Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien kokemaa henkistä työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Tarkoituksena oli tarkastella, mitkä tekijät kuormittavat lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista ja mitkä tekijät taas tukevat sitä. Lastentarhanopettajat kohtaav...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gummerus, Pauliina, Kajakulma, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45839
_version_ 1826225810363645952
author Gummerus, Pauliina Kajakulma, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Gummerus, Pauliina Kajakulma, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Gummerus, Pauliina Kajakulma, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Gummerus, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien kokemaa henkistä työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Tarkoituksena oli tarkastella, mitkä tekijät kuormittavat lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista ja mitkä tekijät taas tukevat sitä. Lastentarhanopettajat kohtaavat yhä useammin arvostamattomuutta työtänsä kohtaan sekä yhteiskunnan muutosten tuomia haasteita työssään. Tämän vuoksi on ajankohtaista selvittää, kuinka lastentarhanopettajien työn kuormitustekijät voisi kääntää työn voimavaroiksi. Tämän tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja tutkimusta varten haastateltiin kuutta eriikäistä lastentarhanopettajaa Keski-Suomesta ja Pohjois-Pohjanmaalta. Kaikki haastattelut analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki lastentarhanopettajat kokivat kiireen ja stressin, huonon johtajuuden sekä ristiriitojen työyhteisössä kuormittavan henkistä työssä jaksamista. Lähes kaikki lastentarhanopettajat kokivat myös lasten ja perheiden asiat sekä arvostamattomuuden kokemukset omaa ammattialaansa kohtaan kuormittavina. Lisäksi osa lastentarhanopettajista koki, että riittämättömyyden ja epävarmuuden tunteet heikentävät henkistä työssä jaksamista. Erityisesti työssä pidempään olleet lastentarhanopettajat kertoivat muutosten tuovan epävarmuutta työhön. Lastentarhanopettajien työn voimavaratekijöiden ja työn kuormitustekijöiden välillä oli tulosten mukaan havaittavissa yhteneväisyyksiä. Kaikki lastentarhanopettajat kokivat, että työtä tukevat ihmissuhteet, hyvä johtajuus, toimiva työyhteisö- ja työympäristö, vapaaaika ja työn ulkopuolinen elämä, lapset sekä koulutus tukivat heidän henkistä työssä jaksamista. Osa lastentarhanopettajista tunsi lisäksi, kuinka pienet päivittäiset hetket lisäävät henkistä työssä jaksamista. Tulosten mukaan samankaltaiset asiat kuormittivat lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista tai tukivat sitä, riippuen siitä, millaisessa päiväkodissa lastentarhanopettaja työskenteli ja millainen oli hänen henkilökohtainen elämäntilanteensa sillä hetkellä. Työn henkisiä kuormitustekijöitä on merkityksellistä selvittää, jotta olisi mahdollista kartoittaa syitä, jotka aiheuttavat niitä. Työyhteisössä on merkityksellistä myös tutkia työn henkisiä voimavaratekijöitä, jotta niitä voitaisiin vahvistaa työyhteisön sisällä.
