"Sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen" arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa

Selvitän tutkimuksessani Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toteuttaman musiikkikasvatuksellisen toiminnan arviointikäytänteitä; minkälainen arviointikulttuuri seurakunnissa vallitsee musiikkikasvatuksen osalta, mihin se perustuu ja miten kirkon musiikkikasvattajat, tässä tutkielmassa kanttorit,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vuopala, Roosa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46780
_version_ 1826225810891079680
author Vuopala, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vuopala, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vuopala, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vuopala, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Selvitän tutkimuksessani Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toteuttaman musiikkikasvatuksellisen toiminnan arviointikäytänteitä; minkälainen arviointikulttuuri seurakunnissa vallitsee musiikkikasvatuksen osalta, mihin se perustuu ja miten kirkon musiikkikasvattajat, tässä tutkielmassa kanttorit, sitä käytännössä toteuttavat? Arviointi on jokapäiväinen ilmiö ihmisen elämässä ja myös kasvatuksen näkökulmasta yksi sen perustekijöistä. Arviointiin liittyvät eettiset kysymykset ja arvioinnin kokeminen subjektiivisesti tekevät siitä haastavan tehtävän kasvatus- ja opetustyötä tekeville, ja haastavuus lisääntyy entisestään, kun arviointikohteena on musiikin osaaminen. Niin lähelle minäkuvaa ja ihmisen sisintä osuvan taidon arviointi vaatii arvioijalta vastuullisuutta ja tiedostavaa otetta, ja selvitän, saavatko kanttorit yhtä vahvan tuen arviointiosaamisensa muodostamiseksi koulutuksessaan ja työyhteisönsä ohjeistuksesta kuin esimerkiksi peruskoulussa toimivat musiikkikasvattajat. Tutkielmaa on työstetty vuoden 2015 aikana. Tänä aikana ilmestyi yksi uusi julkaisu seurakunnan varhaisikäisten musiikkikasvatuksen ohjeistuksesta, mutta kaiken kaikkiaan seurakunnan musiikkikasvatuksen arvioinnin tila osoittautui lähdetietojen perusteella ristiriitaiseksi. Kanttorien koulutus ei tutkintosisältöjen perusteella tarjoa minkäänlaisia eväitä arviointiin ja ainoassa 1980–luvulta peräisin olevassa seurakuntien koko musiikkikasvatusta käsittelevässä ohjeistuksessa arvioinnista mainitaan kahden lauseen verran. Arvioinnin todellisen roolin selvittäminen vaatisi tutkimuksen siitä, miten kirkon musiikkikasvatustyötä käytännössä tekevät kanttorit ja esimerkiksi seurakuntatyössä olevat kaksoiskoulutetut musiikinopettaja-kanttorit arviointikulttuurin kokevat ja miten he käyttävät arviointia omassa työssään. Kirjallisuuden perusteella arvioinnin merkitys minäkuvan rakentumiselle ja itsetunnon vahvistumiselle sekä oppimistaitojen kehittymiselle ja oppimistavoitteiden saavuttamiselle on korvaamaton. Numeroiden sijaan arviointi voi olla erilaisten näkökulmien antamista ja itsearvioinnin tukemista pehmein menetelmin, kuten havainnoimalla ja keskustelemalla. Palautteen antaminen voi olla myötäelämistä, läsnäoloa, ymmärtämistä ja rohkaisua, ja mielestäni tässä olisi kirkolla tilaisuus olla luomassa suorituskeskeiseen yhteiskuntaamme toivon arviointia.
