An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society

Pedagogiikassa ja kielenopetuksen tutkimuksessa on jo vuosia painotettu motivaation merkitystä sekä oppilaille että opettajille ja motivaation vaikutusta oppimiseen. Motivaatiota on tutkittu laajasti ja monipuolisesti samoin kuin vaikuttavia tekijöitä oppilasmotivaatiossa, mutta englannin opettajan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turunen, Joanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46512
_version_ 1826225808777150464
author Turunen, Joanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Turunen, Joanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Turunen, Joanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Turunen, Joanna
datasource_str_mv jyx
description Pedagogiikassa ja kielenopetuksen tutkimuksessa on jo vuosia painotettu motivaation merkitystä sekä oppilaille että opettajille ja motivaation vaikutusta oppimiseen. Motivaatiota on tutkittu laajasti ja monipuolisesti samoin kuin vaikuttavia tekijöitä oppilasmotivaatiossa, mutta englannin opettajan keinoja motivoida oppilaita ei ole tarkasteltu samalla aktiivisuudella. Täydentääkseen tätä tutkimuskenttää tämä tutkielma tutkii nimenomaan englannin opettajien keinoja motivoida oppilaita esitettynä elokuvissa Dangerous Minds sekä Dead Poets Society. Tutkimus keskustelee myös siitä, voidaanko näitä keinoja soveltaa käytännön opetustyöhön ja kuinka hyvin nämä keinot vastaavat motivoivan opetuksen teoriaa. Tutkimus toteutettiin observoimalla siihen valittuja elokuvia ja litteroimalla kohtaukset, jotka liittyivät opettamiseen tai kanssakäymiseen oppilaiden kanssa. Kohtausten analyysissä tarkasteltiin millaisia motivoinnin keinoja käytettyjen elokuvien opettajahahmot hyödynsivät opetuksessaan ja suhteessaan oppilaisiin. Käytetyt motivoinnin keinot vastaavat hyvin suurilta osin alan teoriakirjallisuudessa tarjottuja motivoinnin tapoja, ja elokuvissa esitetyt keinot ovat myös sovellettavissa käytäntöön lukuun ottamatta joitakin korkealentoisia poikkeuksia. Syy näille poikkeuksille, jotka eivät sellaisinaan sovellu käytännön opetuskäyttöön, sekä kirjallisuudessa esitetyille, mutta elokuvissa poissaoleville motivoinnin keinoille on todennäköisimmin elokuvayleisön kiinnostuksen ylläpitäminen. Opettajan oma motivaatio ja innostus, vaihtelevat, monipuoliset opetusmenelmät sekä se, että oppilaat kokevat opettajan välittävän, nousevat merkittävimmiksi tekijöiksi elokuvien pohjalta. Opettajahahmot hyödyntävät myös lukemattomia muita motivoinnin keinoja, kuten oppilaiden haastamista sopivalla vaikeustasolla sekä vertaistukea.
first_indexed 2015-07-17T20:00:33Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Joanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-17T17:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-17T17:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46512", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pedagogiikassa ja kielenopetuksen tutkimuksessa on jo vuosia painotettu motivaation merkityst\u00e4 sek\u00e4 oppilaille ett\u00e4 opettajille ja motivaation vaikutusta oppimiseen. Motivaatiota on tutkittu laajasti ja monipuolisesti samoin kuin vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 oppilasmotivaatiossa, mutta englannin opettajan keinoja motivoida oppilaita ei ole tarkasteltu samalla aktiivisuudella. T\u00e4ydent\u00e4\u00e4kseen t\u00e4t\u00e4 tutkimuskentt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkielma tutkii nimenomaan englannin opettajien keinoja motivoida oppilaita esitettyn\u00e4 elokuvissa Dangerous Minds sek\u00e4 Dead Poets Society. Tutkimus keskustelee my\u00f6s siit\u00e4, voidaanko n\u00e4it\u00e4 keinoja soveltaa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetusty\u00f6h\u00f6n ja kuinka hyvin n\u00e4m\u00e4 keinot vastaavat motivoivan opetuksen teoriaa. \nTutkimus toteutettiin observoimalla siihen valittuja elokuvia ja litteroimalla kohtaukset, jotka liittyiv\u00e4t opettamiseen tai kanssak\u00e4ymiseen oppilaiden kanssa. Kohtausten analyysiss\u00e4 tarkasteltiin millaisia motivoinnin keinoja k\u00e4ytettyjen elokuvien opettajahahmot hy\u00f6dynsiv\u00e4t opetuksessaan ja suhteessaan oppilaisiin. K\u00e4ytetyt motivoinnin keinot vastaavat hyvin suurilta osin alan teoriakirjallisuudessa tarjottuja motivoinnin tapoja, ja elokuvissa esitetyt keinot ovat my\u00f6s sovellettavissa k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n lukuun ottamatta joitakin korkealentoisia poikkeuksia. Syy n\u00e4ille poikkeuksille, jotka eiv\u00e4t sellaisinaan sovellu k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, sek\u00e4 kirjallisuudessa esitetyille, mutta elokuvissa poissaoleville motivoinnin keinoille on todenn\u00e4k\u00f6isimmin elokuvayleis\u00f6n kiinnostuksen yll\u00e4pit\u00e4minen. Opettajan oma motivaatio ja innostus, vaihtelevat, monipuoliset opetusmenelm\u00e4t sek\u00e4 se, ett\u00e4 oppilaat kokevat opettajan v\u00e4litt\u00e4v\u00e4n, nousevat merkitt\u00e4vimmiksi tekij\u00f6iksi elokuvien pohjalta. Opettajahahmot hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t my\u00f6s lukemattomia muita motivoinnin keinoja, kuten oppilaiden haastamista sopivalla vaikeustasolla sek\u00e4 vertaistukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Joanna Turunen (jojoturu) on 2015-07-17 17:58:09.479003. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-17T17:58:09Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507172582.pdf: 165982 bytes, checksum: 8a907d673309540977ec88d0941e3e33 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: ee0830d0591337f0276cf00dd7e0b05c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-17T17:58:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507172582.pdf: 165982 bytes, checksum: 8a907d673309540977ec88d0941e3e33 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: ee0830d0591337f0276cf00dd7e0b05c (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher behaviour", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "films", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dangerous Minds", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dead Poets Society", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507172582", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-17T17:58:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46512
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a40e2ccf-2865-42d0-9139-6db9dc45e9f5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201507172582.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Joanna An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society Motivation teaching methods teacher behaviour films Dangerous Minds Dead Poets Society English Englannin kieli
title An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society
title_full An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society
title_fullStr An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society
title_full_unstemmed An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society
title_short An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society
title_sort english teacher s ways of motivating students in dangerous minds and dead poets society
title_txtP An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society
topic Motivation teaching methods teacher behaviour films Dangerous Minds Dead Poets Society English Englannin kieli
topic_facet Dangerous Minds Dead Poets Society Englannin kieli English Motivation films teacher behaviour teaching methods
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46512 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507172582
work_keys_str_mv AT turunenjoanna anenglishteacherswaysofmotivatingstudentsindangerousmindsanddeadpoetssociety AT turunenjoanna englishteacherswaysofmotivatingstudentsindangerousmindsanddeadpoetssociety