Rentoutuminen, immersio ja flow taidepelikokemuksessa musiikin rooli Journey-pelissä

Pelaamisen yleistyttyä ja pelien kirjon kasvaessa uudenlaiset pelikokemukset ovat saaneet myös enemmän huomiota. Tällainen pelikokemus on myös Journey-videopeli, jonka otin tutkielmani keskipisteeksi koska olen kokenut sen henkilökohtaisesti erittäin immersiiviseksi ja rentouttavaksi. Lähdin kyse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Manu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46460
Description
Summary:Pelaamisen yleistyttyä ja pelien kirjon kasvaessa uudenlaiset pelikokemukset ovat saaneet myös enemmän huomiota. Tällainen pelikokemus on myös Journey-videopeli, jonka otin tutkielmani keskipisteeksi koska olen kokenut sen henkilökohtaisesti erittäin immersiiviseksi ja rentouttavaksi. Lähdin kyselytutkimuksen kautta selvittämään vastausta kysymykseen: mikä on musiikin rooli taidepeli Journeyn pelikokemuksessa? Tulosten perusteella tein deskriptiivisen vastausten analysoinnin joilla lähestyin tutkimuskysymystä. Tuloksista kävi ilmi, että musiikki arvotettiin pelikokemuksessa korkealle, ja peli koettiin sekä immersiiviseksi että rentouttavaksi. Journeyn musiikkien herättämät tunnetilat olivat samanlaiset miten pelaamisen jälkeistä olotilaakin kuvailtiin, ja musiikin koettiin auttavan pääsemään sisään pelin maailmaan.