Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students

Kyky lukea akateemisia tekstejä englannin kielellä on entistä tärkeämpi taito kolmannen asteen koulutuksessa. Pohja tälle taidolle muodostuu toisen asteen koulutuksessa, eli useimmiten lukiossa. Toisen kielen – useimmiten siis englannin – opetussuunnitelman neljäs kurssi keskittyy lukustrategioiden...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hokkanen, Jere
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46139
_version_ 1826225810888982528
author Hokkanen, Jere
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hokkanen, Jere Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hokkanen, Jere Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hokkanen, Jere
datasource_str_mv jyx
description Kyky lukea akateemisia tekstejä englannin kielellä on entistä tärkeämpi taito kolmannen asteen koulutuksessa. Pohja tälle taidolle muodostuu toisen asteen koulutuksessa, eli useimmiten lukiossa. Toisen kielen – useimmiten siis englannin – opetussuunnitelman neljäs kurssi keskittyy lukustrategioiden opettamiseen. Lukustrategioita opetetaan, koska niillä on tutkitusti merkitystä etenkin haastavissa toisen kielen teksteissä, joita oppilaat tulevat kohtaamaan. ”Strategia” ymmärretään usein tietoiseksi prosessiksi, jossa lukija on tietoinen käyttäessään strategiaa. Tietoisuuden ollessa mukana puhutaan metakognitiivisista lukustrategioista. Näiden strategioiden käyttöön on luotu kysely, jota tämä tutkimus soveltaa. Tässä tutkimuksessa kysely teetettiin keskisuomalaisen lukion oppilailla. Oppilaat edustivat eri ikäryhmiä: kolmatta kurssia käyviä (N=19) ja kuudetta kurssia käyviä (N=22). Oppilaat vastasivat kyselyyn, jossa he arvioivat omien metakognitiivisten lukustrategioidensa käyttöä. Tämän lisäksi kysyttiin ikää, sukupuolta, äidinkieltä, päivittäistä lukemisen määrää ja mahdollisia jatko-opintohaaveita. Tarkoituksena oli analysoida oppilaiden suosimia strategioita ja tutkia esiintyykö kahden ryhmän välillä eroja. Myös jatko-opintohaaveiden oletettiin vaikuttavan, sillä huonommin lukevat oppilaat tuskin haluavat jatkaa opintojaan. Sukupuoli otettiin mukaan analyysiin, sillä Suomessa sukupuolten välillä on havaittu merkittäviä eroja lukutaidon ja lukutottumusten osalta. Kahden eri ryhmän välillä ei havaittu merkittävää eroa, mikä voi viitata siihen, että lukustrategioita opetetaan tasaisesti lukion aikana. Motivaatiossa jatko-opintoihin ei kyetty löytämään eroja, sillä kaikki oppilaat pyrkivät jatkamaan opintojaan. Sukupuolten välillä havaittiin eroja: naispuoliset oppilaat omasivat suuremman tietoisuuden lukustrategioista, mutta ero tietoisuudessa ei ollut tutkimuksen pohjalta niin suuri, kuin se oli 15-vuotiaiden Pisa-testeissä. Tutkimuksen suppeuden vuoksi lisätutkimuksia vaaditaan tämän tutkimuksen pohjalta.
first_indexed 2015-06-01T20:01:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hokkanen, Jere", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-01T08:02:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-01T08:02:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46139", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kyky lukea akateemisia tekstej\u00e4 englannin kielell\u00e4 on entist\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mpi taito kolmannen asteen koulutuksessa. Pohja t\u00e4lle taidolle muodostuu toisen asteen koulutuksessa, eli useimmiten lukiossa. Toisen kielen \u2013 useimmiten siis englannin \u2013 opetussuunnitelman nelj\u00e4s kurssi keskittyy lukustrategioiden opettamiseen. Lukustrategioita opetetaan, koska niill\u00e4 on tutkitusti merkityst\u00e4 etenkin haastavissa toisen kielen teksteiss\u00e4, joita oppilaat tulevat kohtaamaan. \u201dStrategia\u201d ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n usein tietoiseksi prosessiksi, jossa lukija on tietoinen k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n strategiaa. Tietoisuuden ollessa mukana puhutaan metakognitiivisista lukustrategioista. N\u00e4iden strategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n on luotu kysely, jota t\u00e4m\u00e4 tutkimus soveltaa.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kysely teetettiin keskisuomalaisen lukion oppilailla. Oppilaat edustivat eri ik\u00e4ryhmi\u00e4: kolmatta kurssia k\u00e4yvi\u00e4 (N=19) ja kuudetta kurssia k\u00e4yvi\u00e4 (N=22). Oppilaat vastasivat kyselyyn, jossa he arvioivat omien metakognitiivisten lukustrategioidensa k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi kysyttiin ik\u00e4\u00e4, sukupuolta, \u00e4idinkielt\u00e4, p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 lukemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja mahdollisia jatko-opintohaaveita. Tarkoituksena oli analysoida oppilaiden suosimia strategioita ja tutkia esiintyyk\u00f6 kahden ryhm\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 eroja. My\u00f6s jatko-opintohaaveiden oletettiin vaikuttavan, sill\u00e4 huonommin lukevat oppilaat tuskin haluavat jatkaa opintojaan. Sukupuoli otettiin mukaan analyysiin, sill\u00e4 Suomessa sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 on havaittu merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja lukutaidon ja lukutottumusten osalta.\r\nKahden eri ryhm\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 eroa, mik\u00e4 voi viitata siihen, ett\u00e4 lukustrategioita opetetaan tasaisesti lukion aikana. Motivaatiossa jatko-opintoihin ei kyetty l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n eroja, sill\u00e4 kaikki oppilaat pyrkiv\u00e4t jatkamaan opintojaan. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 havaittiin eroja: naispuoliset oppilaat omasivat suuremman tietoisuuden lukustrategioista, mutta ero tietoisuudessa ei ollut tutkimuksen pohjalta niin suuri, kuin se oli 15-vuotiaiden Pisa-testeiss\u00e4. Tutkimuksen suppeuden vuoksi lis\u00e4tutkimuksia vaaditaan t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen pohjalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jere Hokkanen (jetuhokk) on 2015-06-01 08:02:26.943349. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-01T08:02:27Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506012121.pdf: 682897 bytes, checksum: 48818df8d9027471813b4316f26b4d50 (MD5)\r\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: cb664425391d9e94265a8fa2622f96da (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-01T08:02:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506012121.pdf: 682897 bytes, checksum: 48818df8d9027471813b4316f26b4d50 (MD5)\r\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: cb664425391d9e94265a8fa2622f96da (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Metacognition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Reading", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "High School", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Reading Strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Metacognitive", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MARSI", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Gender Differences", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Secondary to Tertiary", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506012121", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-01T08:02:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46139
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2bedade4-a99c-43b4-8c1c-0c7854f782cb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506012121.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hokkanen, Jere Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students Metacognition Reading High School EFL Reading Strategies Metacognitive MARSI Gender Differences Secondary to Tertiary English Englannin kieli
title Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students
title_full Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students
title_fullStr Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students
title_full_unstemmed Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students
title_short Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students
title_sort assessing the metacognitive reading awareness of finnish high school students
title_txtP Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students
topic Metacognition Reading High School EFL Reading Strategies Metacognitive MARSI Gender Differences Secondary to Tertiary English Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli English Gender Differences High School MARSI Metacognition Metacognitive Reading Reading Strategies Secondary to Tertiary
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46139 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506012121
work_keys_str_mv AT hokkanenjere assessingthemetacognitivereadingawarenessoffinnishhighschoolstudents