Kelan luottamus asiakkaaseen etuuksien ratkaisutyön näkökulma

Tutkimuksessa tarkastellaan Kelan luottamusta asiakkaisiin etuuksien ratkaisutyön kautta ja etuuskäsittelijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, missä suhteessa Kelan etuuskäsittelijät luottavat asiakkaisiin ja millaisia reunaehtoja Kela asettaa luottamuksen tai sen puutteen il...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heikkinen, Paula
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46303
_version_ 1828193112481071104
author Heikkinen, Paula
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heikkinen, Paula Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heikkinen, Paula Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heikkinen, Paula
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan Kelan luottamusta asiakkaisiin etuuksien ratkaisutyön kautta ja etuuskäsittelijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, missä suhteessa Kelan etuuskäsittelijät luottavat asiakkaisiin ja millaisia reunaehtoja Kela asettaa luottamuksen tai sen puutteen ilmenemiselle suhteessa asiakkaisiin. Ilmiötä jäsennellään ja sen merkitystä perustellaan katutason byrokraatti- ja katutason byrokratiateorioiden avulla. Tutkimusta taustoitetaan kartoittamalla, mitä luottamuksesta on aikaisemmin yhteiskuntatieteiden piirissä kirjoitettu. Kiinnostuksen kohteena on varsinkin luottamuksen merkitys hyvinvointivaltiossa. Instituution luottamus kansalaisiin tai asiakkaisiin ja katutason byrokraattien luottamus kansalaisiin tai asiakkaisiin on tutkimusasetelmana valtavirrasta poikkeava. Tutkimuksen aineiston muodostaa 11 teemahaastattelua. Haastateltavat ovat Kelan etuuskäsittelijöitä. Aineistoa on analysoitu sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Tutkimustulokset esitän erillisessä luvussa, joka jakautuu käsiteltyjen teemojen mukaisiin alalukuihin. Johtopäätökset- ja pohdintaluku on omistettu tutkimuksen tulosten ja tutkimusaiheen pohdintaan aikaisemman kirjallisuuden valossa. Keskeisinä havaintoina etuuskäsittelijän luottamuksesta asiakkaaseen esitän, että luottamus muistuttaa yleistynyttä luottamusta, etuuskäsittelijöiden luottamus kohdistuu ensisijaisesti asiakkaiden moraaliin ja luottamusvajetta esiintyy suhteessa asiakkaiden taitoihin ja kykyihin. Kela puolestaan rajoittaa etuuskäsittelijöiden luottamuksen tai sen puutteen ilmenemistä suhteessa asiakkaaseen etuuskäsittelijöiden harkintavallan määrää säätelemällä sekä menettelytapaohjeiden ja etuusohjeiden kautta. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että Kelan ja etuuskäsittelijöiden luottamuksella asiakkaaseen saattaa olla merkitystä kansalaisten kokemuksille suomalaisesta hyvinvointivaltiosta sekä kansalaisten väliselle luottamukselle.
