Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa
Pelialalla käytetään suurimmaksi osaksi imperatiivisia ohjelmointikieliä. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia mitä hyötyjä ja haittoja funktioohjelmoinnin käyttö tuo peliohjelmointiin. Funktio-ohjelmoinnin käyttö tekee yhtäaikaisen laskennan ja rinnakkaislaskennan käytöstä helpompaa. P...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Bachelor's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46587 |
Summary: | Pelialalla käytetään suurimmaksi osaksi imperatiivisia ohjelmointikieliä. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia mitä hyötyjä ja haittoja funktioohjelmoinnin käyttö tuo peliohjelmointiin. Funktio-ohjelmoinnin käyttö tekee yhtäaikaisen laskennan ja rinnakkaislaskennan käytöstä helpompaa. Puhtaiden funktioiden käytöllä voidaan vähentää ohjelmassa olevia bugeja ja ohjelman toiminnan päättely on helpompaa. Reaktiivinen funktio-ohjelmointi vaikuttaa lupaavalta tavalta tehdä pelejä.
Imperative programming languages are most commonly used in the game industry. The objective of this bachelor’s thesis is to investigate what advantages and disadvantages functional programming brings to game programming. It is easier to write concurrent and parallel programs using functional programming languages. Usage of pure functions can reduce bugs and makes the program easier to reason about. Functional reactive programming seems to be a promising way to program games.
|
---|