Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa

Esimerkeillä on keskeinen rooli matematiikan opetuksessa. Käytännönläheisillä ja oppilaiden kokemusmaailmaa laajentavilla esimerkeillä voidaan konkretisoida ja havainnollistaa opittavaa ainesta, eheyttää opetusta sekä kehittää oppilaiden laaja-alaista osaamista ja kokonaisuuksien hallintaa. Tässä tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylä-Ajos, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47649
_version_ 1826225732172382208
author Ylä-Ajos, Maria
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylä-Ajos, Maria Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylä-Ajos, Maria Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylä-Ajos, Maria
datasource_str_mv jyx
description Esimerkeillä on keskeinen rooli matematiikan opetuksessa. Käytännönläheisillä ja oppilaiden kokemusmaailmaa laajentavilla esimerkeillä voidaan konkretisoida ja havainnollistaa opittavaa ainesta, eheyttää opetusta sekä kehittää oppilaiden laaja-alaista osaamista ja kokonaisuuksien hallintaa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajan rakentamia esimerkkejä autenttisissa opetustilanteissa luokkaympäristössä. Tutkimustehtävät olivat seuraavat: Miten erityisopettajat rakentavat esimerkkejä matematiikan osa-aikaisessa erityisopetuksessa? sekä Millaisia tehtäviä erityisopettajan rakentamat esimerkit palvelevat opetuksessa? Koska tarkoituksena on tutkia, miten opetuspuheeseen upotetut esimerkit käytännössä esitetään, valikoitui tutkimusmenetelmäksi etnometodologinen keskustelunanalyysi. Aineistona olivat kahdessa peruskoulussa videotallennetut osa-aikaisen erityisopetuksen matematiikan oppitunnit. Opettajilta, oppilailta ja heidän vanhemmiltaan oli kysytty kirjalliset luvat tutkimukseen. Tutkimustulokset osoittavat, että peruskoulun matematiikan osa-aikaisessa erityisopetuksessa esimerkkejä rakennettiin usein yhdessä oppilaiden kanssa. Opettaja vei esimerkinantoa eteenpäin osallistaen oppilaita siihen kysymysten kautta ja tarvittaessa johdattelemalla oppilaita löytämään oikeita vastauksia. Näin opettaja palautti jo opittuja asioita oppilaan mieleen tai siltasi oppilaalla jo olemassa olevaa tietoa uuden tiedon kanssa. Esimerkkejä annettiin myös suoran opetuksen yhteydessä. Tällöin oli kyse oppilaille uuden asian käsittelystä. Erityisopettajan rakentamilla esimerkeillä oli neljä eri tehtävää. Nämä eri tehtävät olivat seuraavat: yleisen säännön rakentaminen yksittäisestä tilanteesta, matemaattisen määritelmän tai käsitteen havainnollistaminen, opittavan asian rinnastaminen tuttuun asiaan sekä matemaattisen käsitteen yhdistäminen oppilaan arkikokemuksiin. Siten matematiikan osa-aikaisen erityisopetuksen tunneilla käytettyjen esimerkkien ensisijainen tehtävä oli tehdä abstraktit matemaattiset käsitteet konkreettisiksi ja tutuiksi oppilaille. Tulokset vahvistavat esimerkeillä olevan tärkeän pedagogisen roolin matematiikan opetuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yl\u00e4-Ajos, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-11-11T12:13:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-11-11T12:13:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1503874", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47649", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Esimerkeill\u00e4 on keskeinen rooli matematiikan opetuksessa. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisill\u00e4 ja oppilaiden kokemusmaailmaa laajentavilla esimerkeill\u00e4 voidaan konkretisoida ja havainnollistaa opittavaa ainesta, eheytt\u00e4\u00e4 opetusta sek\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 oppilaiden laaja-alaista osaamista ja kokonaisuuksien hallintaa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajan rakentamia esimerkkej\u00e4 autenttisissa opetustilanteissa luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4t olivat seuraavat: Miten erityisopettajat rakentavat esimerkkej\u00e4 matematiikan osa-aikaisessa erityisopetuksessa? sek\u00e4 Millaisia teht\u00e4vi\u00e4 erityisopettajan rakentamat esimerkit palvelevat opetuksessa?