Videogames and L2 learning opportunities does the amount of digital gaming show in increased English proficiency among Finnish upper comprehensive school Students?

Digitaalisten pelien pelaaminen on edelleen varsinkin nuorten suomalaisten keskuudessa yleinen harrastus. Mediana pelit tarjoavat monille kosketuksen englannin kieleen vapaa-ajallakin, ja tällaisesta informaalista koulun ulkopuolisesta englannin kielestä on tutkimusten mukaan suurta hyötyä kie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hartikainen, Tuomas
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46043
Kuvaus
Yhteenveto:Digitaalisten pelien pelaaminen on edelleen varsinkin nuorten suomalaisten keskuudessa yleinen harrastus. Mediana pelit tarjoavat monille kosketuksen englannin kieleen vapaa-ajallakin, ja tällaisesta informaalista koulun ulkopuolisesta englannin kielestä on tutkimusten mukaan suurta hyötyä kieltenopiskelijalle. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin keskisuomalaisten yhdeksäsluokkalaisten (N=34) videopelien pelaamisen yhteyttä englannin kielitaitoon, jota arvioitiin oppilaiden kolmen viimeisimmän englannin kurssiarvosanan keskiarvolla, sekä pienellä synonyymien yhdistelytestillä. Oppilaiden videopeliharrastusta sekä muita koulun ulkopuolisia englanninkielisiä harrastuksia kartoitettiin kyselyllä. Kysely toteutettiin oppilaiden englannin tunnin aikana. Vaikka aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa pelaamisen ja englannin taidon välillä on pystytty löytämään positiivinen korrelaatio, tässä tutkimuksessa näin ei käynyt. Tulokset osoittivat, että vaikka paljon pelaavat oppilaat näyttivätkin käyttävän englannin kieltä paljon enemmän pelatessaan kuin vähän pelaavat oppilaat, heidän englannin kielen taitonsa eivät kuitenkaan olleet yhtä korkealla tasolla. Korrelaatiot pelaamiseen käytetyn viikottaisen ajan sekä englanninkielen arvosanojen ja synonyymitestin tulosten välillä olivat negatiiviisia, joskaan eivät tilastollisesti merkittäviä. Tutkimustulosten luotettavuus ja yleistettävyys kärsivät pienestä otannasta ja siitä, että pelaajat jakaantuivat melko paljolti vähän pelaaviin tyttöihin ja paljon pelaaviin poikiin. Tyttöjen yleinen parempi koulumenestys saattoi vaikuttaa ratkaisevasti tuloksiin. Mikäli luotettavampaa tietoa digitaalisten pelien positiivisesta vaikutuksesta kieltenoppimiseen Suomalaisten yläastelaisten keskuudessa halutaan saada, on kerättävä tietoa suuremmalta joukolta.