Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre

Tutkielman tarkoitus oli kartoittaa ruotsinopettajien ajatuksia ääntämisen opetuksesta lukion suulli-sella kurssilla RuB6/RuA7 – Tala och förstå bättre sekä ääntämisen osuudesta kurssin arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin ääntämisen osuutta kurssilla käytettävässä oppikirjassa Galleri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pappinen, Iida
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46190
_version_ 1826225723392655360
author Pappinen, Iida
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pappinen, Iida Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pappinen, Iida Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pappinen, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoitus oli kartoittaa ruotsinopettajien ajatuksia ääntämisen opetuksesta lukion suulli-sella kurssilla RuB6/RuA7 – Tala och förstå bättre sekä ääntämisen osuudesta kurssin arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin ääntämisen osuutta kurssilla käytettävässä oppikirjassa Galleri 6. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja tulokset analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi ruotsinopettajaa Keski-Suomesta ja Pirkan-maalta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ääntämistä pidetään hyvin tärkeänä osana suullista kielitaitoa. Sekä opetuksessa että oppimateriaalissa painotetaan yksittäisiä äänteitä enemmän kuin prosodisia piirteitä. Ääntämisen opetus kurssilla on pääosin implisiittistä ja pohjautuu kuunteluun ja toistoon. Ääntämisen arviointi koetaan helpoksi ja sen katsotaan olevan osa kokonaisuutta ja vaikuttavan kieliopillisia piirteitä enemmän arvosanaan. Teknologian käyttö, itsearviointi ja vertaisarviointi eivät ole suuressa roolissa suullisella kurssilla. Pienen tutkimusjoukon vuoksi tämän tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että yksittäisten äänteiden opetus on selvästi prosodisia piirteitä yleisempää. Tämä voi johtaa siihen, että jotkut ymmärrettävyyteen merkittävästi vaikuttavat ääntämisen tekijät saattavat jäädä oppimatta lukiossa. Aikaisemmat tutkimukset puoltavat johtopäätöstäni, että tämä johtuu osin oppikirjan sisällöistä, joissa keskitytään yksittäisiin äänteisiin. Tällä puutteella saattaa olla merkitystä erityisesti tulevai-suudessa kun suullista kielitaitoa aletaan mitata ylioppilaskokeessa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pappinen, Iida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-03T19:17:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-03T19:17:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475003", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46190", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoitus oli kartoittaa ruotsinopettajien ajatuksia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksesta lukion suulli-sella kurssilla RuB6/RuA7 \u2013 Tala och f\u00f6rst\u00e5 b\u00e4ttre sek\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen osuudesta kurssin arvioinnissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen osuutta kurssilla k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ss\u00e4 oppikirjassa Galleri 6. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja tulokset analysoitiin kvalitatiivisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 kuusi ruotsinopettajaa Keski-Suomesta ja Pirkan-maalta. \r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n hyvin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana suullista kielitaitoa. Sek\u00e4 opetuksessa ett\u00e4 oppimateriaalissa painotetaan yksitt\u00e4isi\u00e4 \u00e4\u00e4nteit\u00e4 enemm\u00e4n kuin prosodisia piirteit\u00e4. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen opetus kurssilla on p\u00e4\u00e4osin implisiittist\u00e4 ja pohjautuu kuunteluun ja toistoon. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen arviointi koetaan helpoksi ja sen katsotaan olevan osa kokonaisuutta ja vaikuttavan kieliopillisia piirteit\u00e4 enemm\u00e4n arvosanaan. Teknologian k\u00e4ytt\u00f6, itsearviointi ja vertaisarviointi eiv\u00e4t ole suuressa roolissa suullisella kurssilla. Pienen tutkimusjoukon vuoksi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, ett\u00e4 yksitt\u00e4isten \u00e4\u00e4nteiden opetus on selv\u00e4sti prosodisia piirteit\u00e4 yleisemp\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4 voi johtaa siihen, ett\u00e4 jotkut ymm\u00e4rrett\u00e4vyyteen merkitt\u00e4v\u00e4sti vaikuttavat \u00e4\u00e4nt\u00e4misen tekij\u00e4t saattavat j\u00e4\u00e4d\u00e4 oppimatta lukiossa. Aikaisemmat tutkimukset puoltavat johtop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4ni, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 johtuu osin oppikirjan sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4, joissa keskityt\u00e4\u00e4n yksitt\u00e4isiin \u00e4\u00e4nteisiin. T\u00e4ll\u00e4 puutteella saattaa olla merkityst\u00e4 erityisesti tulevai-suudessa kun suullista kielitaitoa aletaan mitata ylioppilaskokeessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iida Pappinen (iikrkive) on 2015-06-03 19:17:21.562371. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-03T19:17:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506032180.pdf: 382282 bytes, checksum: d75175be2ff70d58bace0d95b7707305 (MD5)\r\nlicense.html: 4869 bytes, checksum: 99712506eecc58ecaa7a89f046f7f381 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-03T19:17:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506032180.pdf: 382282 bytes, checksum: d75175be2ff70d58bace0d95b7707305 (MD5)\r\nlicense.html: 4869 bytes, checksum: 99712506eecc58ecaa7a89f046f7f381 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suullinen kielitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suullinen kurssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4miset opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaalit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "segmentaaliset piirteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prosodiset piirteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rarnas erfarenheter av uttalsundervisning p\u00e5 den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och f\u00f6rst\u00e5 b\u00e4ttre", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506032180", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-03T19:17:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosodiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46190
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:34Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/03d088fb-2768-46bb-b261-8325e67e7e72\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506032180.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pappinen, Iida Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre suullinen kielitaito suullinen kurssi ääntäminen ääntämiset opetus oppimateriaalit arviointi segmentaaliset piirteet prosodiset piirteet Ruotsin kieli Swedish 306 opetus oppimateriaali ruotsin kieli prosodiikka
title Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
title_full Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
title_fullStr Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
title_full_unstemmed Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
title_short Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
title_sort svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen rub6 rua7 tala och förstå bättre
title_txtP Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
topic suullinen kielitaito suullinen kurssi ääntäminen ääntämiset opetus oppimateriaalit arviointi segmentaaliset piirteet prosodiset piirteet Ruotsin kieli Swedish 306 opetus oppimateriaali ruotsin kieli prosodiikka
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish arviointi opetus oppimateriaali oppimateriaalit prosodiikka prosodiset piirteet ruotsin kieli segmentaaliset piirteet suullinen kielitaito suullinen kurssi ääntäminen ääntämiset opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46190 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506032180
work_keys_str_mv AT pappineniida svensklärarnaserfarenheteravuttalsundervisningpådenmuntligakursenrub6rua7talaochför