Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka yläasteen ruotsin kielen opettajat huomioivat opetuksessaan oppilaat, joilla on lukivaikeuksia. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, minkälaisia keinoja opettajat käyttävät opetuksessaan helpottaakseen näiden oppilaiden kieltenopiskelua. Tarkoituk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pöllänen, Sanni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46331
_version_ 1826225802907222016
author Pöllänen, Sanni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pöllänen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pöllänen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pöllänen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka yläasteen ruotsin kielen opettajat huomioivat opetuksessaan oppilaat, joilla on lukivaikeuksia. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, minkälaisia keinoja opettajat käyttävät opetuksessaan helpottaakseen näiden oppilaiden kieltenopiskelua. Tarkoituksena on myös ottaa selvää, mikä tuottaa vaikeuksia ruotsin kielen suhteen suomenkielisille oppilaille, joilla on havaittu lukivaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on myös antaa tietoa tuleville kieltenopettajille lukivaikeuksista. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi yläkoulun ruotsinopettajaa, joilla on kokemusta lukivaikeuksisista oppilaista. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja materiaali analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että ruotsinopettajat huomioivat monipuolisesti opetuksessaan oppilaat, joilla on lukivaikeuksia. Tutkimustuloksissa nousi kuitenkin esille, että kaikki opettajat tekevät yhteistyötä erityisopettajan kanssa näiden oppilaiden tarpeiden huomioimiseksi. Tutkimukseen osallistuneet opettajat myös tunsivat, etteivät he eivät saaneet riittävästi tietoa lukivaikeuksista omana opiskeluaikanaan. Opettajilla ei ollut yhtenäistä näkemystä siitä, mikä tuottaa vaikeuksia ruotsin kielessä lukivaikeuksisille oppilaille. Tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, että tietoisuutta lukivaikeudesta ja muista oppimisvaikeuksista tulisi lisätä aineenopettajien keskuudessa, parhaassa tapauksessa jo opettajankoulutuslaitoksella.
first_indexed 2015-06-16T20:06:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6ll\u00e4nen, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-16T10:01:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-16T10:01:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46331", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka yl\u00e4asteen ruotsin kielen opettajat huomioivat opetuksessaan oppilaat, joilla on lukivaikeuksia. Tutkimuksen avulla selvitettiin my\u00f6s, mink\u00e4laisia keinoja opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan helpottaakseen n\u00e4iden oppilaiden kieltenopiskelua. Tarkoituksena on my\u00f6s ottaa selv\u00e4\u00e4, mik\u00e4 tuottaa vaikeuksia ruotsin kielen suhteen suomenkielisille oppilaille, joilla on havaittu lukivaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on my\u00f6s antaa tietoa tuleville kieltenopettajille lukivaikeuksista.\n\nTutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 viisi yl\u00e4koulun ruotsinopettajaa, joilla on kokemusta lukivaikeuksisista oppilaista. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla ja materiaali analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 ruotsinopettajat huomioivat monipuolisesti opetuksessaan oppilaat, joilla on lukivaikeuksia. Tutkimustuloksissa nousi kuitenkin esille, ett\u00e4 kaikki opettajat tekev\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 erityisopettajan kanssa n\u00e4iden oppilaiden tarpeiden huomioimiseksi. Tutkimukseen osallistuneet opettajat my\u00f6s tunsivat, etteiv\u00e4t he eiv\u00e4t saaneet riitt\u00e4v\u00e4sti tietoa lukivaikeuksista omana opiskeluaikanaan. Opettajilla ei ollut yhten\u00e4ist\u00e4 n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, mik\u00e4 tuottaa vaikeuksia ruotsin kieless\u00e4 lukivaikeuksisille oppilaille.\n\nTutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, ett\u00e4 tietoisuutta lukivaikeudesta ja muista oppimisvaikeuksista tulisi lis\u00e4t\u00e4 aineenopettajien keskuudessa, parhaassa tapauksessa jo opettajankoulutuslaitoksella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanni P\u00f6ll\u00e4nen (saaipoll) on 2015-06-16 10:01:18.623713. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-16T10:01:19Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506162337.pdf: 267813 bytes, checksum: 2e4a24ca904af700d043030d9226f257 (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: 8d1a29240df05037841b27325d38f275 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-16T10:01:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506162337.pdf: 267813 bytes, checksum: 2e4a24ca904af700d043030d9226f257 (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: 8d1a29240df05037841b27325d38f275 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dyslexi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4s- och skrivsv\u00e5righeter", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00f6gstadiet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fr\u00e4mmande spr\u00e5k", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rarnas uppfattningar om dyslexi i spr\u00e5kundervisning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506162337", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-16T10:01:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46331
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2b222814-6642-4afe-9079-ec079434da9b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506162337.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pöllänen, Sanni Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning dyslexi läs- och skrivsvårigheter högstadiet språkinlärning främmande språk Swedish Ruotsin kieli
title Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning
title_full Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning
title_fullStr Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning
title_full_unstemmed Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning
title_short Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning
title_sort svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning
title_txtP Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning
topic dyslexi läs- och skrivsvårigheter högstadiet språkinlärning främmande språk Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish dyslexi främmande språk högstadiet läs- och skrivsvårigheter språkinlärning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46331 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506162337
work_keys_str_mv AT pöllänensanni svensklärarnasuppfattningaromdyslexiispråkundervisning