Classroom context's influence on students' willingness to communicate a study of upper secondary school students' views

Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan oppilaiden ja opiskelijoiden halukkuudesta puhua vieraita kieliä, tässä tapauksessa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kostiainen, Essi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46092
_version_ 1826225756561211392
author Kostiainen, Essi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kostiainen, Essi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kostiainen, Essi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kostiainen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan oppilaiden ja opiskelijoiden halukkuudesta puhua vieraita kieliä, tässä tapauksessa erityisesti englantia, ei suomalaisessa kontekstissa ole tutkimustietoa. Kielen opettamisen kannalta olisi kuitenkin tärkeää ymmärtää, miten oppilaat ja opiskelijat kokevat oman halukkuuteensa puhua englantia, ja miten erilaiset tilanteet oppitunnilla siihen vaikuttavat. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää suomalaisten lukiolaisten halukkuutta puhua englantia erityisesti oppitunnilla, sekä miten opiskelijat kokevat erilaisten luokkahuonetilanteiden vaikuttavan tähän halukkuuteen. Tutkimuksella halutaan selvittää myös vuonna 2009 lukion opetussuunnitelman perusteisiin lisätyn valinnaisen suullisen kielitaidon kurssin vaikutusta opiskelijoiden halukkuuteen puhua englantia. Tutkimuksen aineisto kerättiin Etelä-Suomessa sijaitsevassa lukiossa kyselylomakkeella, johon vastasi 73 lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijaa. Kyselylomake sisälsi 26 monivalintaväittämää, sekä yhden avoimen kysymyksen, ja se mittasi sekä vastaajien halukkuutta puhua englantia eri tilanteissa luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella, sekä erilaisia tekijöitä, joilla luokkatilanteessa voisi olla vaikutusta tähän halukkuuteen, kuten keskustelukumppaneiden määrä ja opettajan läsnäolo tilanteessa. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti SPSS-tilasto-ohjelman avulla, lukuun ottamatta avoimen kysymyksen vastauksia, jotka analysoitiin kvalitatiivisesti. Tutkimuksessa selvisi, että yleisesti ottaen opiskelijat ovat jokseenkin halukkaita puhumaan englantia sekä oppitunneilla että niiden ulkopuolella. Oppitunnilla halukkuus on suurinta tilanteissa, joissa keskustelukumppaneita ei ole montaa. Vastaavasti halukkuus on pienintä, kun tilanteessa on mukana koko opetusryhmä. Monen vastaajan kohdalla myös esimerkiksi keskustelun aihe, keskustelukumppaneiden tunteminen sekä opettajan läsnäolo olivat vaikuttavina tekijöinä heidän halukkuudessaan puhua englantia oppitunnilla. Tulokset siitä, ovatko opiskelijat halukkaampia puhumaan englantia oppitunnilla vai sen ulkopuolella jäivät ristiriitaisiksi. Lisätutkimukselle olisi tarvetta vielä sekä muiden oppijaryhmien, esimerkiksi yläkouluikäisten halukkuudessa puhua, että lukiolaisten halukkuuden tutkimuksessa eri tutkimusmenetelmää käyttäen. Esimerkiksi havainnointitutkimuksella saataisiin täsmällisempää tietoa opiskelijoiden todellisesta toiminnasta, verrattuna tämän tutkimuksen aineistoon, jossa opiskelijat itse arvioivat omaa toimintaansa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kostiainen, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-27T14:59:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-27T14:59:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474398", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46092", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kieliss\u00e4 sek\u00e4 asenteita sit\u00e4 kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. M\u00e4kel\u00e4 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan oppilaiden ja opiskelijoiden halukkuudesta puhua vieraita kieli\u00e4, t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa erityisesti englantia, ei suomalaisessa kontekstissa ole tutkimustietoa. Kielen opettamisen kannalta olisi kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten oppilaat ja opiskelijat kokevat oman halukkuuteensa puhua englantia, ja miten erilaiset tilanteet oppitunnilla siihen vaikuttavat. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena onkin selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten lukiolaisten halukkuutta puhua englantia erityisesti oppitunnilla, sek\u00e4 miten opiskelijat kokevat erilaisten luokkahuonetilanteiden vaikuttavan t\u00e4h\u00e4n halukkuuteen. Tutkimuksella halutaan selvitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s vuonna 2009 lukion opetussuunnitelman perusteisiin lis\u00e4tyn valinnaisen suullisen kielitaidon kurssin vaikutusta opiskelijoiden halukkuuteen puhua englantia.