Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta

Tässä tutkimuksessa tutkin, millaisia käsityksiä esiopettajilla ja luokanopettajilla on sitoutumisesta ennakkoon määriteltyjen käytänteiden toteuttamiseen jatkumossa. Sitoutumisen näkökulmasta jatkumokäytänteitä ei ole aikaisemmin tutkittu, joten tutkimukseni näkökulma on tuore. Tutkimuksen tuloksis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laukkanen, Jonna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45829
_version_ 1826225704756314112
author Laukkanen, Jonna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laukkanen, Jonna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laukkanen, Jonna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laukkanen, Jonna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkin, millaisia käsityksiä esiopettajilla ja luokanopettajilla on sitoutumisesta ennakkoon määriteltyjen käytänteiden toteuttamiseen jatkumossa. Sitoutumisen näkökulmasta jatkumokäytänteitä ei ole aikaisemmin tutkittu, joten tutkimukseni näkökulma on tuore. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä on hyötyä kentän työntekijöille, jatkumokäytänteitä määritteleville asiantuntijoille sekä opettajankoulutuslaitokselle. Tutkimukseni luo pohjan valtakunnallisten ja kunnallisten jatkumomallien rakentamiselle. Tutkimukseni on laadullinen ja tutkimusotteeni fenomenografinen. Keräsin tutkimusaineistoni keväällä 2013 ryhmähaastatteluin ja keväällä 2014 yksilöhaastatteluin Kuopiossa. Kolme esiopettajaa muodosti yhden ryhmähaastattelun ja kolme luokanopettajaa toisen. Näistä opettajista haastattelin kaksi esiopettajaa ja kaksi luokanopettajaa henkilökohtaisesti. Analysoin yksilöhaastatteluaineistoni fenomenografisen analyysin mukaisesti, minkä perusteella muodostin horisontaalisen kuvauskategoriajärjestelmän. Opettajien käsitykset koskevat ennakkoon määriteltyjä ja kontekstissa muotoutuneita jatkumokäytänteitä, kehitettäviä tekijöitä jatkumossa ja sitoutumista edistäviä tekijöitä. Lisäksi ammattiryhmillä on käsityksiä sitoutumisesta. Opettajien käsitysten mukaan jatkumossa kaikkein tärkeintä ovat lapsen tukeminen, lapsen onnistunut siirtymä sekä yhteistyö esikoulun ja koulun välillä. Opettajien käsitykset heijastavat jatkumon mikro- ja mesosysteemin tasoja. Jatkumokäytänteitä tulee kuitenkin toteuttaa monipuolisesti mikro-, meso- ja eksosysteemin tasoilla – lapsen, aikuisten ja vanhempien tasolla.
first_indexed 2024-09-11T08:50:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "T\u00f6rm\u00e4, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laukkanen, Jonna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-10T10:58:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-10T10:58:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473439", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45829", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkin, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 esiopettajilla ja luokanopettajilla on sitoutumisesta ennakkoon m\u00e4\u00e4riteltyjen k\u00e4yt\u00e4nteiden toteuttamiseen jatkumossa. Sitoutumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta jatkumok\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ei ole aikaisemmin tutkittu, joten tutkimukseni n\u00e4k\u00f6kulma on tuore. Tutkimuksen tuloksista ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4 on hy\u00f6ty\u00e4 kent\u00e4n ty\u00f6ntekij\u00f6ille, jatkumok\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 m\u00e4\u00e4ritteleville asiantuntijoille sek\u00e4 opettajankoulutuslaitokselle. Tutkimukseni luo pohjan valtakunnallisten ja kunnallisten jatkumomallien rakentamiselle.\r\n\r\nTutkimukseni on laadullinen ja tutkimusotteeni fenomenografinen. Ker\u00e4sin tutkimusaineistoni kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2013 ryhm\u00e4haastatteluin ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014 yksil\u00f6haastatteluin Kuopiossa. Kolme esiopettajaa muodosti yhden ryhm\u00e4haastattelun ja kolme luokanopettajaa toisen. N\u00e4ist\u00e4 opettajista haastattelin kaksi esiopettajaa ja kaksi luokanopettajaa henkil\u00f6kohtaisesti. Analysoin yksil\u00f6haastatteluaineistoni fenomenografisen analyysin mukaisesti, mink\u00e4 perusteella muodostin horisontaalisen kuvauskategoriaj\u00e4rjestelm\u00e4n.\r\n\r\nOpettajien k\u00e4sitykset koskevat ennakkoon m\u00e4\u00e4riteltyj\u00e4 ja kontekstissa muotoutuneita jatkumok\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, kehitett\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 jatkumossa ja sitoutumista edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi ammattiryhmill\u00e4 on k\u00e4sityksi\u00e4 sitoutumisesta. Opettajien k\u00e4sitysten mukaan jatkumossa kaikkein t\u00e4rkeint\u00e4 ovat lapsen tukeminen, lapsen onnistunut siirtym\u00e4 sek\u00e4 yhteisty\u00f6 esikoulun ja koulun v\u00e4lill\u00e4.\r\n\r\nOpettajien k\u00e4sitykset heijastavat jatkumon mikro- ja mesosysteemin tasoja. Jatkumok\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 tulee kuitenkin toteuttaa monipuolisesti mikro-, meso- ja eksosysteemin tasoilla \u2013 lapsen, aikuisten ja vanhempien tasolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jonna Laukkanen (jomasula) on 2015-05-10 10:58:55.483290. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-10T10:58:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505101783.pdf: 663245 bytes, checksum: 12e9826ee5ee579e40b3408a869772ef (MD5)\r\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 37b7ca37392c5c744b401592985be8c5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-10T10:58:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505101783.pdf: 663245 bytes, checksum: 12e9826ee5ee579e40b3408a869772ef (MD5)\r\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 37b7ca37392c5c744b401592985be8c5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (115 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatkumo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jatkumo koulutaipaleen suunnann\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 : esiopettajien ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 jatkumosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Esiopettajien ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 jatkumosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505101783", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-10T10:58:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jatkumo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45829
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/76dc89fe-964e-4069-9e14-3864a297f9e6\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201505101783.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laukkanen, Jonna Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta alkuopetus esiopetus käsitys jatkumo fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 opettajat käsitykset siirtymävaihe
title Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
title_alt Esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
title_full Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
title_fullStr Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
title_full_unstemmed Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
title_short Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä
title_sort jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
title_sub esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
title_txtP Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
topic alkuopetus esiopetus käsitys jatkumo fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 opettajat käsitykset siirtymävaihe
topic_facet 103 Fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus esiopetus fenomenografia jatkumo käsitykset käsitys opettajat siirtymävaihe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45829 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505101783
work_keys_str_mv AT laukkanenjonna jatkumokoulutaipaleensuunnannäyttäjänäesiopettajienjaluokanopettajienkäsityksiäja