Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa

Tässä tutkimuksessa määriteltiin tutkimukselliset demonstraatiot sekä selvitettiin kirjallisuuden pohjalta erilaisia perusteluita esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. Lisäksi selvitettiin hyvän demonstraation kriteerejä sekä erilaisia tapoja esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. D...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahola-Olli, Timo
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46066
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa määriteltiin tutkimukselliset demonstraatiot sekä selvitettiin kirjallisuuden pohjalta erilaisia perusteluita esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. Lisäksi selvitettiin hyvän demonstraation kriteerejä sekä erilaisia tapoja esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. Demonstraatioiden tekemiselle löydettiin erilaisia perusteluita. Näitä olivat muun muassa taloudelliset perusteet, demonstraatioiden opettava vaikutus, opetuksen monimuotoistaminen sekä demonstraatioiden opiskelijoita motivoiva vaikutus. Kirjallisuudesta kävi ilmi, että demonstraatioiden opetuskäyttöön on runsaasti perusteluita ja demonstraatioita pidetäänkin kemian opetuksen yhtenä perusmuotona. Hyvän demonstraation kriteerit selvitettiin ja koottiin yhteen. Hyvä demonstraatio pitää sisällään kognitiivisen konfliktin, sekä on rakenteeltaan monivaiheinen. Lisäksi demonstraatio on selkeä ja sillä on selkeä tarkoitus oppitunnilla ja kurssilla. Kirjallisuudesta löydettiin myös muutamia esimerkkejä konkreettisista demonstraatioista, jotka täyttävät hyvän demonstraation kriteerit. Erilaisia keinoja esittää demonstraatioita sekä niiden pedagogisia perusteita löydettiin kirjallisuudesta runsaasti. Lisäksi koottiin erilaisia vinkkejä, kuinka suunnitella ja esittää demonstraatio oppimista edistävällä tavalla. Tutkimuksessa tutustuttiin myös videoitujen demonstraatioiden käyttöön kemian opetuksessa. Kokeellisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin kirjallisen osuuden tietojen avulla lukion ensimmäiselle kemian kurssille tutkimuksellisia demonstraatio-opetuskertoja. Näiltä opetuskerroilta selvitettiin lomakkeiden avulla opiskelijoiden kemian osaamista kurssin aikana, sekä kurssin lopussa kurssikokeessa. Lisäksi kurssin lopussa opiskelijat osallistuivat kyselylomaketutkimukseen, jossa selvitettiin opiskelijoiden mielipiteitä demonstraatioista sekä niiden vaikutuksesta oppimiseen ja opiskelumotivaatioon. Kokeellisessa osassa selvisi, että demonstraatioilla on positiivinen vaikutus opiskelijoiden opiskelumotivaatioon sekä opiskelijoiden mielestä demonstraatiot opettavat heille kemiaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että demonstraatio-opetusta saaneet opiskelijat saivat paremmat arvosanat kurssikokeesta ja erikseen suunnitellusta kokeellisesta tehtävästä.