\n\nKoska tarkoituksena on tutkia, miten opetuspuheeseen upotetut esimerkit k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n, valikoitui tutkimusmenetelm\u00e4ksi etnometodologinen keskustelunanalyysi. Aineistona olivat kahdessa peruskoulussa videotallennetut osa-aikaisen erityisopetuksen matematiikan oppitunnit. Opettajilta, oppilailta ja heid\u00e4n vanhemmiltaan oli kysytty kirjalliset luvat tutkimukseen.\n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 peruskoulun matematiikan osa-aikaisessa erityisopetuksessa esimerkkej\u00e4 rakennettiin usein yhdess\u00e4 oppilaiden kanssa. Opettaja vei esimerkinantoa eteenp\u00e4in osallistaen oppilaita siihen kysymysten kautta ja tarvittaessa johdattelemalla oppilaita l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n oikeita vastauksia. N\u00e4in opettaja palautti jo opittuja asioita oppilaan mieleen tai siltasi oppilaalla jo olemassa olevaa tietoa uuden tiedon kanssa. Esimerkkej\u00e4 annettiin my\u00f6s suoran opetuksen yhteydess\u00e4. T\u00e4ll\u00f6in oli kyse oppilaille uuden asian k\u00e4sittelyst\u00e4.\n\nErityisopettajan rakentamilla esimerkeill\u00e4 oli nelj\u00e4 eri teht\u00e4v\u00e4\u00e4. N\u00e4m\u00e4 eri teht\u00e4v\u00e4t olivat seuraavat: yleisen s\u00e4\u00e4nn\u00f6n rakentaminen yksitt\u00e4isest\u00e4\ntilanteesta, matemaattisen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n tai k\u00e4sitteen havainnollistaminen, opittavan asian rinnastaminen tuttuun asiaan sek\u00e4 matemaattisen k\u00e4sitteen yhdist\u00e4minen oppilaan arkikokemuksiin. Siten matematiikan osa-aikaisen erityisopetuksen tunneilla k\u00e4ytettyjen esimerkkien ensisijainen teht\u00e4v\u00e4 oli tehd\u00e4 abstraktit matemaattiset k\u00e4sitteet konkreettisiksi ja tutuiksi oppilaille. Tulokset vahvistavat esimerkeill\u00e4 olevan t\u00e4rke\u00e4n pedagogisen roolin matematiikan opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maria Yl\u00e4-Ajos (masukayl) on 2015-11-11 12:13:10.305388. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-11-11T12:13:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201511113629.pdf: 617703 bytes, checksum: a8e0068226b13acdc0592b51c0b01ed1 (MD5)\nlicense.html: 4821 bytes, checksum: 68c8733e05224a455b3dbd88631e684d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-11-11T12:13:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201511113629.pdf: 617703 bytes, checksum: a8e0068226b13acdc0592b51c0b01ed1 (MD5)\nlicense.html: 4821 bytes, checksum: 68c8733e05224a455b3dbd88631e684d (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esimerkki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osa-aikainen erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201511113629", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-11-11T12:13:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esimerkit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47649
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2070a10d-6e92-49e8-9073-f4129ca60f42\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201511113629.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylä-Ajos, Maria Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa esimerkki keskustelunanalyysi matematiikka osa-aikainen erityisopetus Erityispedagogiikka Special Education 101 esimerkit opetus erityisopetus
title Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa
title_full Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa
title_fullStr Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa
title_full_unstemmed Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa
title_short Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa
title_sort esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa
title_txtP Esimerkkien anto peruskoulun matematiikan erityisopetuksessa
topic esimerkki keskustelunanalyysi matematiikka osa-aikainen erityisopetus Erityispedagogiikka Special Education 101 esimerkit opetus erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus esimerkit esimerkki keskustelunanalyysi matematiikka opetus osa-aikainen erityisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47649 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511113629
work_keys_str_mv AT yläajosmaria esimerkkienantoperuskoulunmatematiikanerityisopetuksessa