Englannin kielisuihkuttelun opetuskokeilu alakoulun toisella vuosiluokalla

Englannin opetus aloitetaan Suomessa yleensä alakoulun kolmannella vuosiluokalla formaalilla kielen opetuksella. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet mahdollistavat kuitenkin englannin opetuksen aloittamisen jo alkuopetuksen aikana. Mikäli kielen opetus aloitetaan alkuopetukses...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kattelus, Marianne, Kovanen, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45869
Description
Summary:Englannin opetus aloitetaan Suomessa yleensä alakoulun kolmannella vuosiluokalla formaalilla kielen opetuksella. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet mahdollistavat kuitenkin englannin opetuksen aloittamisen jo alkuopetuksen aikana. Mikäli kielen opetus aloitetaan alkuopetuksessa, tulisi huomioida oppijan nuori ikä ja korostaa vuorovaikutuksen roolia. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkimme, miten alkuopetuksen toisen vuosiluokan oppilaat osallistuvat kielisuihkutteluopetukseen, tapahtuiko oppimista ja millaisena kielisuihkuttelu näyttäytyi opettajan näkökulmasta. Toteutimme tutkimuksemme toimintatutkimuksena tekemällä opetuskokeilun luokanopettajakoulutuksen viimeisen opetusharjoittelujakson yhteydessä. Suunnittelimme luokalle kielisuihkuttelujakson, jonka toteutimme ja videokuvasimme. Tulokset osoittivat, että oppilaiden osallistuminen kielisuihkutteluun oli aktiivista ja innostunutta. Oppilaat oppivat lyhyen opetusjakson aikana englantia ja he käyttivät vähäistä kielitaitoaan rohkeasti. Opettajalle kielisuihkuttelukokeilu näyttäytyi positiivisena ja helposti toteutettavana. Tutkimuksemme tulosten perusteella englannin opetus voidaan aloittaa alkuopetuksen toisella luokalla kielisuihkuttelun keinoin. Kielisuihkuttelua voidaan toteuttaa eripituisina tuokioina, eri oppimisympäristöissä ja monin erilaisin tavoin silloin kun se tuntuu opettajasta luontevalta. Opetuskokeilusta saadut tulokset ja kokemukset rohkaisevat toteuttamaan kielisuihkuttelua uudestaan tulevaisuudessa.