Yhteenveto: | Englannin opetus aloitetaan Suomessa yleensä alakoulun kolmannella vuosiluokalla
formaalilla kielen opetuksella. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteet mahdollistavat kuitenkin englannin opetuksen aloittamisen
jo alkuopetuksen aikana. Mikäli kielen opetus aloitetaan alkuopetuksessa,
tulisi huomioida oppijan nuori ikä ja korostaa vuorovaikutuksen roolia. Tässä
pro gradu -tutkielmassa tutkimme, miten alkuopetuksen toisen vuosiluokan
oppilaat osallistuvat kielisuihkutteluopetukseen, tapahtuiko oppimista ja millaisena
kielisuihkuttelu näyttäytyi opettajan näkökulmasta.
Toteutimme tutkimuksemme toimintatutkimuksena tekemällä opetuskokeilun
luokanopettajakoulutuksen viimeisen opetusharjoittelujakson yhteydessä.
Suunnittelimme luokalle kielisuihkuttelujakson, jonka toteutimme ja videokuvasimme.
Tulokset osoittivat, että oppilaiden osallistuminen kielisuihkutteluun oli
aktiivista ja innostunutta. Oppilaat oppivat lyhyen opetusjakson aikana englantia
ja he käyttivät vähäistä kielitaitoaan rohkeasti. Opettajalle kielisuihkuttelukokeilu
näyttäytyi positiivisena ja helposti toteutettavana. Tutkimuksemme
tulosten perusteella englannin opetus voidaan aloittaa alkuopetuksen toisella
luokalla kielisuihkuttelun keinoin. Kielisuihkuttelua voidaan toteuttaa eripituisina
tuokioina, eri oppimisympäristöissä ja monin erilaisin tavoin silloin kun se
tuntuu opettajasta luontevalta. Opetuskokeilusta saadut tulokset ja kokemukset
rohkaisevat toteuttamaan kielisuihkuttelua uudestaan tulevaisuudessa.
|