Kaikkiruokaisuuden vaikutukset suomalaisten musiikkimakuun ja suhtautumiseen oopperaa kohtaan

Kandidaatintutkielmani on systemaattinen kirjallisuuskatsaus suomalaisten musiikkimausta tehdystä tutkimuksesta, ranskalaissosiologi Pierre Bourdieun distinktioteorian tarkastelua ja sen saaman kritiikin huomioonottamista. Musiikkimaun muodostumisessa tärkeä viime vuosikymmeninä lisääntynyt ilmiö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Alarotu, Miina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46208
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatintutkielmani on systemaattinen kirjallisuuskatsaus suomalaisten musiikkimausta tehdystä tutkimuksesta, ranskalaissosiologi Pierre Bourdieun distinktioteorian tarkastelua ja sen saaman kritiikin huomioonottamista. Musiikkimaun muodostumisessa tärkeä viime vuosikymmeninä lisääntynyt ilmiö on kaikkiruokaisuus, joka on muuttanut käsitystä korkeasti koulutettujen elitistisestä mausta. Tärkeimpinä havaintoina saatiin suomalaisten musiikkimaun muuttuminen vuosikymmenien varrella. Kaikkiruokaisuus eli musiikkimaun monipuolisuus on lisääntynyt, erityisesti korkeammin koulutettujen keskuudessa. Suhtautuminen oopperaan on muuttunut koko ajan negatiivisemmaksi 1970-luvulta lähtien. Muuten laajentunut musiikkimaku ei kosketa oopperaa yhtä vahvasti kuin muita musiikinlajeja. Tulosten epäselvyys eri yhteiskuntaluokkien mahdollisista eroista musiikkimaussa vaatii lisää tutkimusta. Suomalaisten musiikkimaun kehityksen näkeminen auttaa yleisötyössä.