain toisen ja kolmannen luokan välillä.