Musiikintunneilta potkua musiikin harrastamiseen

Tämä tutkielma sisältää tutkimista ja pohtimista peruskoulun musiikinopetukseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut Suomen peruskoulujen musiikinopetuksesta, sen menneestä sekä nykyisestä tilasta ja millainen vaikutus sillä on nykypäivän musiikilliseen elämään. Tämä kandi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkelä, Artturi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46049
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä tutkielma sisältää tutkimista ja pohtimista peruskoulun musiikinopetukseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut Suomen peruskoulujen musiikinopetuksesta, sen menneestä sekä nykyisestä tilasta ja millainen vaikutus sillä on nykypäivän musiikilliseen elämään. Tämä kandidaatintutkielma on myös esimakua tulevaa pro-gradu tutkielmaani varten. Tässä tutkielmassa pohdin peruskoulun musiikinopetuksen ja musiikin harrastamisen yhteyksiä tutkimuksien, perusopetuksen opetussuunnitelmien ja oman kyselyni muodossa. Sisällön kerääminen ja ajatustyö kandidaatintutkielmaani varten on ollut käynnissä tiedostamattani ja tiedostaen koko yliopistossa olo aikani, mutta varsinainen kirjoitustyö on sijoittunut lukukaudelle 2014 – 2015. Tutkielmaani paneutuessa olen saanut tietää miten peruskoulun musiikinopetus toimii ja kuinka sitä pyritään ohjailemaan peruskoulun opetussuunnitelmien perusteilla. Olen löytänyt myös mielenkiintoisia yhteyksiä peruskoulun musiikinopetuksen ja koulun ulkopuolisen musiikin harrastamiseen liittyen.