“Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties

Inklusiivinen opetus on yleistymässä suomalaisissa kouluissa myös vieraan kielen tunneilla. Oppilaiden hyvin erilaiset taitotasot luovat opettajalle haasteen toteuttaa kaikille sopivaa opetusta samassa tilassa. Lisäksi erilaiset oppimisvaikeudet tulisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa ja tote...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ryösä, Helmi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45881
_version_ 1826225804789415937
author Ryösä, Helmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ryösä, Helmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ryösä, Helmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ryösä, Helmi
datasource_str_mv jyx
description Inklusiivinen opetus on yleistymässä suomalaisissa kouluissa myös vieraan kielen tunneilla. Oppilaiden hyvin erilaiset taitotasot luovat opettajalle haasteen toteuttaa kaikille sopivaa opetusta samassa tilassa. Lisäksi erilaiset oppimisvaikeudet tulisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa ja toteuttaessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisen kyselytutkimuksen avulla suomalaisten vieraan kielen opettajien käyttämiä sekä tehokkaaksi kokemia opetusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto koostuu kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselyyn vastasi 32 vieraan kielen opettajaa eri puolilta Suomea. Tuloksia verrattiin muutamaan tutkimuskirjallisuudessa yleisesti tehokkaaksi todettuun opetusmenetelmään, joita olivat yhteistoiminnallinen oppiminen ja vertaistuutorointi, aistien käyttäminen, muististrategiat ja –säännöt sekä eriyttäminen. Tuloksista löytyi kekseliäitä ja monipuolisia opetusmenetelmiä vieraan kielen tunneille. Tulokset kuitenkin osoittivat myös, että opettajat kokivat eri tasoisille oppilaille opettamisen ajoittain hankalaksi. Kaikki vastaajat kokivat, etteivät olleet saaneet opettajankoulutuksesta riittäviä valmiuksia kohdata oppimisvaikeuksia luokassa. Tulokset kannustavat lisätutkimuksiin teorian ja käytännön menetelmien yhteydestä sekä inklusiiviseen vieraan kielen opetukseen sopivista menetelmistä. Tulokset saattavat myös kannustaa opettajia arvioimaan ja pohtimaan omia opetusmenetelmiään myös oppimisvaikeuksisten oppilaiden näkökulmasta.
first_indexed 2015-05-13T20:01:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvonen, Tuula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ry\u00f6s\u00e4, Helmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-13T08:31:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-13T08:31:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45881", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Inklusiivinen opetus on yleistym\u00e4ss\u00e4 suomalaisissa kouluissa my\u00f6s vieraan kielen tunneilla. Oppilaiden hyvin erilaiset taitotasot luovat opettajalle haasteen toteuttaa kaikille sopivaa opetusta samassa tilassa. Lis\u00e4ksi erilaiset oppimisvaikeudet tulisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa ja toteuttaessa. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 laadullisen kyselytutkimuksen avulla suomalaisten vieraan kielen opettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 sek\u00e4 tehokkaaksi kokemia opetusmenetelmi\u00e4. Tutkimuksen aineisto koostuu kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselyyn vastasi 32 vieraan kielen opettajaa eri puolilta Suomea. Tuloksia verrattiin muutamaan tutkimuskirjallisuudessa yleisesti tehokkaaksi todettuun opetusmenetelm\u00e4\u00e4n, joita olivat yhteistoiminnallinen oppiminen ja vertaistuutorointi, aistien k\u00e4ytt\u00e4minen, muististrategiat ja \u2013s\u00e4\u00e4nn\u00f6t sek\u00e4 eriytt\u00e4minen. \r\n\r\nTuloksista l\u00f6ytyi kekseli\u00e4it\u00e4 ja monipuolisia opetusmenetelmi\u00e4 vieraan kielen tunneille. Tulokset kuitenkin osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 opettajat kokivat eri tasoisille oppilaille opettamisen ajoittain hankalaksi. Kaikki vastaajat kokivat, etteiv\u00e4t olleet saaneet opettajankoulutuksesta riitt\u00e4vi\u00e4 valmiuksia kohdata oppimisvaikeuksia luokassa. \r\n\r\nTulokset kannustavat lis\u00e4tutkimuksiin teorian ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n menetelmien yhteydest\u00e4 sek\u00e4 inklusiiviseen vieraan kielen opetukseen sopivista menetelmist\u00e4. Tulokset saattavat my\u00f6s kannustaa opettajia arvioimaan ja pohtimaan omia opetusmenetelmi\u00e4\u00e4n my\u00f6s oppimisvaikeuksisten oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Helmi Ry\u00f6s\u00e4 (healryos) on 2015-05-13 08:31:36.544048. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-13T08:31:36Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505131836.pdf: 377448 bytes, checksum: 17fede88f9d30d5014aaae7b07fbc77d (MD5)\r\nlicense.html: 4415 bytes, checksum: 7f6ab9fd7c70beef1a36187f34047276 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-13T08:31:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505131836.pdf: 377448 bytes, checksum: 17fede88f9d30d5014aaae7b07fbc77d (MD5)\r\nlicense.html: 4415 bytes, checksum: 7f6ab9fd7c70beef1a36187f34047276 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "general learning difficulties", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inclusive teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cKun p\u00e4\u00e4see irti pulpetista, niin kummasti asiat menev\u00e4t paremmin perille\u201d: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505131836", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-13T08:31:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45881
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:48Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/24923d7f-9d72-4ee3-88f0-a76f04e4ebe7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505131836.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ryösä, Helmi “Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties teaching methods general learning difficulties inclusive teaching English Englannin kieli
title “Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties
title_full “Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties
title_fullStr “Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties “Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties
title_full_unstemmed “Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties “Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties
title_short “Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties
title_sort kun pääsee irti pulpetista niin kummasti asiat menevät paremmin perille teachers perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties
title_txtP “Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties
topic teaching methods general learning difficulties inclusive teaching English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English general learning difficulties inclusive teaching teaching methods
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45881 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505131836
work_keys_str_mv AT ryösähelmi kunpääseeirtipulpetistaniinkummastiasiatmenevätparemminperilleteachersperspectivesofe