Gender, identity and representation in video games an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students

Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja aikuisten keskuudessa, mutta sekä pelit että peleihin liittyvä keskustelu ovat tas...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rautiainen, Miika
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46646
_version_ 1826225742994735104
author Rautiainen, Miika
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rautiainen, Miika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rautiainen, Miika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rautiainen, Miika
datasource_str_mv jyx
description Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja aikuisten keskuudessa, mutta sekä pelit että peleihin liittyvä keskustelu ovat tasa-arvon suhteen jälkijunassa. Pelaaminen ei ole enää yksinomaan nuorten poikien harrastus. Monet oppijat sukupuoleen katsomatta pelaavat erilaisia pelejä ja osallistuvat pelejä koskevaan keskusteluun. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tuottaa lukio-opetukseen tarkoitettu kurssimateriaalipaketti, jonka avulla kuka tahansa opettaja pystyy lähestymään naisten representaatiota videopeleissä diskurssitutkimuksen näkökulmien kautta. Kurssimateriaalipaketti koostuu opettajan ohjeista ja 19x90 minuutin tuntisuunnitelmista. Vaikka materiaalipakettia pystyy soveltamaan melkein millä tahansa kielellä (myös oppijoiden äidinkielellä mediakriittisyyden näkökulmasta), se on suunniteltu nimenomaan lukion englannin kielen kurssiksi. Lisäksi tämä kurssi on tarkoitettu toimimaan kokonaisuutena, joka etenee identiteettikysymyksistä pelikulttuurin esittelyyn ja siitä yksityiskohtaisempiin diskurssitutkimuksen ilmiöihin. Kurssista on mahdollista irrottaa yksittäisiä osia ja tehtäviä muuhun käyttöön tietyin varauksin. Kurssin keskeiset näkökulmat perustuvat sisällön osalta feministiseen kriittiseen diskurssianalyysiin ja pedagogiikan puolella konstruktivismiin. Oppijat ovat tällä kurssilla oman oppimisensa suurimpia myötävaikuttajia ja he pääsevätkin tuumimaan sukupuoleen ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä ryhmissä yhteistoiminnallisen oppimismenetelmän kautta. Kieltä kurssilla lähestytään CLIL-menetelmän (content and language integrated learning) kautta. Formaalia kieltenopetusta kurssilla ei ole, mutta kurssin materiaalit edellyttävät että oppijat keskustelevat kurssin sisällöistä ja ilmiöistä keskenään opetuskielellä mahdollisimman paljon.
first_indexed 2023-03-22T10:00:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtonen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautiainen, Miika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-18T19:50:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-18T19:50:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1492920", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46646", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkiv\u00e4t toteuttamaan ja edist\u00e4m\u00e4\u00e4n tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii viel\u00e4 ty\u00f6t\u00e4. Samaan aikaan videopeleist\u00e4 on tullut suosittu harrastus nuorten ja aikuisten keskuudessa, mutta sek\u00e4 pelit ett\u00e4 peleihin liittyv\u00e4 keskustelu ovat tasa-arvon suhteen j\u00e4lkijunassa. Pelaaminen ei ole en\u00e4\u00e4 yksinomaan nuorten poikien harrastus. Monet oppijat sukupuoleen katsomatta pelaavat erilaisia pelej\u00e4 ja osallistuvat pelej\u00e4 koskevaan keskusteluun.\n\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on tuottaa lukio-opetukseen tarkoitettu kurssimateriaalipaketti, jonka avulla kuka tahansa opettaja pystyy l\u00e4hestym\u00e4\u00e4n naisten representaatiota videopeleiss\u00e4 diskurssitutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmien kautta. Kurssimateriaalipaketti koostuu opettajan ohjeista ja 19x90 minuutin tuntisuunnitelmista. Vaikka materiaalipakettia pystyy soveltamaan melkein mill\u00e4 tahansa kielell\u00e4 (my\u00f6s oppijoiden \u00e4idinkielell\u00e4 mediakriittisyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta), se on suunniteltu nimenomaan lukion englannin kielen kurssiksi. Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4 kurssi on tarkoitettu toimimaan kokonaisuutena, joka etenee identiteettikysymyksist\u00e4 pelikulttuurin esittelyyn ja siit\u00e4 yksityiskohtaisempiin diskurssitutkimuksen ilmi\u00f6ihin. Kurssista on mahdollista irrottaa yksitt\u00e4isi\u00e4 osia ja teht\u00e4vi\u00e4 muuhun k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tietyin varauksin.