Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden opiskelumotivaatiota odotusarvo-teorian viitekehyksessä. Oppiainekohtaisia odotuksia ja arvostuksia tarkasteltaessa vertailtiin erityisesti musiikkia ja luki-on ylioppilaskirjoituksiin tähtääviä oppiaineita. Poh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaakkola, Tanjaana
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Musiikin laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Music, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46100
_version_ 1828193111903305728
author Jaakkola, Tanjaana
author2 Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jaakkola, Tanjaana Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jaakkola, Tanjaana Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jaakkola, Tanjaana
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden opiskelumotivaatiota odotusarvo-teorian viitekehyksessä. Oppiainekohtaisia odotuksia ja arvostuksia tarkasteltaessa vertailtiin erityisesti musiikkia ja luki-on ylioppilaskirjoituksiin tähtääviä oppiaineita. Pohjatiedoiksi selvittiin myös lukion musiikkilinjalaisten nykyisiä ammat-tihaaveita ja sitä, oliko musiikinopiskeluun suhtautuminen ammatti- vai harrastussuuntautunutta. Tutkimuksen viitekehyksenä oli Ecclesin ja Wigfieldin odotusarvoteoria, jonka mukaan oppimismotivaatio koostuu op-piainekohtaisista odotuksista ja arvostuksista. Odotukset selittävät opinnoissa suoriutumista, kun taas arvostukset vaikut-tavat siihen, mitä tehtäviä ja opintoja valitaan suoritettaviksi. Odotusarvoja tarkasteltiin viiden eri motivaation rakenne-osan kannalta: kykyuskomukset ja menestysodotukset, saavutusarvo, kiinnostusarvo, hyötyarvo ja kulut. Tutkimusai-neisto kerättiin lomakekyselyllä Schildtin lukion auditoriossa järjestetyssä aineistonkeruutilaisuudessa tammikuussa 2015. Tutkimukseen osallistui 54 Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijaa. Tutkimuksen tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin toistettujen mittausten varianssianalyysiä ja kaksisuuntaista varianssianalyysiä. Schildtin lukion musiikkilinjalaiset olivat motivoituneita opiskelemaan sekä musiikkia että muita lukion oppiaineita. As-teikolla 1–5 mitattuna kaikkien oppiaineiden motivaatiorakenteet olivat asteikon puolenvälin yläpuolella. Odotusarvon rakenneosien tarkastelussa musiikkin tulokset osoittautuivat selvästi muita oppiaineita korkeammiksi.. Ainoastaan vie-raan kielen opiskelun hyötyarvo oli yhtä korkea kuin musiikin hyötyarvo. Lukuaineiden menestysodotukset laskivat luki-on edetessä. Arvostusten osalta musiikkilinjalaisten välillä havaittiin oppiaineiden kohdalla tilastollinen ero sen suhteen, haaveilivatko he musiikkialan vai muun alan ammatista. Musiikki oli tärkeää kaikille, mutta erityisesti niille opiskelijoille, jotka haaveilivat musiikkialan jatko-opinnoista. Vajaa puolet vastanneista haaveili musiikkialan ammatista, mutta enemmistöllä heistäkin oli myös muiden alojen ammattihaaveita. Yli 2/3 vastanneista piti musiikkilinjalla opiskelua hyö-dyllisenä tulevaa työelämää ajatellen. Yhtä moni vastaaja ilmoitti alkuperäiseksi musiikkilinjalle hakeutumisen syyksi halun harrastaa musiikkia lukion ohella. Tämä tutkimus osoitti, että painotettuun musiikinopiskeluun osallistuvat lukiolaiset ovat erittäin motivoituneita opiskele-maan. Mahdollisuus valita itseä kiinnostavia oppisisältöjä lisää oppimismotivaatiota ja sitoutumista koulunkäyntiin. Pai-notetun opiskelun mahdollistavat oppilaitokset ovat siten tärkeitä ja arvokkaita oppimismotivaation ylläpitäjiä kaikilla kouluasteilla, peruskoulu mukaan lukien.
first_indexed 2024-09-11T08:51:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaakkola, Tanjaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-28T09:53:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-28T09:53:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46100", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden opiskelumotivaatiota odotusarvo-teorian viitekehyksess\u00e4. Oppiainekohtaisia odotuksia ja arvostuksia tarkasteltaessa vertailtiin erityisesti musiikkia ja luki-on ylioppilaskirjoituksiin t\u00e4ht\u00e4\u00e4vi\u00e4 oppiaineita. Pohjatiedoiksi selvittiin my\u00f6s lukion musiikkilinjalaisten nykyisi\u00e4 ammat-tihaaveita ja sit\u00e4, oliko musiikinopiskeluun suhtautuminen ammatti- vai harrastussuuntautunutta.\r\n\r\nTutkimuksen viitekehyksen\u00e4 oli Ecclesin ja Wigfieldin odotusarvoteoria, jonka mukaan oppimismotivaatio koostuu op-piainekohtaisista odotuksista ja arvostuksista. Odotukset selitt\u00e4v\u00e4t opinnoissa suoriutumista, kun taas arvostukset vaikut-tavat siihen, mit\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 ja opintoja valitaan suoritettaviksi. Odotusarvoja tarkasteltiin viiden eri motivaation rakenne-osan kannalta: kykyuskomukset ja menestysodotukset, saavutusarvo, kiinnostusarvo, hy\u00f6tyarvo ja kulut. Tutkimusai-neisto ker\u00e4ttiin lomakekyselyll\u00e4 Schildtin lukion auditoriossa j\u00e4rjestetyss\u00e4 aineistonkeruutilaisuudessa tammikuussa 2015. Tutkimukseen osallistui 54 Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijaa. Tutkimuksen tilastollisina analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin toistettujen mittausten varianssianalyysi\u00e4 ja kaksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4.\r\n\r\nSchildtin lukion musiikkilinjalaiset olivat motivoituneita opiskelemaan sek\u00e4 musiikkia ett\u00e4 muita lukion oppiaineita. As-teikolla 1\u20135 mitattuna kaikkien oppiaineiden motivaatiorakenteet olivat asteikon puolenv\u00e4lin yl\u00e4puolella. Odotusarvon rakenneosien tarkastelussa musiikkin tulokset osoittautuivat selv\u00e4sti muita oppiaineita korkeammiksi.. Ainoastaan vie-raan kielen opiskelun hy\u00f6tyarvo oli yht\u00e4 korkea kuin musiikin hy\u00f6tyarvo. Lukuaineiden menestysodotukset laskivat luki-on edetess\u00e4. Arvostusten osalta musiikkilinjalaisten v\u00e4lill\u00e4 havaittiin oppiaineiden kohdalla tilastollinen ero sen suhteen, haaveilivatko he musiikkialan vai muun alan ammatista. Musiikki oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kaikille, mutta erityisesti niille opiskelijoille, jotka haaveilivat musiikkialan jatko-opinnoista. Vajaa puolet vastanneista haaveili musiikkialan ammatista, mutta enemmist\u00f6ll\u00e4 heist\u00e4kin oli my\u00f6s muiden alojen ammattihaaveita. Yli 2/3 vastanneista piti musiikkilinjalla opiskelua hy\u00f6-dyllisen\u00e4 tulevaa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 ajatellen. Yht\u00e4 moni vastaaja ilmoitti alkuper\u00e4iseksi musiikkilinjalle hakeutumisen syyksi halun harrastaa musiikkia lukion ohella.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti, ett\u00e4 painotettuun musiikinopiskeluun osallistuvat lukiolaiset ovat eritt\u00e4in motivoituneita opiskele-maan. Mahdollisuus valita itse\u00e4 kiinnostavia oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 lis\u00e4\u00e4 oppimismotivaatiota ja sitoutumista koulunk\u00e4yntiin. Pai-notetun opiskelun mahdollistavat oppilaitokset ovat siten t\u00e4rkeit\u00e4 ja arvokkaita oppimismotivaation yll\u00e4pit\u00e4ji\u00e4 kaikilla kouluasteilla, peruskoulu mukaan lukien.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tanjaana Jaakkola (vitajaak) on 2015-05-28 09:53:37.091953. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-28T09:53:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505282081.pdf: 869383 bytes, checksum: 655c140374c3bc1be29044a15b01f9be (MD5)\r\nlicense.html: 4905 bytes, checksum: c91195ab98fc80e9935811123d321b0d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-28T09:53:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505282081.pdf: 869383 bytes, checksum: 655c140374c3bc1be29044a15b01f9be (MD5)\r\nlicense.html: 4905 bytes, checksum: c91195ab98fc80e9935811123d321b0d (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (88 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkilukiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505282081", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-28T09:53:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46100
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:17Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f945104f-3e38-4289-be3f-7d1f75eb6154\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505282081.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaakkola, Tanjaana Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä musiikkilukiot Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education 3052 103 oppiminen motivaatio opiskelumotivaatio musiikki lukio musiikkiluokat
title Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä
title_full Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä
title_fullStr Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä
title_full_unstemmed Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä
title_short Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä
title_sort schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014 2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä
title_txtP Schildtin lukion musiikkilinjan opiskelijoiden oppiainekohtainen opiskelumotivaatio lukuvuonna 2014-2015 odotusarvoteorian viitekehyksessä
topic musiikkilukiot Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education 3052 103 oppiminen motivaatio opiskelumotivaatio musiikki lukio musiikkiluokat
topic_facet 103 3052 Luokanopettajakoulutus Music Education Musiikkikasvatus Teacher Education lukio motivaatio musiikki musiikkilukiot musiikkiluokat opiskelumotivaatio oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46100 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505282081
work_keys_str_mv AT jaakkolatanjaana schildtinlukionmusiikkilinjanopiskelijoidenoppiainekohtainenopiskelumotivaatiol