Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan

Asenteet ja mielikuvat jäsentävät kokemustamme maailmasta ja samalla ne ovat myös sosiaalista ympäristöämme ja vuorovaikutustamme muovaavia tekijöitä. Tässä tutkimuksessa tutkittiin musiikin ammattiopiskelijoiden asenteita toisiaan kohtaan ja selvitettiin, onko asenteita havaittavissa. Samalla oli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helske, Elli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46575
_version_ 1826225806309851136
author Helske, Elli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Helske, Elli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Helske, Elli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Helske, Elli
datasource_str_mv jyx
description Asenteet ja mielikuvat jäsentävät kokemustamme maailmasta ja samalla ne ovat myös sosiaalista ympäristöämme ja vuorovaikutustamme muovaavia tekijöitä. Tässä tutkimuksessa tutkittiin musiikin ammattiopiskelijoiden asenteita toisiaan kohtaan ja selvitettiin, onko asenteita havaittavissa. Samalla oli olennaista tutkia myös sitä, löytyykö näiden kahden ryhmän välillä eroja ja kartoitettiinasenteiden alkuperää. Sivujuonteena tutkimuksessa kulkee identiteetin merkitys. Identiteetti rakentuu sosiaalisessa kanssakäymisessä ja siksi siihen liittyy myös erilaisiin ryhmiin kuuluminen ja vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa. Koska identiteetti on perusta sosiaaliselle toiminnallemme ja vuorovaikutukselle on se samaten suhteessa myös henkilökohtaisiin asenteisiimme ja ympäröivän maailman ymmärtämiseen. Tutkimuksessa haastateltiin neljää Jyväskylän ammattiopiston musiikinalan perustutkintoa opiskelevaa henkilöä, joista kaksi oli klassisen ja kaksi pop/jazz-puolen opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin laadullisen asennetutkimuksen lähestymistapaa käyttäen. Haastateltaville esitettiin ensiksi väittämiä lomakkeella, jonka jälkeen he saivat haastattelutilanteessa kertoa näkemyksensä ja perustelunsa miksi vastasivat väittämiin kuten vastasivat. Tutkimuksessa kävi ilmi, että musiikin opiskelijoilla on asenteita, mutta samalla kävi myös ilmi se, kuinka kontekstisidonnaisia ja sosiaalisen vuorovaikutuksen mukaan vaihtelevia asenteet ovat. Väittämiin saatettiin esimerkiksi vastata eri tavalla kuin mitä haastatteluvaiheessa perusteluista kävi ilmi. Tutkimuksessa selvisi myös se, että sosiaalisten ryhmien ja opetuksen katsottiin olevan monen mielikuvan ja asenteen taustalla.
first_indexed 2015-08-06T20:04:42Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautio, Riitta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Helske, Elli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-06T14:45:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-06T14:45:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46575", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asenteet ja mielikuvat j\u00e4sent\u00e4v\u00e4t kokemustamme maailmasta ja samalla ne ovat my\u00f6s sosiaalista ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4mme ja vuorovaikutustamme muovaavia tekij\u00f6it\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin musiikin ammattiopiskelijoiden asenteita toisiaan kohtaan ja selvitettiin, onko asenteita havaittavissa. Samalla oli olennaista tutkia my\u00f6s sit\u00e4, l\u00f6ytyyk\u00f6 n\u00e4iden kahden ryhm\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 eroja ja kartoitettiinasenteiden alkuper\u00e4\u00e4. \n\nSivujuonteena tutkimuksessa kulkee identiteetin merkitys. Identiteetti rakentuu sosiaalisessa kanssak\u00e4ymisess\u00e4 ja siksi siihen liittyy my\u00f6s erilaisiin ryhmiin kuuluminen ja vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa. Koska identiteetti on perusta sosiaaliselle toiminnallemme ja vuorovaikutukselle on se samaten suhteessa my\u00f6s henkil\u00f6kohtaisiin asenteisiimme ja ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4n maailman ymm\u00e4rt\u00e4miseen.\n\nTutkimuksessa haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n ammattiopiston musiikinalan perustutkintoa opiskelevaa henkil\u00f6\u00e4, joista kaksi oli klassisen ja kaksi pop/jazz-puolen opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin laadullisen asennetutkimuksen l\u00e4hestymistapaa k\u00e4ytt\u00e4en. Haastateltaville esitettiin ensiksi v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 lomakkeella, jonka j\u00e4lkeen he saivat haastattelutilanteessa kertoa n\u00e4kemyksens\u00e4 ja perustelunsa miksi vastasivat v\u00e4itt\u00e4miin kuten vastasivat.\n\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 musiikin opiskelijoilla on asenteita, mutta samalla k\u00e4vi my\u00f6s ilmi se, kuinka kontekstisidonnaisia ja sosiaalisen vuorovaikutuksen mukaan vaihtelevia asenteet ovat. V\u00e4itt\u00e4miin saatettiin esimerkiksi vastata eri tavalla kuin mit\u00e4 haastatteluvaiheessa perusteluista k\u00e4vi ilmi. Tutkimuksessa selvisi my\u00f6s se, ett\u00e4 sosiaalisten ryhmien ja opetuksen katsottiin olevan monen mielikuvan ja asenteen taustalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elli Helske (elaivihe) on 2015-08-06 14:45:56.044690. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-06T14:45:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508062628.pdf: 410902 bytes, checksum: ee57c44c074634c81f94ed54ccb86827 (MD5)\nlicense.html: 4821 bytes, checksum: 6a09a10726f455af462839e6aa9dde7e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-06T14:45:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508062628.pdf: 410902 bytes, checksum: ee57c44c074634c81f94ed54ccb86827 (MD5)\nlicense.html: 4821 bytes, checksum: 6a09a10726f455af462839e6aa9dde7e (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asennetutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen ryhm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508062628", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-06T14:45:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46575
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1735159d-775c-4b11-a382-b9f52c1f5079\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201508062628.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helske, Elli Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan asenne identiteetti musiikki asennetutkimus sosiaalinen ryhmä Musicology Musiikkitiede
title Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan
title_full Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan
title_fullStr Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan
title_full_unstemmed Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan
title_short Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan
title_sort tutkimus pop jazz ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan
title_txtP Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan
topic asenne identiteetti musiikki asennetutkimus sosiaalinen ryhmä Musicology Musiikkitiede
topic_facet Musicology Musiikkitiede asenne asennetutkimus identiteetti musiikki sosiaalinen ryhmä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46575 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508062628
work_keys_str_mv AT helskeelli tutkimuspopjazzjaklassisenmusiikinopiskelijoidenasenteistatoisiaankohtaan