first_indexed 2015-09-07T20:01:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuopala, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-07T14:26:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-07T14:26:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46780", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Selvit\u00e4n tutkimuksessani Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toteuttaman musiikkikasvatuksellisen toiminnan\r\narviointik\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4; mink\u00e4lainen arviointikulttuuri seurakunnissa vallitsee musiikkikasvatuksen osalta, mihin se\r\nperustuu ja miten kirkon musiikkikasvattajat, t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kanttorit, sit\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 toteuttavat?\r\nArviointi on jokap\u00e4iv\u00e4inen ilmi\u00f6 ihmisen el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja my\u00f6s kasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta yksi sen perustekij\u00f6ist\u00e4.\r\nArviointiin liittyv\u00e4t eettiset kysymykset ja arvioinnin kokeminen subjektiivisesti tekev\u00e4t siit\u00e4 haastavan teht\u00e4v\u00e4n\r\nkasvatus- ja opetusty\u00f6t\u00e4 tekeville, ja haastavuus lis\u00e4\u00e4ntyy entisest\u00e4\u00e4n, kun arviointikohteena on musiikin\r\nosaaminen. Niin l\u00e4helle min\u00e4kuvaa ja ihmisen sisint\u00e4 osuvan taidon arviointi vaatii arvioijalta vastuullisuutta ja\r\ntiedostavaa otetta, ja selvit\u00e4n, saavatko kanttorit yht\u00e4 vahvan tuen arviointiosaamisensa muodostamiseksi\r\nkoulutuksessaan ja ty\u00f6yhteis\u00f6ns\u00e4 ohjeistuksesta kuin esimerkiksi peruskoulussa toimivat musiikkikasvattajat.\r\nTutkielmaa on ty\u00f6stetty vuoden 2015 aikana. T\u00e4n\u00e4 aikana ilmestyi yksi uusi julkaisu seurakunnan varhaisik\u00e4isten\r\nmusiikkikasvatuksen ohjeistuksesta, mutta kaiken kaikkiaan seurakunnan musiikkikasvatuksen arvioinnin tila\r\nosoittautui l\u00e4hdetietojen perusteella ristiriitaiseksi. Kanttorien koulutus ei tutkintosis\u00e4lt\u00f6jen perusteella tarjoa\r\nmink\u00e4\u00e4nlaisia ev\u00e4it\u00e4 arviointiin ja ainoassa 1980\u2013luvulta per\u00e4isin olevassa seurakuntien koko musiikkikasvatusta\r\nk\u00e4sittelev\u00e4ss\u00e4 ohjeistuksessa arvioinnista mainitaan kahden lauseen verran. Arvioinnin todellisen roolin\r\nselvitt\u00e4minen vaatisi tutkimuksen siit\u00e4, miten kirkon musiikkikasvatusty\u00f6t\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 tekev\u00e4t kanttorit ja\r\nesimerkiksi seurakuntaty\u00f6ss\u00e4 olevat kaksoiskoulutetut musiikinopettaja-kanttorit arviointikulttuurin kokevat ja\r\nmiten he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t arviointia omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n.\r\nKirjallisuuden perusteella arvioinnin merkitys min\u00e4kuvan rakentumiselle ja itsetunnon vahvistumiselle sek\u00e4\r\noppimistaitojen kehittymiselle ja oppimistavoitteiden saavuttamiselle on korvaamaton. Numeroiden sijaan arviointi\r\nvoi olla erilaisten n\u00e4k\u00f6kulmien antamista ja itsearvioinnin tukemista pehmein menetelmin, kuten havainnoimalla ja\r\nkeskustelemalla. Palautteen antaminen voi olla my\u00f6t\u00e4el\u00e4mist\u00e4, l\u00e4sn\u00e4oloa, ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja rohkaisua, ja mielest\u00e4ni\r\nt\u00e4ss\u00e4 olisi kirkolla tilaisuus olla luomassa suorituskeskeiseen yhteiskuntaamme toivon arviointia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Roosa Vuopala (romavuop) on 2015-09-07 14:26:28.635646. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-07T14:26:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509072824.pdf: 3179274 bytes, checksum: c9eee38c6f6d0e26cbd946ef7ce263b6 (MD5)\r\nlicense.html: 4333 bytes, checksum: 947f83b5e3286302c966b712c8c2aa96 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-07T14:26:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509072824.pdf: 3179274 bytes, checksum: c9eee38c6f6d0e26cbd946ef7ce263b6 (MD5)\r\nlicense.html: 4333 bytes, checksum: 947f83b5e3286302c966b712c8c2aa96 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"S\u00e4 laulat niin huonosti ettet p\u00e4\u00e4se taivaaseen\" : arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509072824", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-07T14:26:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46780
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88e35e7f-3cc1-42d2-b72b-491e5ca6436c\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201509072824.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuopala, Roosa "Sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen" : arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa Music Education Musiikkikasvatus
title "Sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen" : arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa
title_full "Sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen" : arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa
title_fullStr "Sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen" : arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa "Sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen" : arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa
title_full_unstemmed "Sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen" : arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa "Sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen" : arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa
title_short "Sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen"
title_sort sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa
title_sub arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa
title_txtP "Sä laulat niin huonosti ettet pääse taivaaseen" : arviointi seurakunnan musiikkikasvatuksellisessa toiminnassa
topic Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46780 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509072824
work_keys_str_mv AT vuopalaroosa sälaulatniinhuonostiettetpääsetaivaaseenarviointiseurakunnanmusiikkikasvatuksellise