Rentoutuminen, immersio ja flow taidepelikokemuksessa musiikin rooli Journey-pelissä

Pelaamisen yleistyttyä ja pelien kirjon kasvaessa uudenlaiset pelikokemukset ovat saaneet myös enemmän huomiota. Tällainen pelikokemus on myös Journey-videopeli, jonka otin tutkielmani keskipisteeksi koska olen kokenut sen henkilökohtaisesti erittäin immersiiviseksi ja rentouttavaksi. Lähdin kyse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkinen, Manu
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46460
Kuvaus
Yhteenveto:Pelaamisen yleistyttyä ja pelien kirjon kasvaessa uudenlaiset pelikokemukset ovat saaneet myös enemmän huomiota. Tällainen pelikokemus on myös Journey-videopeli, jonka otin tutkielmani keskipisteeksi koska olen kokenut sen henkilökohtaisesti erittäin immersiiviseksi ja rentouttavaksi. Lähdin kyselytutkimuksen kautta selvittämään vastausta kysymykseen: mikä on musiikin rooli taidepeli Journeyn pelikokemuksessa? Tulosten perusteella tein deskriptiivisen vastausten analysoinnin joilla lähestyin tutkimuskysymystä. Tuloksista kävi ilmi, että musiikki arvotettiin pelikokemuksessa korkealle, ja peli koettiin sekä immersiiviseksi että rentouttavaksi. Journeyn musiikkien herättämät tunnetilat olivat samanlaiset miten pelaamisen jälkeistä olotilaakin kuvailtiin, ja musiikin koettiin auttavan pääsemään sisään pelin maailmaan.