Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät

Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opetuskäytössä opettajankoulutuksen mahdollistamissa harjoittelutilanteissa sekä käyttöön vaikuttaneita tekijöitä. TVT:n opetuskäyttö on eräs kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaisimmista ja t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fagerlund, Janne
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46270
_version_ 1826225723394752512
author Fagerlund, Janne
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Fagerlund, Janne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Fagerlund, Janne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Fagerlund, Janne
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opetuskäytössä opettajankoulutuksen mahdollistamissa harjoittelutilanteissa sekä käyttöön vaikuttaneita tekijöitä. TVT:n opetuskäyttö on eräs kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaisimmista ja tutkituimmista osa-alueista, sillä sen hyötyjä opetuksessa ja oppimisessa voidaan perustella monista pedagogisista näkökulmista. TVT:n opetuskäyttö on sekä kansainvälisten että valtakunnallisten tutkimusten mukaan vähäistä, eivätkä opettajaopiskelijat osoitetusti saa koulutuksensa aikana monipuolisia valmiuksia sen käyttöön. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda lisäarvoa kokonaiskuvaan TVT:n opetuskäytön nykytilasta sekä sen mahdollisista kehitystarpeista opettajankoulutuksessa. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksessa opintojaan päättävää luokanopettajaopiskelijaa. Haastatteluissa selvitettiin, millaisin tavoin TVT:tä oli hyödynnetty koulutuksen mahdollistamissa harjoittelutilanteissa sekä millaiset seikat olivat TVT:n opetuskäyttöön vaikuttaneet. Opiskelijoiden kertomuksista tarkasteltiin, miltä osin kokemukset vastasivat teoriakirjallisuuden perusteella muodostettua käsitystä TVT:n monipuolisesta käytöstä. Kokemusten perusteella laadittiin lisäksi induktiivisesti synteesi seikoista, joidenka kerrottiin keskeisimmin vaikuttaneen TVT:n opetuskäyttöön. Kokemuksista löytyi viitteitä TVT:n monipuolisesta käytöstä ja pedagogisesti edistyneistä käytänteistä, eikä TVT:n monipuoliselle opetuskäytölle löydetty varsinaisia esteitä. Kaiken kaikkiaan kokemukset olivat vaihtelevia ja TVT:n opetuskäytön opiskelijakohtaiset puutteet ja vahvuudet erilaisia. Käyttöön havaittiin vaikuttaneen opiskelijan asenteet, harjoittelukoulun infrastruktuuri ja teknologiankäytön toimintamallit, tekninen ja pedagoginen tuki, opiskelijan TVT-valmiudet sekä harjoittelutilanteiden kontekstuaaliset tekijät. Havaintojen perusteella suositellaan, että opettajankoulutukset selvittävät oman TVT:n opetuskäytön nykytilanteessa näiden tekijöiden osalta.
first_indexed 2023-03-22T10:00:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Pentti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Fagerlund, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-10T10:00:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-10T10:00:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475715", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46270", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tieto- ja viestint\u00e4tekniikan (TVT) opetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 opettajankoulutuksen mahdollistamissa harjoittelutilanteissa sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vaikuttaneita tekij\u00f6it\u00e4. TVT:n opetusk\u00e4ytt\u00f6 on er\u00e4s kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaisimmista ja tutkituimmista osa-alueista, sill\u00e4 sen hy\u00f6tyj\u00e4 opetuksessa ja oppimisessa voidaan perustella monista pedagogisista n\u00e4k\u00f6kulmista. TVT:n opetusk\u00e4ytt\u00f6 on sek\u00e4 kansainv\u00e4listen ett\u00e4 valtakunnallisten tutkimusten mukaan v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 opettajaopiskelijat osoitetusti saa koulutuksensa aikana monipuolisia valmiuksia sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda lis\u00e4arvoa kokonaiskuvaan TVT:n opetusk\u00e4yt\u00f6n nykytilasta sek\u00e4 sen mahdollisista kehitystarpeista opettajankoulutuksessa.\n\nTutkimuksessa haastateltiin kuutta Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuksessa opintojaan p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 luokanopettajaopiskelijaa. Haastatteluissa selvitettiin, millaisin tavoin TVT:t\u00e4 oli hy\u00f6dynnetty koulutuksen mahdollistamissa harjoittelutilanteissa sek\u00e4 millaiset seikat olivat TVT:n opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vaikuttaneet. Opiskelijoiden kertomuksista tarkasteltiin, milt\u00e4 osin kokemukset vastasivat teoriakirjallisuuden perusteella muodostettua k\u00e4sityst\u00e4 TVT:n monipuolisesta k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Kokemusten perusteella laadittiin lis\u00e4ksi induktiivisesti synteesi seikoista, joidenka kerrottiin keskeisimmin vaikuttaneen TVT:n opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\n\nKokemuksista l\u00f6ytyi viitteit\u00e4 TVT:n monipuolisesta k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja pedagogisesti edistyneist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4, eik\u00e4 TVT:n monipuoliselle opetusk\u00e4yt\u00f6lle l\u00f6ydetty varsinaisia esteit\u00e4. Kaiken kaikkiaan kokemukset olivat vaihtelevia ja TVT:n opetusk\u00e4yt\u00f6n opiskelijakohtaiset puutteet ja vahvuudet erilaisia. K\u00e4ytt\u00f6\u00f6n havaittiin vaikuttaneen opiskelijan asenteet, harjoittelukoulun infrastruktuuri ja teknologiank\u00e4yt\u00f6n toimintamallit, tekninen ja pedagoginen tuki, opiskelijan TVT-valmiudet sek\u00e4 harjoittelutilanteiden kontekstuaaliset tekij\u00e4t. Havaintojen perusteella suositellaan, ett\u00e4 opettajankoulutukset selvitt\u00e4v\u00e4t oman TVT:n opetusk\u00e4yt\u00f6n nykytilanteessa n\u00e4iden tekij\u00f6iden osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janne Fagerlund (jamifage) on 2015-06-10 10:00:50.179532. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-10T10:00:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506102264.pdf: 609373 bytes, checksum: fa10e37346834b1402b7686e7d0862dc (MD5)\nlicense.html: 4884 bytes, checksum: c6da7db5cc3448dce0dca9eb36e3d8bc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-10T10:00:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506102264.pdf: 609373 bytes, checksum: fa10e37346834b1402b7686e7d0862dc (MD5)\nlicense.html: 4884 bytes, checksum: c6da7db5cc3448dce0dca9eb36e3d8bc (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (94 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tieto- ja viestint\u00e4tekniikan opetusk\u00e4ytt\u00f6 opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekij\u00e4t", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506102264", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-10T10:00:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46270
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:50Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0a8ee6c4-8da5-4533-ab07-94931b05bc13\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506102264.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fagerlund, Janne Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tieto- ja viestintätekniikka opetuskäyttö opettajankoulutus opetusharjoittelu opetus oppiminen
title Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät
title_full Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät
title_fullStr Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät
title_full_unstemmed Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät
title_short Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät
title_sort tieto ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät
title_txtP Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät
topic Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tieto- ja viestintätekniikka opetuskäyttö opettajankoulutus opetusharjoittelu opetus oppiminen
topic_facet 103 Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajankoulutus opetus opetusharjoittelu opetuskäyttö oppiminen tieto- ja viestintätekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46270 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506102264
work_keys_str_mv AT fagerlundjanne tietojaviestintätekniikanopetuskäyttöopettajaksiopiskelevienharjoittelutilanteiss