ADHD leimana vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta

Erving Goffmanin sosiaalisen stigman teorian kautta on mahdollista tarkastella yksilöiden erilaisia ominaisuuksia, joihin ympäristö liittää poikkeavan merkityksen. Tässä tutkimuksessa stigma-attribuutin muodostaa ADHD ja tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ADH...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salo, Ninni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46418
_version_ 1826225710976466944
author Salo, Ninni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salo, Ninni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salo, Ninni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salo, Ninni
datasource_str_mv jyx
description Erving Goffmanin sosiaalisen stigman teorian kautta on mahdollista tarkastella yksilöiden erilaisia ominaisuuksia, joihin ympäristö liittää poikkeavan merkityksen. Tässä tutkimuksessa stigma-attribuutin muodostaa ADHD ja tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ADHD:n muodostumisen attribuutista sosiaaliseksi stigmaksi. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa Goffmanin sosiaalisen stigman teoria, jota on tarkennettu sosiologisella poikkeavuuteen liittyvällä tarkastelulla. Tutkittavaa aihetta lähestytään maltillisen sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta, sillä stigma ymmärretään sosiaalisesti konstruoituneeksi ilmiöksi. Tutkimuksen aineiston analyysissa käytettiin fenomenografista menetelmää. Fenomenografiaan päädyttiin, koska tarkoituksena oli toteuttaa aineistolähtöinen tutkimus eikä johtaa luokitteluarunkoa olemassa olevasta teoriasta. Liiallinen olemassa olevan teorian rajaava vaikutus olisi voinut vinouttaa tutkimustuloksia. Empiirinen haastatteluaineisto on kerätty vuonna 2012. Tutkimukseen osallistui vanhempia, joiden lapsella on ADHD. Tutkimuksen tuloksena tulkitsen, että ADHD:n muodostumiseen attribuutista sosiaaliseksi stigmaksi vaikuttaa ADHD-lapsen koulusta saama negatiivinen palaute ADHD:n käyttäytymisen piirteissä ilmeneviin niin sanottuihin oireisiin liittyen. Yksilön havaitessa ympäristön rakentamat normit ja määritellessään itsensä suhteessa normeihin, mahdollistuu sosiaalisen stigman kehittyminen. Taustalta on mahdollista tulkita yhteiskunnan arvoja ja asenteita, jotka vaikuttavat poikkeavuuden syntymekanismeihin. Hakusanat: ADHD, sosiaalinen stigma, poikkeavuus, sosiaalinen konstruktionismi, fenomenografia
first_indexed 2023-03-22T09:58:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Ninni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-25T13:09:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-25T13:09:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476822", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46418", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Erving Goffmanin sosiaalisen stigman teorian kautta on mahdollista tarkastella yksil\u00f6iden erilaisia ominaisuuksia, joihin ymp\u00e4rist\u00f6 liitt\u00e4\u00e4 poikkeavan merkityksen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa stigma-attribuutin muodostaa ADHD ja tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella niit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat ADHD:n muodostumisen attribuutista sosiaaliseksi stigmaksi.\r\n\r\nTutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa Goffmanin sosiaalisen stigman teoria, jota on tarkennettu sosiologisella poikkeavuuteen liittyv\u00e4ll\u00e4 tarkastelulla. Tutkittavaa aihetta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n maltillisen sosiaalisen konstruktionismin n\u00e4k\u00f6kulmasta, sill\u00e4 stigma ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n sosiaalisesti konstruoituneeksi ilmi\u00f6ksi.\r\n\r\nTutkimuksen aineiston analyysissa k\u00e4ytettiin fenomenografista menetelm\u00e4\u00e4. Fenomenografiaan p\u00e4\u00e4dyttiin, koska tarkoituksena oli toteuttaa aineistol\u00e4ht\u00f6inen tutkimus eik\u00e4 johtaa luokitteluarunkoa olemassa olevasta teoriasta. Liiallinen olemassa olevan teorian rajaava vaikutus olisi voinut vinouttaa tutkimustuloksia. Empiirinen haastatteluaineisto on ker\u00e4tty vuonna 2012. Tutkimukseen osallistui vanhempia, joiden lapsella on ADHD. \r\n\r\nTutkimuksen tuloksena tulkitsen, ett\u00e4 ADHD:n muodostumiseen attribuutista sosiaaliseksi stigmaksi vaikuttaa ADHD-lapsen koulusta saama negatiivinen palaute ADHD:n k\u00e4ytt\u00e4ytymisen piirteiss\u00e4 ilmeneviin niin sanottuihin oireisiin liittyen. Yksil\u00f6n havaitessa ymp\u00e4rist\u00f6n rakentamat normit ja m\u00e4\u00e4ritelless\u00e4\u00e4n itsens\u00e4 suhteessa normeihin, mahdollistuu sosiaalisen stigman kehittyminen. Taustalta on mahdollista tulkita yhteiskunnan arvoja ja asenteita, jotka vaikuttavat poikkeavuuden syntymekanismeihin.\r\n\r\nHakusanat: ADHD, sosiaalinen stigma, poikkeavuus, sosiaalinen konstruktionismi, fenomenografia", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ninni Salo (ninkarsa) on 2015-06-25 13:09:07.971981. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-25T13:09:08Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506252451.pdf: 233877 bytes, checksum: 2b0cb71cfaf75b9983695f4569a66974 (MD5)\r\nlicense.html: 4827 bytes, checksum: 52d88078ad4bc8feae5c84b0017fff0a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-25T13:09:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506252451.pdf: 233877 bytes, checksum: 2b0cb71cfaf75b9983695f4569a66974 (MD5)\r\nlicense.html: 4827 bytes, checksum: 52d88078ad4bc8feae5c84b0017fff0a (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (82 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ADHD leimana : vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506252451", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-25T13:09:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stigmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikkeavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46418
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/05e14f43-c36c-4428-8c53-8167ce28ba2d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506252451.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Ninni ADHD leimana : vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 ADHD stigmat poikkeavuus sosiaalinen konstruktivismi
title ADHD leimana : vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta
title_alt Vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta
title_full ADHD leimana : vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta
title_fullStr ADHD leimana : vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta ADHD leimana : vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta
title_full_unstemmed ADHD leimana : vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta ADHD leimana : vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta
title_short ADHD leimana
title_sort adhd leimana vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta
title_sub vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta
title_txtP ADHD leimana : vanhempien kokemukset lapsen sosiaalisen stigman rakentumisesta
topic Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 ADHD stigmat poikkeavuus sosiaalinen konstruktivismi
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Fenomenografia Special Education poikkeavuus sosiaalinen konstruktivismi stigmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506252451
work_keys_str_mv AT saloninni adhdleimanavanhempienkokemuksetlapsensosiaalisenstigmanrakentumisesta