Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää venäjänkielisten alakoulua käyvien
maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taitoa. Tutkimuksessa selvitettiin
puheen ymmärtämisen ja tuottamisen sekä kielellisen muistin tasoa ja puheen
ymmärtämiseen ja tuottamiseen liittyviä vaikeuksia. Lisäksi tutkittiin puheen
ymmärtämiseen ja tuottamiseen eli suulliseen kielitaitoon yhteydessä olevia
tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Niilo Mäki Instituutin ja Oppimis- ja
ohjauskeskus Onervan kanssa. Tutkimus oli määrällinen tutkimus, johon osallistui
38 oppilasta, heidän vanhempansa ja opettajansa. Aineisto kerättiin kolmella
eri menetelmällä: oppilaiden tekemillä tietokoneavusteisilla tehtävillä
sekä opettajien ja vanhempien kyselylomakkeilla. Kaikki menetelmät olivat vastakehiteltyjä
ja niitä käytettiin nyt ensimmäistä kertaa.
Päätuloksena havaittiin maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen suullisen
taidon olevan hyvä. Lisäksi tutkimus osoitti, että tukimuotojen saannilla oli
yhteys oppilaiden suomen kielen taitoon: esimerkiksi S2-opetusta saavat olivat
kielitaidoltaan heikompia kuin oppilaat, jotka eivät saaneet kyseistä tukea.
Voidaankin sanoa, että kouluissa oli onnistuttu tuen tarpeen tunnistamisessa
ja tuen kohdistamisessa juuri sitä tarvitseville. Hyvän tuen saaminen oli
todennäköisesti edistänyt oppilaiden suomen kielen kehittymistä. Maahanmuuttajien
määrän jatkuvasti lisääntyessä kouluissa onkin entistä tärkeämpää
kiinnittää huomiota oppilaiden kielitaidon kehittymisen tukemiseen.
|