Venäjänkielisten maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taito ja siihen kytkeytyvät tekijät

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää venäjänkielisten alakoulua käyvien maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taitoa. Tutkimuksessa selvitettiin puheen ymmärtämisen ja tuottamisen sekä kielellisen muistin tasoa ja puheen ymmärtämiseen ja tuottamiseen liittyviä vaikeuksia. Lisäksi tutkittiin p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Niinisalo, Paula, Rinneaho, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46405
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää venäjänkielisten alakoulua käyvien maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taitoa. Tutkimuksessa selvitettiin puheen ymmärtämisen ja tuottamisen sekä kielellisen muistin tasoa ja puheen ymmärtämiseen ja tuottamiseen liittyviä vaikeuksia. Lisäksi tutkittiin puheen ymmärtämiseen ja tuottamiseen eli suulliseen kielitaitoon yhteydessä olevia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Niilo Mäki Instituutin ja Oppimis- ja ohjauskeskus Onervan kanssa. Tutkimus oli määrällinen tutkimus, johon osallistui 38 oppilasta, heidän vanhempansa ja opettajansa. Aineisto kerättiin kolmella eri menetelmällä: oppilaiden tekemillä tietokoneavusteisilla tehtävillä sekä opettajien ja vanhempien kyselylomakkeilla. Kaikki menetelmät olivat vastakehiteltyjä ja niitä käytettiin nyt ensimmäistä kertaa. Päätuloksena havaittiin maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen suullisen taidon olevan hyvä. Lisäksi tutkimus osoitti, että tukimuotojen saannilla oli yhteys oppilaiden suomen kielen taitoon: esimerkiksi S2-opetusta saavat olivat kielitaidoltaan heikompia kuin oppilaat, jotka eivät saaneet kyseistä tukea. Voidaankin sanoa, että kouluissa oli onnistuttu tuen tarpeen tunnistamisessa ja tuen kohdistamisessa juuri sitä tarvitseville. Hyvän tuen saaminen oli todennäköisesti edistänyt oppilaiden suomen kielen kehittymistä. Maahanmuuttajien määrän jatkuvasti lisääntyessä kouluissa onkin entistä tärkeämpää kiinnittää huomiota oppilaiden kielitaidon kehittymisen tukemiseen.