Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää resurssierityislastentarhanopettajan työnkuvaa lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana. Tästä näkökulmasta tutkimuksessa kartoitettiin relton toimenkuvaa ja työn tavoitteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sosioemotionaalisia tuen tarpei...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindholm, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46799
_version_ 1826225703080689664
author Lindholm, Laura
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lindholm, Laura Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lindholm, Laura Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lindholm, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää resurssierityislastentarhanopettajan työnkuvaa lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana. Tästä näkökulmasta tutkimuksessa kartoitettiin relton toimenkuvaa ja työn tavoitteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sosioemotionaalisia tuen tarpeita lapsilla oli ja miten relto tuki heidän kehitystään päiväkodissa. Lisäksi tutkittiin, miten kolmiportaisen tuen malli näkyi resurssierityislastentarhanopettajan työssä sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa ja minkälaista yhteistyötä resurssierityislastentarhanopettaja teki sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa toimiessaan. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena etelä–suomalaisessa kaupungissa. Aineisto koostui kolmen resurssierityislastentarhanopettajan haastattelusta. Aineisto kerät-tiin teemahaastattelulla ja se analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että resurssierityislastentarhanopettaja sai pitkälle itse määritellä oman työaikansa ja vaikuttaa työnkuvaansa. Relton työ koostui lasten, tiimin ja koko talon henkilöstön kanssa tehtävästä työstä. Sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa työskennellessä tärkein tavoite oli opettaa lapselle vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Relto pyrki tekemään mahdollisimman paljon työtä lapsiryhmissä ja hänen keskeinen työtapansa oli leikki. Lisäksi relto käytti useita erityisvarhaiskasvatuksen kuntouttavia menetelmiä ja materiaaleja. Yhteistyötä relto teki kiinteästi niin oman työyhteisönsä, lasten vanhempien kuin muiden ammattilaistenkin kanssa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindholm, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-10T19:39:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-10T19:39:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494877", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46799", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 resurssierityislastentarhanopettajan ty\u00f6nkuvaa lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana. T\u00e4st\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta tutkimuksessa kartoitettiin relton toimenkuvaa ja ty\u00f6n tavoitteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia sosioemotionaalisia tuen tarpeita lapsilla oli ja miten relto tuki heid\u00e4n kehityst\u00e4\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kodissa. Lis\u00e4ksi tutkittiin, miten kolmiportaisen tuen malli n\u00e4kyi resurssierityislastentarhanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa ja mink\u00e4laista yhteisty\u00f6t\u00e4 resurssierityislastentarhanopettaja teki sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa toimiessaan. \nTutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena etel\u00e4\u2013suomalaisessa kaupungissa. Aineisto koostui kolmen resurssierityislastentarhanopettajan haastattelusta. Aineisto ker\u00e4t-tiin teemahaastattelulla ja se analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 resurssierityislastentarhanopettaja sai pitk\u00e4lle itse m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 oman ty\u00f6aikansa ja vaikuttaa ty\u00f6nkuvaansa. Relton ty\u00f6 koostui lasten, tiimin ja koko talon henkil\u00f6st\u00f6n kanssa teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 ty\u00f6st\u00e4. Sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa ty\u00f6skennelless\u00e4 t\u00e4rkein tavoite oli opettaa lapselle vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Relto pyrki tekem\u00e4\u00e4n mahdollisimman paljon ty\u00f6t\u00e4 lapsiryhmiss\u00e4 ja h\u00e4nen keskeinen ty\u00f6tapansa oli leikki. Lis\u00e4ksi relto k\u00e4ytti useita erityisvarhaiskasvatuksen kuntouttavia menetelmi\u00e4 ja materiaaleja. Yhteisty\u00f6t\u00e4 relto teki kiinte\u00e4sti niin oman ty\u00f6yhteis\u00f6ns\u00e4, lasten vanhempien kuin muiden ammattilaistenkin kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Lindholm (lapalind) on 2015-09-10 19:39:52.601698. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-10T19:39:54Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509102846.pdf: 654128 bytes, checksum: fff2514474fd4c5dbc65aa34dac4ab59 (MD5)\nlicense.html: 4840 bytes, checksum: b1f95606dad625fa3c851d8f44e20bc1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-10T19:39:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509102846.pdf: 654128 bytes, checksum: fff2514474fd4c5dbc65aa34dac4ab59 (MD5)\nlicense.html: 4840 bytes, checksum: b1f95606dad625fa3c851d8f44e20bc1 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiserityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "resurssierityislastentarhanopettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509102846", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-10T19:39:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4n kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityislastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46799
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e9e265fd-849c-4bc9-83a7-99e50ab78d7f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509102846.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindholm, Laura Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana Varhaiskasvatus varhaiserityiskasvatus resurssierityislastentarhanopettaja sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus erityiskasvatus tunne-elämän kehitys erityislastentarhanopettajat
title Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana
title_full Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana
title_fullStr Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana
title_full_unstemmed Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana
title_short Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana
title_sort resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana
title_txtP Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana
topic Varhaiskasvatus varhaiserityiskasvatus resurssierityislastentarhanopettaja sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus erityiskasvatus tunne-elämän kehitys erityislastentarhanopettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education Varhaiskasvatus erityiskasvatus erityislastentarhanopettajat resurssierityislastentarhanopettaja sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet tunne-elämän kehitys varhaiserityiskasvatus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46799 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509102846
work_keys_str_mv AT lindholmlaura resurssierityislastentarhanopettajalapsensosioemotionaalisenkehityksentukijana