\n\nKurssin keskeiset n\u00e4k\u00f6kulmat perustuvat sis\u00e4ll\u00f6n osalta feministiseen kriittiseen diskurssianalyysiin ja pedagogiikan puolella konstruktivismiin. Oppijat ovat t\u00e4ll\u00e4 kurssilla oman oppimisensa suurimpia my\u00f6t\u00e4vaikuttajia ja he p\u00e4\u00e4sev\u00e4tkin tuumimaan sukupuoleen ja tasa-arvoon liittyvi\u00e4 kysymyksi\u00e4 ryhmiss\u00e4 yhteistoiminnallisen oppimismenetelm\u00e4n kautta. Kielt\u00e4 kurssilla l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n CLIL-menetelm\u00e4n (content and language integrated learning) kautta. Formaalia kieltenopetusta kurssilla ei ole, mutta kurssin materiaalit edellytt\u00e4v\u00e4t ett\u00e4 oppijat keskustelevat kurssin sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 ja ilmi\u00f6ist\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n opetuskielell\u00e4 mahdollisimman paljon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miika Rautiainen (mikatara) on 2015-08-18 19:50:08.249202. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-18T19:50:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508182698.pdf: 1926039 bytes, checksum: 90864b1f732c83ac6bc60957fc27f2b2 (MD5)\nlicense.html: 4900 bytes, checksum: ce05de38c12b9250cf11909e093a12e8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-18T19:50:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508182698.pdf: 1926039 bytes, checksum: 90864b1f732c83ac6bc60957fc27f2b2 (MD5)\nlicense.html: 4900 bytes, checksum: ce05de38c12b9250cf11909e093a12e8 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (94+102 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Representation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Multimodality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Cooperative Learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Material Package", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Feminist Critical Discourse Analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508182698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-18T19:50:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feministinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46646
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d8a1c02d-9286-4f95-b60f-820e507f3c14\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201508182698.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautiainen, Miika Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students Representation Games Gender Identity Multimodality CLIL Cooperative Learning Material Package Feminist Critical Discourse Analysis Englannin kieli English Diskurssianalyysi 301 representaatio videopelit pelit identiteetti sukupuoli naiset feministinen tutkimus vieraskielinen opetus oppimateriaali
title Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
title_alt Elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
title_full Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
title_fullStr Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
title_full_unstemmed Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
title_short Gender, identity and representation in video games
title_sort gender identity and representation in video games an elective discourse oriented course for finnish efl upper secondary school students
title_sub an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
title_txtP Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
topic Representation Games Gender Identity Multimodality CLIL Cooperative Learning Material Package Feminist Critical Discourse Analysis Englannin kieli English Diskurssianalyysi 301 representaatio videopelit pelit identiteetti sukupuoli naiset feministinen tutkimus vieraskielinen opetus oppimateriaali
topic_facet 301 CLIL Cooperative Learning Diskurssianalyysi Englannin kieli English Feminist Critical Discourse Analysis Games Gender Identity Material Package Multimodality Representation feministinen tutkimus identiteetti naiset oppimateriaali pelit representaatio sukupuoli videopelit vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46646 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508182698
work_keys_str_mv AT rautiainenmiika genderidentityandrepresentationinvideogamesanelectivediscourseorientedcourseforf