Sosiaalityön aikuisopiskelijoiden käytännönopetus Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa

Yhteiskunnan heikko taloudellinen tilanne heijastuu myös korkeakoulumaailmaan. Korkeakoulujen osalta säästöihin pyritään parantamalla korkeakoulujärjestelmän kustannustehokkuutta. Opiskelijoiden tulisi siirtyä yliopistoista mahdollisimman nopeasti työelämään. Toiseksi yliopistoissa tulisi tunnistaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhta, Heli
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47392
Description
Summary:Yhteiskunnan heikko taloudellinen tilanne heijastuu myös korkeakoulumaailmaan. Korkeakoulujen osalta säästöihin pyritään parantamalla korkeakoulujärjestelmän kustannustehokkuutta. Opiskelijoiden tulisi siirtyä yliopistoista mahdollisimman nopeasti työelämään. Toiseksi yliopistoissa tulisi tunnistaa opiskelijoiden aiemmin hankittu osaaminen. Aikuisopiskelijat ovat toisenlainen opiskelijaryhmä. He ovat päivätyössä ja opiskelevat työn ohessa. Tutkimukseni tarkastelee sosiaalityön aikuisopiskelijoiden käytännönopetusta Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, miten aikuisopiskelijoiden ammatillisuus ja asiantuntijuus on kehittynyt käytännönopetusjaksolla. Toisena tavoitteena on tutkia, miten aikuisopiskelijat muuttavat teoriatiedon käytännön toiminnaksi ja millainen ohjaus tukee aikuisopiskelijan oppimista. Tutkimusaineistona on käytetty opiskelijoiden kirjoittamia reflektiivisiä esseitä tai harjoitteluraportteja. Tutkimusaineisto on kerätty huhti-syyskuussa 2015. Tutkimukseen osallistui 12 opiskelijaa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii kontruktivistinen oppimiskäsitys. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Sosiaalisen ja kokemuksellisen oppimisten teoriat toimivat tämän tutkimuksen analyysin välineinä. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Tutkimustuloksina voidaan esittää, että sosiaalityön aikuisopiskelijoiden asiantuntijuus ja ammatillisuus ovat kasvaneet ja kehittyneet käytännönopetusjaksolla. Opiskelijoiden tiedollinen asiantuntijuus on lisääntynyt ja tietäminen laajentunut. Jakson aikana opiskelijoiden omat käytännölliset taidot ovat kehittyneet. Sosiaalityön opiskelijalle käytännönjaksot laajentavat omaa osaamista ja ymmärrystä sosiaalityön käytännöstä. Aikuisopiskelija pystyy hyödyntämään aikaisemmin oppimaansa. Käytännönopetusjakson aikana opiskelijoiden teoreettis-analyyttinen ajattelu ja tutkimuksellinen työote ovat kehittyneet. Aikuisopiskelija pääsee kokeilemaan teoriassa oppimiaan taitoja käytännössä. Käytännön työ on vahvistanut aikuisopiskelijan ammattitaitoa ja luottamusta omaan osaamiseen, jossa korostuu kyky hyödyntää aikaisemmin opittua.