first_indexed 2023-03-22T09:58:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kr\u00f6ger, Teppo.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-12T13:52:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-12T13:52:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475990", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46303", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan Kelan luottamusta asiakkaisiin etuuksien ratkaisuty\u00f6n kautta ja etuusk\u00e4sittelij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 suhteessa Kelan etuusk\u00e4sittelij\u00e4t luottavat asiakkaisiin ja millaisia reunaehtoja Kela asettaa luottamuksen tai sen puutteen ilmenemiselle suhteessa asiakkaisiin. Ilmi\u00f6t\u00e4 j\u00e4sennell\u00e4\u00e4n ja sen merkityst\u00e4 perustellaan katutason byrokraatti- ja katutason byrokratiateorioiden avulla. \n\nTutkimusta taustoitetaan kartoittamalla, mit\u00e4 luottamuksesta on aikaisemmin yhteiskuntatieteiden piiriss\u00e4 kirjoitettu. Kiinnostuksen kohteena on varsinkin luottamuksen merkitys hyvinvointivaltiossa. Instituution luottamus kansalaisiin tai asiakkaisiin ja katutason byrokraattien luottamus kansalaisiin tai asiakkaisiin on tutkimusasetelmana valtavirrasta poikkeava. \n\nTutkimuksen aineiston muodostaa 11 teemahaastattelua. Haastateltavat ovat Kelan etuusk\u00e4sittelij\u00f6it\u00e4. Aineistoa on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja teemoittelun keinoin. Tutkimustulokset esit\u00e4n erillisess\u00e4 luvussa, joka jakautuu k\u00e4siteltyjen teemojen mukaisiin alalukuihin. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset- ja pohdintaluku on omistettu tutkimuksen tulosten ja tutkimusaiheen pohdintaan aikaisemman kirjallisuuden valossa. \n\nKeskeisin\u00e4 havaintoina etuusk\u00e4sittelij\u00e4n luottamuksesta asiakkaaseen esit\u00e4n, ett\u00e4 luottamus muistuttaa yleistynytt\u00e4 luottamusta, etuusk\u00e4sittelij\u00f6iden luottamus kohdistuu ensisijaisesti asiakkaiden moraaliin ja luottamusvajetta esiintyy suhteessa asiakkaiden taitoihin ja kykyihin. Kela puolestaan rajoittaa etuusk\u00e4sittelij\u00f6iden luottamuksen tai sen puutteen ilmenemist\u00e4 suhteessa asiakkaaseen etuusk\u00e4sittelij\u00f6iden harkintavallan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 s\u00e4\u00e4telem\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 menettelytapaohjeiden ja etuusohjeiden kautta. \n\nTutkielman tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 Kelan ja etuusk\u00e4sittelij\u00f6iden luottamuksella asiakkaaseen saattaa olla merkityst\u00e4 kansalaisten kokemuksille suomalaisesta hyvinvointivaltiosta sek\u00e4 kansalaisten v\u00e4liselle luottamukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paula Heikkinen (pakahehe) on 2015-06-12 13:52:58.207007. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-12T13:52:58Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506122311.pdf: 543023 bytes, checksum: 051b54a8dfc12c25f0944000ee2410ef (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: c49928032bb53a8cd5ecd06418044385 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-12T13:52:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506122311.pdf: 543023 bytes, checksum: 051b54a8dfc12c25f0944000ee2410ef (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: c49928032bb53a8cd5ecd06418044385 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kelan luottamus asiakkaaseen : etuuksien ratkaisuty\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506122311", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-12T13:52:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointivaltio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "instituutiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansalaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "byrokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46303
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:49Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1738d69a-60d1-4723-a8c6-9b2bb1b580f2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506122311.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Paula Kelan luottamus asiakkaaseen : etuuksien ratkaisutyön näkökulma Suomi Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 luottamus hyvinvointivaltio instituutiot asiakkaat kansalaiset etuudet byrokratia
title Kelan luottamus asiakkaaseen : etuuksien ratkaisutyön näkökulma
title_full Kelan luottamus asiakkaaseen : etuuksien ratkaisutyön näkökulma
title_fullStr Kelan luottamus asiakkaaseen : etuuksien ratkaisutyön näkökulma Kelan luottamus asiakkaaseen : etuuksien ratkaisutyön näkökulma
title_full_unstemmed Kelan luottamus asiakkaaseen : etuuksien ratkaisutyön näkökulma Kelan luottamus asiakkaaseen : etuuksien ratkaisutyön näkökulma
title_short Kelan luottamus asiakkaaseen
title_sort kelan luottamus asiakkaaseen etuuksien ratkaisutyön näkökulma
title_sub etuuksien ratkaisutyön näkökulma
title_txtP Kelan luottamus asiakkaaseen : etuuksien ratkaisutyön näkökulma
topic Suomi Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 luottamus hyvinvointivaltio instituutiot asiakkaat kansalaiset etuudet byrokratia
topic_facet 209 Social Policy Suomi Yhteiskuntapolitiikka asiakkaat byrokratia etuudet hyvinvointivaltio instituutiot kansalaiset luottamus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46303 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506122311
work_keys_str_mv AT heikkinenpaula kelanluottamusasiakkaaseenetuuksienratkaisutyönnäkökulma