Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa

Taunila, Katriina & Voutila, Essi. 2015. Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme noviisi ja e...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Taunila, Katriina, Voutila, Essi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45851
Kuvaus
Yhteenveto:Taunila, Katriina & Voutila, Essi. 2015. Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme noviisi ja ekspertti liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa. Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää kokeneen ja vastavalmistuneen liikunnanopettajan pedagogista ymmärrystä, ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta sekä opetusmenetelmien käytöstä. Tutkimuksemme on kvalitatiivinen, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluna viidessä eri yläkoulussa syksyllä 2014. Tutkimusaineiston analysoimme laadullisen sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti. Tutkimustuloksina voimme todeta noviisi- ja eksperttiopettajien pitävän lajikeskeisyyden vähenemistä uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 mahdollisuutena uusien liikuntamuotojen tuomiselle osaksi liikunnanopetusta. Tutkittavien mukaan tällä voitaisiin pienentää oppilaiden välisiä tasoeroja koululiikunnassa. Liikuntatuntien suunnittelun osalta sekä noviisi- että eksperttiopettajat pitivät oppilaantuntemusta tärkeänä osana suunnittelutyötä. Eksperttiopettajista poiketen noviisiopettajat nostivat esille onnistumisen kokemusten tarjoamisen opetuksen suunnittelussa, kun taas eksperttiopettajat puhuivat tavoitteiden asettelun tärkeydestä ja ajan riittämättömyydestä suunnittelussa. Opetusmenetelmien käytössä puolestaan sekä noviisi- että eksperttiopettajat mainitsivat opettajajohtoisuuden ja oppilasjohtoisuuden merkityksen toiminnassaan. Johtopäätöksemme mukaisesti noviisiudella tai eksperttiydellä ei ole suurta merkitystä opettajien ajatuksiin liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa.