Itsestään selvä valinta? peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua

Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee yhdeksäsluokkalaisten puhetta toisen asteen koulutusvalinnasta ja siinä esiintyviä kulttuurisia merkityksiä. Merkityksiä tarkastellaan ohjauksen näkökulmasta suhteessa sekä aikaisempaan koulutussosiologiseen tutkimukseen perhetaustan vaikutuksesta koulutusvalint...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pietinen, Saara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45893
_version_ 1828193111385309184
author Pietinen, Saara
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pietinen, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pietinen, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pietinen, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee yhdeksäsluokkalaisten puhetta toisen asteen koulutusvalinnasta ja siinä esiintyviä kulttuurisia merkityksiä. Merkityksiä tarkastellaan ohjauksen näkökulmasta suhteessa sekä aikaisempaan koulutussosiologiseen tutkimukseen perhetaustan vaikutuksesta koulutusvalintaan että perhetaustan ja luokan kulttuurisina prosesseina käsitteellistäviin tutkimuksiin ja teorioihin. Tutkimuksen aineisto koostuu helsinkiläisessä koulussa tehdyistä yhdeksäsluokkalaisten haastatteluista ja lähestymistapa on diskurssianalyyttinen. Haastattelupuheesta paikannetaan eri tulkintarepertuaareja ja tapoja käyttää näitä puheessa. Yhdeksäsluokkalaisten puheesta nostetaan esiin viisi eri tulkintarepertuaaria: koulutuksen hyödyllisyys -repertuaari, yksilöllisyysrepertuaari, vastuullisuusrepertuaari, käytäntö vastaan teoria -repertuaari sekä amis vastaan lukio -repertuaari. Diskurssianalyysin avulla osoitetaan, miten näiden repertuaarien käyttö puheessa erottelee ammatillista ja lukiokoulutusta sekä rakentaa näiden välille hierarkiaa ja miten puhujat positioivat itseään suhteessa näihin merkityksiin tuottaen kuvaa itsestään tietynlaisina valitsijoina. Diskurssianalyyttinen lähestymistapa osoittautui ohjauksen näkökulmasta hyödylliseksi tavaksi tarkastella koulutusvalintapuhetta. Jatkotutkimuksella voitaisiin saada tarkempi kuva yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalintaan liittämistä kulttuurisista merkityksistä ja niiden käytöstä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:39Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Penttinen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietinen, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-13T12:42:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-13T12:42:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473599", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45893", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma tarkastelee yhdeks\u00e4sluokkalaisten puhetta toisen asteen koulutusvalinnasta ja siin\u00e4 esiintyvi\u00e4 kulttuurisia merkityksi\u00e4. Merkityksi\u00e4 tarkastellaan ohjauksen n\u00e4k\u00f6kulmasta suhteessa sek\u00e4 aikaisempaan koulutussosiologiseen tutkimukseen perhetaustan vaikutuksesta koulutusvalintaan ett\u00e4 perhetaustan ja luokan kulttuurisina prosesseina k\u00e4sitteellist\u00e4viin tutkimuksiin ja teorioihin.\r\nTutkimuksen aineisto koostuu helsinkil\u00e4isess\u00e4 koulussa tehdyist\u00e4 yhdeks\u00e4sluokkalaisten haastatteluista ja l\u00e4hestymistapa on diskurssianalyyttinen. Haastattelupuheesta paikannetaan eri tulkintarepertuaareja ja tapoja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 puheessa.\r\nYhdeks\u00e4sluokkalaisten puheesta nostetaan esiin viisi eri tulkintarepertuaaria: koulutuksen hy\u00f6dyllisyys -repertuaari, yksil\u00f6llisyysrepertuaari, vastuullisuusrepertuaari, k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6 vastaan teoria -repertuaari sek\u00e4 amis vastaan lukio -repertuaari. Diskurssianalyysin avulla osoitetaan, miten n\u00e4iden repertuaarien k\u00e4ytt\u00f6 puheessa erottelee ammatillista ja lukiokoulutusta sek\u00e4 rakentaa n\u00e4iden v\u00e4lille hierarkiaa ja miten puhujat positioivat itse\u00e4\u00e4n suhteessa n\u00e4ihin merkityksiin tuottaen kuvaa itsest\u00e4\u00e4n tietynlaisina valitsijoina.\r\nDiskurssianalyyttinen l\u00e4hestymistapa osoittautui ohjauksen n\u00e4k\u00f6kulmasta hy\u00f6dylliseksi tavaksi tarkastella koulutusvalintapuhetta. Jatkotutkimuksella voitaisiin saada tarkempi kuva yhdeks\u00e4sluokkalaisten koulutusvalintaan liitt\u00e4mist\u00e4 kulttuurisista merkityksist\u00e4 ja niiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Pietinen (sasypiet) on 2015-05-13 12:42:53.485968. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-13T12:42:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505131849.pdf: 517166 bytes, checksum: 307035a1d7e318af7f4f1fbc66479c08 (MD5)\r\nlicense.html: 1196 bytes, checksum: 7d7583a83a7be9163fc44be69825f3ad (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-13T12:42:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505131849.pdf: 517166 bytes, checksum: 307035a1d7e318af7f4f1fbc66479c08 (MD5)\r\nlicense.html: 1196 bytes, checksum: 7d7583a83a7be9163fc44be69825f3ad (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutusvalinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opinto-ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskuntaluokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulkintarepertuaarit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4 valinta? : peruskoulun yhdeks\u00e4sluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Peruskoulun yhdeks\u00e4sluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505131849", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-13T12:42:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntaluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45893
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:14Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietinen, Saara Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua koulutusvalinta opinto-ohjaus yhteiskuntaluokka diskurssianalyysi tulkintarepertuaarit Luokanopettajakoulutus Teacher Education Diskurssianalyysi 103 koulutusvalinnat yhteiskuntaluokat
title Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
title_alt Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
title_full Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
title_fullStr Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
title_full_unstemmed Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
title_short Itsestään selvä valinta?
title_sort itsestään selvä valinta peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
title_sub peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
title_txtP Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
topic koulutusvalinta opinto-ohjaus yhteiskuntaluokka diskurssianalyysi tulkintarepertuaarit Luokanopettajakoulutus Teacher Education Diskurssianalyysi 103 koulutusvalinnat yhteiskuntaluokat
topic_facet 103 Diskurssianalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education diskurssianalyysi koulutusvalinnat koulutusvalinta opinto-ohjaus tulkintarepertuaarit yhteiskuntaluokat yhteiskuntaluokka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45893 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505131849
work_keys_str_mv AT pietinensaara itsestäänselvävalintaperuskoulunyhdeksäsluokkalaistenkoulutusvalinnanperusteidendi