Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan

Tutkin kandidaatintutkielmassani millaisena kaksi aikuista suomi toisena kielenä (S2) -oppijaa kokee tähän asti saamansa suomen kielen opetuksen ja oman toimijuutensa suomen kielen oppijana. Informantteina tutkielmassani on kaksi aikuista S2-oppijaa. Aihe on ajankohtainen, sillä lisääntynyt maaha...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Takala, Nea
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46059
_version_ 1826225809311924224
author Takala, Nea
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Takala, Nea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Takala, Nea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Takala, Nea
datasource_str_mv jyx
description Tutkin kandidaatintutkielmassani millaisena kaksi aikuista suomi toisena kielenä (S2) -oppijaa kokee tähän asti saamansa suomen kielen opetuksen ja oman toimijuutensa suomen kielen oppijana. Informantteina tutkielmassani on kaksi aikuista S2-oppijaa. Aihe on ajankohtainen, sillä lisääntynyt maahanmuutto on saanut aikaan sen, että S2-oppijoiden määrä kasvaa jatkuvasti. Tutkielmassani pyrin vastaamaan kysymyksiin millaisena aikuinen S2-oppija kokee tähänastisen oppijapolkunsa ja oppijaminänsä, millaisena aikuinen S2-oppija kokee saamansa suomen kielen opetuksen ja toimijuutensa oppijana sekä mitä S2-oppija muuttaisi suomen kielen opetuksessa ja omassa oppijuudessaan. Tutkielmani linkittyy moniin S2-oppijoita käsitelleisiin tutkimukseen (mm. Korhonen 2012 ja Salmela 2011). Analysoinnissa hyödynsin muun muassa edellä mainittujen tutkimusten tuloksia vertailussa saamiini tuloksiin. Toteutin tutkimukseni tapaustutkimuksena. Aineiston analysoinnissa käytin apuna laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Sen avulla pyrin rakentamaan vastauksista yhtenäisen kokonaisuuden. Haastatteluista nousivat esiin viisi teemaa, joita lähdin analysoimaan tarkemmin. S2-oppijoiden vastauksista välittyi, että heidän toimijuutensa oli muuttunut opintojen kuluessa, kun taitotaso parantui. Opintojen alussa molemmat informantit kertoivat opiskelleensa suomen kieltä vielä iltaisin vapaaehtoisesti kotona. He myös käyttivät oppimisen tukena muun muassa sanakirjoja ja internetin käännöspalveluja. Kielitaidon karttuessa myös kielenkäyttö lisääntyi vapaa-ajalla. Kumpikin informanteista koki, että suomen kielen käyttö lisääntyi positiivisen palautteen myötä. Positiivinen palaute rohkaisi käyttämään kieltä koulun ulkopuolella, vaikka he tiedostivatkin kielitaidossa vielä olevan puutteita. Koulun ulkopuolella haasteeksi nousi kuitenkin puhekieli. Informanttien oli haastavaa ymmärtää puhekieltä, koska oppiminen oli tapahtunut yleiskielellä. Heidän mielestään opetuksessa oli kuitenkin parempi hyödyntää yleiskieltä, koska se tarjosi vankemman pohjan kielitaidon rakentumiselle.
first_indexed 2015-05-26T20:05:58Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Takala, Nea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-26T07:30:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-26T07:30:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46059", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin kandidaatintutkielmassani millaisena kaksi aikuista suomi toisena kielen\u00e4 (S2) -oppijaa kokee\r\nt\u00e4h\u00e4n asti saamansa suomen kielen opetuksen ja oman toimijuutensa suomen kielen oppijana.\r\nInformantteina tutkielmassani on kaksi aikuista S2-oppijaa. Aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt\r\nmaahanmuutto on saanut aikaan sen, ett\u00e4 S2-oppijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvaa jatkuvasti. Tutkielmassani\r\npyrin vastaamaan kysymyksiin millaisena aikuinen S2-oppija kokee t\u00e4h\u00e4nastisen oppijapolkunsa ja\r\noppijamin\u00e4ns\u00e4, millaisena aikuinen S2-oppija kokee saamansa suomen kielen opetuksen ja toimijuutensa\r\noppijana sek\u00e4 mit\u00e4 S2-oppija muuttaisi suomen kielen opetuksessa ja omassa oppijuudessaan.\r\nTutkielmani linkittyy moniin S2-oppijoita k\u00e4sitelleisiin tutkimukseen (mm. Korhonen 2012\r\nja Salmela 2011). Analysoinnissa hy\u00f6dynsin muun muassa edell\u00e4 mainittujen tutkimusten tuloksia\r\nvertailussa saamiini tuloksiin. Toteutin tutkimukseni tapaustutkimuksena. Aineiston analysoinnissa\r\nk\u00e4ytin apuna laadullista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Sen avulla pyrin rakentamaan vastauksista\r\nyhten\u00e4isen kokonaisuuden. Haastatteluista nousivat esiin viisi teemaa, joita l\u00e4hdin analysoimaan\r\ntarkemmin. S2-oppijoiden vastauksista v\u00e4littyi, ett\u00e4 heid\u00e4n toimijuutensa oli muuttunut opintojen\r\nkuluessa, kun taitotaso parantui. Opintojen alussa molemmat informantit kertoivat opiskelleensa\r\nsuomen kielt\u00e4 viel\u00e4 iltaisin vapaaehtoisesti kotona. He my\u00f6s k\u00e4yttiv\u00e4t oppimisen tukena\r\nmuun muassa sanakirjoja ja internetin k\u00e4\u00e4nn\u00f6spalveluja. Kielitaidon karttuessa my\u00f6s kielenk\u00e4ytt\u00f6\r\nlis\u00e4\u00e4ntyi vapaa-ajalla. Kumpikin informanteista koki, ett\u00e4 suomen kielen k\u00e4ytt\u00f6 lis\u00e4\u00e4ntyi positiivisen\r\npalautteen my\u00f6t\u00e4. Positiivinen palaute rohkaisi k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4 koulun ulkopuolella, vaikka\r\nhe tiedostivatkin kielitaidossa viel\u00e4 olevan puutteita. Koulun ulkopuolella haasteeksi nousi kuitenkin\r\npuhekieli. Informanttien oli haastavaa ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 puhekielt\u00e4, koska oppiminen oli tapahtunut\r\nyleiskielell\u00e4. Heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n opetuksessa oli kuitenkin parempi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yleiskielt\u00e4, koska se\r\ntarjosi vankemman pohjan kielitaidon rakentumiselle.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nea Takala (nesutaka) on 2015-05-26 07:30:34.413228. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-26T07:30:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505262028.pdf: 433689 bytes, checksum: 2e64f37208405deab5f8b54d8fadfb19 (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: ff91d8a70cb761d2c9fa50cab4931e74 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-26T07:30:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505262028.pdf: 433689 bytes, checksum: 2e64f37208405deab5f8b54d8fadfb19 (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: ff91d8a70cb761d2c9fa50cab4931e74 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielen\u00e4 -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505262028", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-26T07:30:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46059
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/00704981-722b-47ac-b4b4-f32b1581862c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505262028.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Takala, Nea Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan Finnish Suomen kieli
title Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan
title_full Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan
title_fullStr Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan
title_full_unstemmed Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan
title_short Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan
title_sort kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä opetuksesta ja omasta oppijuudestaan
title_txtP Kahden oppijan kokemuksia suomi toisena kielenä -opetuksesta ja omasta oppijuudestaan
topic Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46059 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505262028
work_keys_str_mv AT takalanea kahdenoppijankokemuksiasuomitoisenakielenäopetuksestajaomastaoppijuudestaan