first_indexed 2015-05-12T20:06:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Gummerus, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kajakulma, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-11T09:24:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-11T09:24:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45839", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lastentarhanopettajien kokemaa henkist\u00e4\r\nty\u00f6hyvinvointia ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista. Tarkoituksena oli tarkastella, mitk\u00e4 tekij\u00e4t\r\nkuormittavat lastentarhanopettajien henkist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t taas\r\ntukevat sit\u00e4. Lastentarhanopettajat kohtaavat yh\u00e4 useammin arvostamattomuutta ty\u00f6t\u00e4ns\u00e4\r\nkohtaan sek\u00e4 yhteiskunnan muutosten tuomia haasteita ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n vuoksi on\r\najankohtaista selvitt\u00e4\u00e4, kuinka lastentarhanopettajien ty\u00f6n kuormitustekij\u00e4t voisi k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4\r\nty\u00f6n voimavaroiksi.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin\r\npuolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja tutkimusta varten haastateltiin kuutta eriik\u00e4ist\u00e4\r\nlastentarhanopettajaa Keski-Suomesta ja Pohjois-Pohjanmaalta. Kaikki haastattelut\r\nanalysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\nTutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 kaikki lastentarhanopettajat kokivat kiireen ja stressin,\r\nhuonon johtajuuden sek\u00e4 ristiriitojen ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 kuormittavan henkist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\r\njaksamista. L\u00e4hes kaikki lastentarhanopettajat kokivat my\u00f6s lasten ja perheiden asiat sek\u00e4\r\narvostamattomuuden kokemukset omaa ammattialaansa kohtaan kuormittavina. Lis\u00e4ksi\r\nosa lastentarhanopettajista koki, ett\u00e4 riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden ja ep\u00e4varmuuden tunteet\r\nheikent\u00e4v\u00e4t henkist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista. Erityisesti ty\u00f6ss\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n olleet\r\nlastentarhanopettajat kertoivat muutosten tuovan ep\u00e4varmuutta ty\u00f6h\u00f6n.\r\nLastentarhanopettajien ty\u00f6n voimavaratekij\u00f6iden ja ty\u00f6n kuormitustekij\u00f6iden v\u00e4lill\u00e4 oli\r\ntulosten mukaan havaittavissa yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4. Kaikki lastentarhanopettajat kokivat, ett\u00e4\r\nty\u00f6t\u00e4 tukevat ihmissuhteet, hyv\u00e4 johtajuus, toimiva ty\u00f6yhteis\u00f6- ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6, vapaaaika\r\nja ty\u00f6n ulkopuolinen el\u00e4m\u00e4, lapset sek\u00e4 koulutus tukivat heid\u00e4n henkist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\r\njaksamista. Osa lastentarhanopettajista tunsi lis\u00e4ksi, kuinka pienet p\u00e4ivitt\u00e4iset hetket\r\nlis\u00e4\u00e4v\u00e4t henkist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista. Tulosten mukaan samankaltaiset asiat kuormittivat\r\nlastentarhanopettajien henkist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista tai tukivat sit\u00e4, riippuen siit\u00e4, millaisessa\r\np\u00e4iv\u00e4kodissa lastentarhanopettaja ty\u00f6skenteli ja millainen oli h\u00e4nen henkil\u00f6kohtainen\r\nel\u00e4m\u00e4ntilanteensa sill\u00e4 hetkell\u00e4. Ty\u00f6n henkisi\u00e4 kuormitustekij\u00f6it\u00e4 on merkityksellist\u00e4\r\nselvitt\u00e4\u00e4, jotta olisi mahdollista kartoittaa syit\u00e4, jotka aiheuttavat niit\u00e4. Ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 on\r\nmerkityksellist\u00e4 my\u00f6s tutkia ty\u00f6n henkisi\u00e4 voimavaratekij\u00f6it\u00e4, jotta niit\u00e4 voitaisiin\r\nvahvistaa ty\u00f6yhteis\u00f6n sis\u00e4ll\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Kajakulma (jemakaja) on 2015-05-11 09:24:55.357997. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-11T09:24:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505111797.pdf: 815647 bytes, checksum: 4cde19f9ff08c2030a6d1b965a72929e (MD5)\r\nlicense.html: 5156 bytes, checksum: e4a1603b007211d4ccd8b00011a7a91c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-11T09:24:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505111797.pdf: 815647 bytes, checksum: 4cde19f9ff08c2030a6d1b965a72929e (MD5)\r\nlicense.html: 5156 bytes, checksum: e4a1603b007211d4ccd8b00011a7a91c (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lastentarhanopettajien kokema henkinen ty\u00f6hyvinvointi ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505111797", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-11T09:24:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45839
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c6467d78-94f5-4bca-99c1-221e11794663\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505111797.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Gummerus, Pauliina Kajakulma, Jenni Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen Varhaiskasvatus
title Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_full Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_fullStr Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_full_unstemmed Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_short Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_sort lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_txtP Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
topic Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45839 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505111797
work_keys_str_mv AT gummeruspauliina lastentarhanopettajienkokemahenkinentyöhyvinvointijatyössäjaksaminen