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Etel\u00e4-Suomessa sijaitsevassa lukiossa kyselylomakkeella, johon vastasi 73 lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijaa. Kyselylomake sis\u00e4lsi 26 monivalintav\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4, sek\u00e4 yhden avoimen kysymyksen, ja se mittasi sek\u00e4 vastaajien halukkuutta puhua englantia eri tilanteissa luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella, sek\u00e4 erilaisia tekij\u00f6it\u00e4, joilla luokkatilanteessa voisi olla vaikutusta t\u00e4h\u00e4n halukkuuteen, kuten keskustelukumppaneiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja opettajan l\u00e4sn\u00e4olo tilanteessa. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti SPSS-tilasto-ohjelman avulla, lukuun ottamatta avoimen kysymyksen vastauksia, jotka analysoitiin kvalitatiivisesti.\r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 yleisesti ottaen opiskelijat ovat jokseenkin halukkaita puhumaan englantia sek\u00e4 oppitunneilla ett\u00e4 niiden ulkopuolella. Oppitunnilla halukkuus on suurinta tilanteissa, joissa keskustelukumppaneita ei ole montaa. Vastaavasti halukkuus on pienint\u00e4, kun tilanteessa on mukana koko opetusryhm\u00e4. Monen vastaajan kohdalla my\u00f6s esimerkiksi keskustelun aihe, keskustelukumppaneiden tunteminen sek\u00e4 opettajan l\u00e4sn\u00e4olo olivat vaikuttavina tekij\u00f6in\u00e4 heid\u00e4n halukkuudessaan puhua englantia oppitunnilla. Tulokset siit\u00e4, ovatko opiskelijat halukkaampia puhumaan englantia oppitunnilla vai sen ulkopuolella j\u00e4iv\u00e4t ristiriitaisiksi. \r\n\r\nLis\u00e4tutkimukselle olisi tarvetta viel\u00e4 sek\u00e4 muiden oppijaryhmien, esimerkiksi yl\u00e4kouluik\u00e4isten halukkuudessa puhua, ett\u00e4 lukiolaisten halukkuuden tutkimuksessa eri tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Esimerkiksi havainnointitutkimuksella saataisiin t\u00e4sm\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tietoa opiskelijoiden todellisesta toiminnasta, verrattuna t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistoon, jossa opiskelijat itse arvioivat omaa toimintaansa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Essi Kostiainen (eskakost) on 2015-05-27 14:59:50.360318. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-27T14:59:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505272070.pdf: 477433 bytes, checksum: 757c63f3ead3348b059a8d854277a5d3 (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: 402a98af6a430fce2febcb96afe87ca1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-27T14:59:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505272070.pdf: 477433 bytes, checksum: 757c63f3ead3348b059a8d854277a5d3 (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: 402a98af6a430fce2febcb96afe87ca1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (76 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "willingness to communicate", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505272070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-27T14:59:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46092
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3728e30a-7279-4ca7-8e2a-7a64531b82ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505272070.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kostiainen, Essi Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views oral skills willingness to communicate upper secondary school second language learning Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito englannin kieli kielen oppiminen lukio
title Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
title_full Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
title_fullStr Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
title_full_unstemmed Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
title_short Classroom context's influence on students' willingness to communicate
title_sort classroom context s influence on students willingness to communicate a study of upper secondary school students views
title_sub a study of upper secondary school students' views
title_txtP Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
topic oral skills willingness to communicate upper secondary school second language learning Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito englannin kieli kielen oppiminen lukio
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli kielen oppiminen lukio oral skills second language learning suullinen kielitaito upper secondary school willingness to communicate
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46092 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505272070
work_keys_str_mv AT kostiainenessi classroomcontextsinfluenceonstudentswillingnesstocommunicateastudyofuppersecondar